Τουρισμός… στα μέτρα των ανεξάρτητων ταξιδιωτών και στην εποχή του κοροναϊού
Οι πλατφόρμες που φέρνουν σε απευθείας επαφή τους ταξιδιώτες με εξειδικευμένους συμβούλους σε κάθε γωνιά του πλανήτη κερδίζουν έδαφος και αποτελούν ένα καθοριστικό παράγοντα για τις καταλυτικές αλλαγές που έρχονται στην βιομηχανία της εμπειρίας.
Η διακίνηση μεγάλου όγκου πληροφοριών στο διαδίκτυο έχει οδηγήσει στην άνθηση ενός νέου φαινομένου που φαόνεται πως ήρθε να αλλάξει για τα καλά τη μορφή του τουρισμού αλλά και εν γένει της βιομηχανίας της εμπειρίας που συμπεριλαμβάνει το ταξίδι και τη φιλοξενία. Το φαινόμενο έχει να κάνει με την ανάπτυξη ενός μοντέλου με βασικό εργαλείο την πλατφόρμα που συνδέει με εύκολο και ασφαλή τρόπο τους ταξιδιώτες με εξειδικευμένους συμβούλους κάθε μορφής και αντικειμένου δραστηριότητας σε κάθε μεριά του πλανήτη.
Με άλλα λόγια, η ανάγκη για περισσότερη έγκυρη προσωποποιημένη πληροφόρηση αλλά και η τάση για εξατομικευμένα ταξίδια, που επιταχύνθηκε λόγω της πανδημίας της covid-19, έχει φέρει στο προσκήνιο πλατφόρμες που συνδυάζουν την τεχνολογία και τα δεδομένα με την ικανότητα των κατά τόπους ταξιδιωτικών συμβούλων να σχεδιάζουν ολόκληρο το ταξίδι και να παρέχουν μια εξατομικευμένη υπηρεσία χρησιμοποιώντας τόσο τη γνώση τους για τον προορισμό, όσο και την κρίση τους για τον καθένα ξεχωριστά που έχουν στην άλλη άκρη του υπολογιστή Και αυτή να είναι πιθανώς η νέα πραγματικότητα του τουρισμού στην post-covid εποχή.
Μπορεί τώρα ο κόσμος να μην μπορεί να ταξιδέψει, αλλά αυτό που έχει «χτυπήσει κόκκινο» σε αναζήτηση στο διαδίκτυο είναι οι ταξιδιωτικές πλατφόρμες κρατήσεων και αναζήτησης εμπειριών και προορισμών, γιατί ως φαίνεται, στον περισσότερο κόσμο λείπει πολύ το ταξίδι και περιμένει με αγωνία τον καιρό που θα ταξιδέψει ξανά χωρίς περιορισμούς.
Τα marketplaces εμπειριών τύπου TripAdvisor, GetYourGuide, Booking.com, Viator κ.ο.κ. είναι οι πιο δημοφιλείς εξ’ αυτών και τα τελευταία χρόνια ελληνικές startups στον τουρισμό έχουν ασχοληθεί εκτενώς με την ανάπτυξη εφαρμογών και ψηφιακών εργαλείων για tour operators ή tour providers, που καλούνται να «απαντήσουν» στην ανάγκη των μεμονωμένων/ ανεξάρτητων ταξιδιωτών (FITs = Free Independent Travelers στην τουριστική γλώσσα) να οργανώσουν το ταξίδι τους και να ζήσουν αυθεντικές εμπειρίες πέραν των συνηθισμένων ξεναγήσεων. Παράλληλα, παρόμοια εργαλεία Β2Β έχουν βελτιστοποιήσει και την «παραγωγικότητα» των ταξιδιωτικών γραφείων.
