Lockdown : Αυξήθηκαν οι καταγγελίες από καταναλωτές κατά εταιρειών κούριερ
Αυξάνονται τα παράπονα και οι καταγγελίες καταναλωτών που δεν έχουν λάβει σε εύλογο χρόνο από εταιρείες ταχυμεταφορών τα προϊόντα που αγόρασαν εν μέσω lockdown.
Αυξάνονται τα παράπονα και οι καταγγελίες καταναλωτών που δεν έχουν λάβει σε εύλογο χρόνο από εταιρείες ταχυμεταφορών τα προϊόντα που αγόρασαν εν μέσω lockdown.
Το 2020 ο Συνήγορος του Καταναλωτή δέχθηκε, σε σχέση με το 2019, κατά 133% περισσότερες αναφορές για τον κλάδο των ταχυδρομικών υπηρεσιών, με το 45% (από 27% το 2019) αυτών να αφορά καθυστερήσεις στην επίδοση ταχυδρομικών αντικειμένων, σύμφωνα τα στοιχεία της Αρχής, που αφορούν το διάστημα μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου του περασμένου έτους.
Σε απόλυτους αριθμούς, ο αριθμός των καταγγελιών που κατατέθηκαν πέρυσι στον Συνήγορο του Καταναλωτή, και διαμορφώνεται σε 280 έναντι 120 και 92 τα έτη 2019 και 2018, αντίστοιχα, μοιάζει μικρός.
Ωστόσο, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι οι αναφορές στην εν λόγω Αρχή απαιτείται να είναι τεκμηριωμένες και επώνυμες και να συνοδεύονται –ακόμη και σε περίπτωση υποβολής μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου– από αντίγραφο της αστυνομικής ταυτότητας του καταγγέλλοντος. Οσον αφορά την έκβαση των υποθέσεων, σε ποσοστό 74% ήταν υπέρ του καταναλωτή, ενώ οι προμηθευτές δικαιώθηκαν στο 25,4% των αναφορών.
Αντίστοιχα, η Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή παρέλαβε, από τις 7 Νοεμβρίου έως τις 21 Δεκεμβρίου 2020, 115 καταγγελίες αναφορικά με καθυστερήσεις στις ταχυμεταφορές, αυξημένες κατά περίπου 300% σε σχέση με το προηγούμενο πεντάμηνο (πριν από τις 7/11).
Στο διάστημα Ιανουάριος – Οκτώβριος 2020 υποβλήθηκαν 2.770 αναφορές/καταγγελίες για e-shops, εμφανώς αυξημένες από τις περίπου 1.400 του 2019 και πολλαπλάσιες από τις 800 του 2018.
Στο διάστημα Ιανουάριος – Νοέμβριος 2020 υποβλήθηκαν 130 καταγγελίες/αναφορές για εταιρίες ταχυμεταφορών, περίπου διπλάσιες απ΄αυτές που είχαν υποβληθεί πέρυσι.
Σύμφωνα με την «Καθημερινή», τόσο οι καταγγελίες προς τη Γεν. Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή όσο και αυτές προς τον Συνήγορο του Καταναλωτή διαβιβάστηκαν στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) που αποτελεί την καθ’ ύλην αρμόδια αρχή για την άσκηση εποπτείας της ταχυδρομικής αγοράς και των δραστηριοποιούμενων σε αυτήν επιχειρήσεων.
Η εκτόξευση της ζήτησης για ηλεκτρονικές παραγγελίες, που είχαν ξεπεράσει τις 800.000 κατά τις πρώτες εβδομάδες του δεύτερου lockdown, «λύγισε» τις εταιρείες κούριερ. Ιδίως παίκτες της αγοράς ταχυμεταφορών που δεν προχώρησαν σε αναγκαίες επενδύσεις βρέθηκαν αντιμέτωποι με αδιέξοδο, που μεταφράστηκε σε καθυστερήσεις παραδόσεων ακόμη και άνω του ενός μήνα, με τον κλάδο των ταχυμεταφορών να μη διαθέτει επαρκή αριθμό οργανωμένων και τεχνολογικά εκσυγχρονισμένων κέντρων διαλογής.
Τα δικαιώματα των καταναλωτών
Τα δικαιώματα των πολιτών όσον αφορά τις ηλεκτρονικές αγορές αλλά και τις καθυστερήσεις των κούριερ υπενθυμίζει το ΚΕΠΚΑ. Το τελευταίο χρονικό διάστημα υπάρχει σημαντικό πρόβλημα με τις υπηρεσίες κούριερ, εξαιτίας του μεγάλου όγκου των παραγγελιών που γίνονται εκ μέρους των καταναλωτών.
Οι καθυστερήσεις των κούριερ, όμως, δίνουν το δικαίωμα στους πολίτες να λάβουν αποζημιώσεις, επισημαίνει η Γενική Γραμματέας του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), Ευαγγελία Κεκελέκη.
Η κ. Κεκελέκη έκανε λόγο για απαράδεκτη κατάσταση στις ταχυμεταφορές και υπογράμμισε πως, για κάθε ημέρα καθυστέρησης παράδοσης της παραγγελίας του, ο καταναλωτής δικαιούται αποζημίωση ύψους 6 ευρώ.
Καθυστερήσεις και στο προηγούμενο lockdown
Όπως είπε χαρακτηριστικά για τις καθυστερήσεις, «εμείς στο ΚΕΠΚΑ δεν τις δικαιολογούμε καθόλου. Οι καθυστερήσεις στις ταχυμεταφορές είχαν παρουσιαστεί στο προηγούμενο lockdown από το Μάρτιο. Είχανε το χρόνο να διορθώσουνε τα πράγματα, να προσλάβουν προσωπικό , να κάνουν τις υποδομές τους καλύτερες. Αυτό που αντιμετωπίζουμε τώρα στο δεύτερο lockdown είναι απαράδεκτο».
Η κ. Κεκελέκη σημείωσε πως οι καταναλωτές έχουν δικαιώματα, ωστόσο, το πρόβλημα είναι πώς θα τα διεκδικήσουν υπογραμμίζοντας ότι τόσο κυβέρνηση όσο και η εθνική επιτροπή τηλεπικοινωνιών και ταχυδρομείων δεν κάνουν τίποτα για να εφαρμοστούν στην πράξη τα δικαιώματα των καταναλωτών.
«Υπάρχει μία οδηγία προς τους καταναλωτές από την ΕΕΤΤ η οποία λέει ξεκάθαρα πως κάθε ημέρα καθυστέρησης δικαιούται ο καταναλωτής έξι ευρώ αποζημίωση» δήλωσε.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις