Στη γλώσσα των Βλάχων η μέλισσα λέγεται… Algina
Τρείς νομάδες μελισσοκόμοι – οι δύο από τα χωριά των Τζουμέρκων και ο τρίτος από την περιοχή της Θεσσαλονίκης- επιλέγουν να συνδέσουν μια σειρά προϊόντων βιολογικών προδιαγραφών με την μακραίωνη παράδοση του τόπου μας.
Η πρώτη επαφή, η πρώτη συνάντηση με το γυάλινο διάφανο βαζάκι με μέλι, στην ετικέτα του οποίου έγραφε την επωνυμία Algina έγινε με μια ανάρτηση στο Packaging of the World (POTW) , το διεθνές «ευαγγέλιο» των desingers της συσκευασίας ων τροφίμων και ποτών.
Στις σελίδες του https://www.packagingoftheworld.com/ βρήκα για μια σειρά προϊόντων μελιού – προϊόντων νομαδικής μελισσοκομίας- και μια ένδειξη γεωγραφικής προέλευσης του παραγωγού. Στην ετικέτα πρόσεξα ένα όνομα και έναν τόπο: Αλέξης Κοσμάς, Ποτιστικά Β. Τζουμέρκων. Με το ψάξιμο στο διαδίκτυο έμαθα ότι τα Ποτιστικά είναι μια πολύ μικρή τοπική ενότητα – όλοι και όλοι 40 κάτοικοι- μέρος της Δημοτικής Ενότητας Τζουμέρκων του Δήμου Βορείων Τζουμέρκων της Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων.
Βεβαίως, στη συνέχεια ρώτησα και έμαθα ότι δεν έχουμε μόνον ένα μελισσοκόμο αλλά τρείς που λειτουργούν ως ομάδα παραγωγών και οι οποίοι «έδεσαν» μεταξύ τους καθώς όλοι τους πιστεύουν στην νομαδική μελισσοκομία. Ο Κωστής Αναστασιάδης, ο Τάσος Πολυματίδης και ο Αλέξης Κοσμάς αποτελούν την ομάδα των παραγωγών που διαθέτουν μέλια βιολογικών προδιαγραφών ελεγχόμενης παραγωγής. Στη γκάμα τους, το ανοιξιάτικο ανθόμελο, το ανθόμελο λυγαριά κ θυμάρι, το μέλι βελανιδιάς, το μέλι πεύκου, το μέλι κουμαριάς (κ.α. ανάλογα τη χρονιά). Η τριάδα εκτός από μέλι, διαθέτουν και όλα τα υπόλοιπα μελισσοκομικά προϊόντα (γύρη, βασιλικό πολτό και πρόπολη).
Αλλά, η βασική έκπληξη κρυβόταν στις λεπτομέρειες της …επωνυμίας. Γιατί οι 3 νομάδες της μελισσοκομίας επέλεξαν να ονομάσουν την εταιρεία και τα προϊόντα της Algina; Η απάντηση είναι γραμμένη στην ετικέτα: «Αλγκίνα είναι η μέλισσα στη γλώσσα των Βλάχων», αλλά κανείς από τους 3 δεν είναι Βλάχος. Γι’ αυτό υπάρχει και μια μικρή επισήμανση: «(…) Για μας Αλγκίνα θα πει νομαδική μελισσοκομία στα βουνά της Ελλάδας».
Η επιλογή της επωνυμίας από τη γλώσσα των Βλάχων δεν έγινε λόγω καταγωγής αλλά λόγω επιλογής τρόπου ζωής και συμπεριφοράς. Οι Βλάχοι ήταν κατά κύριο λόγο νομάδες κτηνοτρόφοι ανεβοκατεβαίνοντας ανάλογα με τις εποχές βουνά και πεδιάδες – όπως και οι μελισσοκόμοι της ιστορίας μας. Έτσι, ας μου επιτραπεί να χρησιμοποιήσω την έκφραση «Βλάχοι της σύγχρονης εποχής» για τους 3 νομάδες μελισσοκόμους.
Στην ανάρτηση στο BOW βρήκα και τον άμεσο υπεύθυνο για το όλο concept. Πρόκειται για το Studio Hervik που είναι ένα ανεξάρτητο δημιουργικό γραφείο με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Όπως αναφέρουν στο site τους «δραστηριοποιούμαστε σε ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών design και πολιτισμού, που περιλαμβάνει την οπτική ταυτότητα και τον σχεδιασμό λογοτύπων, τη δημιουργία και επιμέλεια περιεχομένου, τη συσκευασία, την εικονογράφηση, τον σχεδιασμό ιστοσελίδων και τη ψηφιακή παρουσία στο διαδίκτυο και στα social media».
Στο site τους διάβασα και για το concept με τους 3 νομάδες μελισσοκόμους: «Εταιρική ταυτότητα και packaging για το βιολογικό μέλι “Algina Nomadic Beekeeping”. Πρόκειται για ποικιλίες μελιού που παράγονται σε ημιορεινές περιοχές της ελληνικής υπαίθρου, οι οποίες συσκευάζονται χωρίς να έχουν υποστεί επεξεργασία.
Το σκεπτικό της ταυτότητας είναι μια διαφορετική ανθρωποκεντρική προσέγγιση για το brand, με μια ήπιου χαρακτήρα μελισσοκομική δραστηριότητα που παράγει 100% φυσικό προϊόν.
Το λογότυπο / trademark οπτικοποιεί με γραμμικό και αφαιρετικό τρόπο τη φιγούρα του μελισσοκόμου, η οποία συνδυάζεται με τη custom-made γραμματοσειρά. Τα στοιχεία αυτά χρησιμοποιούνται ως key elements του branding και εφαρμόζονται με ενιαίο τρόπο στις ετικέτες δημιουργώντας μια ισχυρή και συνεκτική εικόνα.
Για το packaging, σχεδιάστηκαν τρεις ετικέτες για τις αντίστοιχες ποικιλίες μελιού (ανθόμελο, πευκόμελο, μέλι δάσους), στοιχείο που επιτυγχάνεται οπτικά με διαφορετικό εικονίδιο και χρώμα. Ο συνδυασμός της τυπογραφίας με μια neutral, ήπια χρωματική παλέτα αναδεικνύει το ίδιο το προϊόν, τονίζοντας τα ποιοτικά χαρακτηριστικά χρώματος, γεύσης και περιεχομένου».
Το project ανέλαβαν και έφεραν εις πέρας οι Ηρακλής και Βίκτωρ Γκουντάρας, η δυάδα του Studio Hervik. Ο πρώτος εξ αυτών είναι Ιστορικός Τέχνης – Μουσειολόγος και ο δεύτερος, Γραφίστας – Εικονογράφος. Τέλος, από την ανάρτηση στο POW έμαθα ότι τις φωτογραφήσεις των προϊόντων έκανε το Studio YK του Γιάννη Κωνσταντινίδη.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις