«Αυλαία και πάμε…»: Το θέατρο αποκαλύπτει τη σκοτεινή πλευρά και τα σκάνδαλά του
Τι άλλαξε, λοιπόν, τώρα; Τίποτα είναι η απάντηση. Ήρθε απλώς η στιγμή μετά της δημόσια εξομολόγηση της Σοφίας Μπεκατώρου να ανοίξουν τα στόματα και για τον λαμπερό κατά τα άλλα κόσμο του θεάτρου
Πίσω από τα φώτα, την λάμψη και την καλλιτεχνική δημιουργία, κάτω από τη μαρκίζα, την πλοκή και το κόκκινο βελούδινο χαλί υπάρχουν άνθρωποι με χυδαία συμπεριφορά, νάρκισσοι, σεξιστές και βιαστές.
Αυτά δείχνουν οι τελευταίες αποκαλύψεις για τον καλλιτεχνικό χώρο στην Ελλάδα. Προφανώς δεν είναι όλοι έτσι και ίσως να μην είναι καν η πλειοψηφία. Αλλά υπάρχουν και ήρθε πια η ώρα να αποκαλυφθούν τα ονόματά τους, να μιλήσουν γυναίκες και άνδρες που έπεσαν θύματα κακοποιητικής συμπεριφοράς και να λήξει η «κανονικότητα» που θέλει τον ταλαντούχο σκηνοθέτη αυστηρό, απαιτητικό και άρα προσβλητικό, αναιδή και πολλές φορές βίαιο.
Όσοι ασχολούνται με το θέατρο -από οποιοδήποτε πόστο- γνώριζαν πολλά από αυτά που είδαν το φως της δημοσιότητας. Άλλα λεπτομερώς και άλλα όχι. Το ονόματα όμως των πρωταγωνιστών που είχαν «κακό» όνομα στην πιάτσα ήταν γνωστά εδώ και χρόνια.
Τι άλλαξε, λοιπόν, τώρα; Τίποτα είναι η απάντηση. Ήρθε απλώς η στιγμή μετά της δημόσια εξομολόγηση της Σοφίας Μπεκατώρου να ανοίξουν τα στόματα και για τον λαμπερό κατά τα άλλα κόσμο του θεάτρου.
Οι αποκαλύψεις έβγαλαν στο φως, εκτός από νέες αποκαλύψεις, και μαχαίρια. Ηθοποιοί εναντίον ηθοποιών, σκηνοθέτες που υπερασπίζονται κατηγορούμενους γιατί έχουν ταλέντο, συνάδελφοι χωρισμένοι στα δύο. Ποιος είναι φίλος ποιανού, ποιος είναι πιο ταλαντούχος, ποιος είναι πιο αγαπητός.
Λες και έχει καμία σημασία. Το κοινό μπορεί να αρέσκεται σε κουτσομπολιά που αφορούν τον καλλιτεχνικό χώρο – όπως συμβαίνει πάντα- αλλά το ζήτημα δεν είναι να μπλεχτούμε σε συμπάθειες και αντιπαραθέσεις που κρατάνε χρόνια.
Στο σημαντικό είναι να μην «χαθεί η μπάλα» και θεωρήσουμε ότι όλες οι αποκαλύψεις είναι το ίδιο. Ένας σκηνοθέτης που μια φορά έγινε αγενής δεν είναι το ίδιο με έναν που τις τελευταίες καταγγέλλουν ηθοποιοί για σεξουαλική παρενόχληση.
Ο «παράξενος» ηθοποιός, ο οξύθυμος και ο ατάλαντος, δεν έχει σχέση με κάποιον που εκμεταλλεύεται τη θέση του για να καλύψει τις δικές του είτε ορέξεις, είτε ματαιοδοξίες.
Έτσι ξεκίνησαν όλα…
Η Ζέτα Δούκα, μέσα από το MEGA, κατηγόρησε τον Γιώργο Κιμούλη για βίαιη συμπεριφορά απέναντί της. Για λεκτική και σωματική βία που υπέστη και για το τραύμα που της άφησε η συνεργασία τους.
Όσα ακολούθησαν ξεπεράσαν τα προσδοκώμενα. Μαρτυρίες από δεκάδες πια ηθοποιούς για την δύσκολη συνεργασία που είχαν με τον Κιμούλη, για λεκτική βία πάνω στη σκηνή, για υποτιμητικούς χαρακτηρισμούς, για προσπάθεια να «σύρει» συναδέλφους στην απελπισία.
Όσοι γνωρίζουν τον σκηνοθέτη μιλούν εδώ και χρόνια για έναν άνθρωπο που αντιμετωπίζει τη σκηνή σαν αρένα. Που δεν λογαριάζει ούτε συναδέλφους, που δεν τιμάει το κείμενο, που θέλει να φαίνεται πάνω από όλα αυτός. Ακόμα και αν χρειαστεί να αλλάξει τις ατάκες, τη σειρά των σκηνών, τη σκηνοθεσία. Ακόμα και αν χρειαστεί να κάνει παρατηρήσεις επί σκηνής στο αυτί της ηθοποιού με χυδαίο τρόπο ενώ εκείνη προσπαθεί να ερμηνεύσει.
Δύσκολες συνεργασίες, ηθοποιοί στα πρόθυρα κατάρρευσης
Αυτά κατήγγειλε η Ζέτα Δόυκα, η Ευδοκία Ρουμελιώτη, η Αιμιλία Υψηλάντη και τόσοι άλλοι ηθοποιοί που βρέθηκαν δίπλα του.
Ανάλογη ήταν και η μαρτυρία που κατέθεσε σήμερα η Κατερίνα Λέχου.
Η συνεργασία της με τον Κιμούλη την ανάγκασε να πίνει για να βγάλει την παράσταση, να παίρνει χάπια και μην μπορεί να βρει τον εαυτό της.
Η αντιεπαγγελματική του συμπεριφορά στη σκηνή την έφερε όχι απλώς σε δύσκολη θέση, αλλά την εξέθετε στο κοινό, έχανε τις ατάκες της, δεν μπορούσε να παίξει.
«Η λεκτική βία δεν είναι απτή σαν τη σεξουαλική αλλά είναι σαν άγριο θηρίο, δεν ξέρει πότε θα επιτεθεί. Το θύμα είσαι σε άμυνα και εγρήγορση, είναι ένας τρομερός ιστός αράχνης που απλώνεται και δεν το καταλαβαίνεις. Ξυπνάει μέσα σου ο φόβος» παραδέχτηκε η ηθοποιός, η οποία αν και ήταν 34 ετών και ήδη αναγνωρίσιμη δεν μίλησε τότε για όσα βίωσε.
Σεξουαλικές παρενοχλήσεις μέσα σε ένα άδειο θέατρο
Ακόμα και αν η περίπτωση του Γιώργου Κιμούλη δεν συνδέεται σε καμία περίπτωση με σεξουαλική κακοποίηση, πολύ γρήγορα ήρθαν στο φως και τέτοιες καταγγελίες.
Η Αγγελική Λάμπρη, η Τζένη Μπότση και Λουκία Μιχαλά ένωσαν τη φωνή τους και κατήγγειλαν ότι έπεσαν θύματα πράξεων γενετήσιου χαρακτήρα από τον Κώστα Σπυρόπουλο.
Ακολούθησε και η Χριστίνα Σαμπανίκου και Έμυ Στυλιανίδου αναφέροντας αναλυτικά τα όσα βίωσαν.
Οι ηθοποιοί -και πολλοί φίλοι και συνάδελφοί τους που γνώριζαν χρόνια τα περιστατικά- μιλούν για μια απαράδεκτη συμπεριφορά, για κάλεσμα σε οντισιόν σε ένα άδειο θέατρο που τελικά γινόταν προσωπική ακρόαση από τον σκηνοθέτη και ηθοποιό και στη συνέχεια ακολουθούσε σεξουαλική παρενόχληση.
Ο Κώστας Σπυρόπουλος μέσω του δικηγόρου του αρνείται τις καταγγελίες και ζητάει συγγνώμη αν πλήγωσε κάποιον, ενώ σε δεύτερο χρόνο αναφέρει ότι δέχεται απειλές για τη ζωή του.
Πόλεμος κάτω από το θεατρικό σανίδι
Τις καταγγελίες όλων των ηθοποιών έσπευσαν να υποστηρίξουν άνθρωποι του χώρου. Άνδρες και γυναίκες που ήξεραν, που βίωσαν τα ίδια, που θέλουν να στηρίξουν τα θύματα, που δεν έχουν αμφιβολία για όσα ειπώθηκαν.
Η Παναγιώτα Βλαντή, η Εβελίνα Παπούλια, η Μαριάννα Τουμασάτου, η Ελισάβετ Μουτάφη, ο Μάριος Αθανασίου και αρκετοί άλλοι δήλωσαν επώνυμα ότι ήξεραν πολλά από τα περιστατικά με τον πρόεδρο του ΣΕΗ Σπύρο Μπιμπίλα να καλεί σε πειθαρχικό τους ηθοποιούς που κατηγορούνται και να αποκαλύπτει σήμερα ότι υπάρχουν και άλλες υποθέσεις που έχουν φτάσει στο Σύλλογο και αφορούν σεξουαλική παρενόχληση.
Στην αντίπερα όχθη υπάρχουν και αυτοί που κρατούν ίσες αποστάσεις, που υποστηρίζουν ότι «πάντα γινόντουσαν αυτά στο θέατρο», που βάζουν πάνω τους φίλους και τους ταλαντούχους.
Η Χρυσούλα Διαβάτη ανέφερε ότι δεν γνωρίζει τη Ζέτα Δούκα, ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης τάχθηκε «100% με το μέρος του Κιμούλη», η Βάνα Μπάρμπα θεωρεί την επίθεση σε συγκεκριμένα ονόματα «προπαγανδιστική και βολική».
Την ώρα που σοβαρές καταγγελίες ετοιμάζονται να ταράξουν και άλλο τα νερά, με πληροφορίες να λένε ότι ομάδες ηθοποιών οχυρώνονται νομικά, υπάρχουν ακόμα εκείνοι που μιλούν για κουτσουμπολιά, για καταγγελίες που έχουν σκοπό το ίδιόν όφελος και για αμφιβολίες που συνοψίζονται στο ερώτημα «Γιατί τώρα;».
«Γιατί αυτή τη στιγμή;» ανέφερε η Κατερίνα Λέχου στη σημερινή της εξομολόγηση για να απαντήσει: «Γιατί αυτή είναι η στιγμή. Έρχεται κάποια στιγμή που κάποιοι άνθρωποι πρέπει να βρεθούν προ των ευθυνών τους».
- Δημήτρης Ροντήρης: Το μέγα μήνυμα της ισορροπίας, της συμφιλίωσης
- Πώς τα δεδομένα που συλλέγει η Ουκρανία θα εκπαιδεύσουν την ΑΙ του πολέμου
- Χριστουγεννιάτικες διακοπές στο Σαιν-Τροπέ: Γιατί παίρνουν τις παραλίες τέτοιες ημέρες ο Τζορτζ Κλούνεϊ και η Αμάλ;
- Από τη μια οι Γλύξμπουργκ, από την άλλη οι «κοινοί θνητοί»
- LIVE: Η κλήρωση του Παναθηναϊκού στο Europa Conference League
- Μασκ: «Βάπτισε» σωτήρα της Γερμανίας το ακροδεξιό κόμμα AfD – «Μπορεί να σώσει τη χώρα»