Η αλήθεια είναι όμως ότι η παγκόσμια αγορά των startups του τουρισμού είναι ήδη πολλά περισσότερα βήματα μπροστά, καθώς οι ανάγκες των ταξιδιωτών κινούνται όλο και περισσότερο προς την κατεύθυνση της ολιστικής εμπειρίας και του απολύτως εξατομικευμένου ταξιδιού. «Παραδόξως όσο πιο μεγάλη είναι η προσφορά, όσο πιο «γρήγορα» γίνονται τα instant bookings, όλο και περισσότερο ο κόσμος αναζητάει πιο προσωπική ενασχόληση, πιο προσωποποιημένη πληροφορία και υπηρεσία», υποστηρίζει η Ελένη Φωτίου, ταξιδιωτική σύμβουλος με την kimkim.com, και ιδρύτρια της mamakita.gr. Αντλώντας από την εμπειρία της «προηγούμενης γενιάς» ταξιδιωτικών ιστοσελίδων, και συνδυάζοντας τις νέες ανάγκες των ταξιδιωτών, οι ψηφιακές πλατφόρμες που παρέχουν εξατομικευμένες υπηρεσίες, παλαιότερα προνόμιο του ταξιδιού πολυτελείας, κερδίζουν συνεχώς έδαφος.
Οι πλατφόρμες αυτές συνδέουν τον ταξιδιώτη όχι πλέον με ξενοδοχεία, εστιατόρια και δραστηριότητες, αλλά με ταξιδιωτικούς συμβούλους από όλο τον κόσμο, οι οποίοι είναι σε θέση να σχεδιάσουν ολόκληρο το ταξίδι τους, να επιλέξουν τις δραστηριότητες και εμπειρίες που ταιριάζουν περισσότερο στον καθένα ξεχωριστά και πάνω από όλα να γλιτώσουν τον ταξιδιώτη από σπατάλη χρόνου και κακοτοπιές επιλύοντας τα προβλήματα, πριν ακόμα καλά εμφανιστούν.
«Ξεκινήσαμε την kimkim.com με την απλή υπόθεση ότι οι ταξιδιώτες δυσκολεύονται να διαμορφώσουν το ταξίδι τους, καθώς πλέον έρχονται σε επαφή με έναν “ωκεανό” αφιλτράριστης πληροφορίας από το διαδίκτυο. Παραδόξως, όσο πιο πολύ περιεχόμενο βρίσκεις, τόσο πιο περίπλοκη γίνεται η διαδικασία επιλογής. Εργαζόμουν ως επικεφαλής της ομάδας της TripAdvisor από το 2011 ως το 2015 και είχα μια πολύ καλή αίσθηση του προβλήματος.
Η TripAdvisor βοηθά πολύ τους ταξιδιώτες να εντοπίσουν ένα ξενοδοχείο και ένα εστιατόριο στα γούστα τους εφόσον γνωρίζουν τον προορισμό. Τέτοιου είδους εργαλεία όμως δεν βοηθούν καθόλου αυτόν που θέλει να οργανώσει ολόκληρο το ταξίδι του. Ένιωσα ότι εδώ τη λύση θα τη δώσει ο συνδυασμός ανθρώπινης διάνοιας και τεχνολογίας», αναφέρει ο Joost Schreve, συνιδρυτής και CEO της kimkim.com.
Covid & εξατομικευμένα ταξίδια
«Ο Italo Calvino, Ιταλός δημοσιογράφος και συγγραφέας, αναφέρει σε ένα από τα δοκίμιά του το φαινόμενο ενός μύωπα που όταν θεραπεύεται συνειδητοποιεί ότι η πραγματικότητα γύρω του είναι ακόμα πιο μπερδεμένη από όσο νόμιζε. Έτσι είναι και η οργάνωση ενός ταξιδιού για έναν ανεξάρτητο ταξιδιώτη που ψάχνει στο ίντερνετ. Οι ταξιδιωτικοί σύμβουλοι αυτό ακριβώς κάνουμε και πλέον όχι μόνο για ταξίδια υψηλών budget», αναφέρει ο Τάσος Μυλωνάς, ιδρυτής της Travel12 και ταξιδιωτικός σύμβουλος με την kimkim.com. Και σε αυτό έχει βοηθήσει η τεχνολογία, βελτιστοποιώντας με ψηφιακά εργαλεία το χρόνο απόκρισης στο πρώτο αίτημα των ταξιδιωτών, τη συγκέντρωση πληροφοριών και την οργάνωση της επικοινωνίας.
Ο κορoναϊός επιτάχυνε μια αλλαγή που ήδη είχε συντελεστεί, καθώς φαίνεται. Ευνόησε τα ανεξάρτητα ταξίδια και τους προορισμούς “έξω από την πεπατημένη” και έδωσε μεγάλο προβάδισμα στις εξατομικευμένες υπηρεσίες των ταξιδιωτικών συμβούλων, που ήταν μαθημένοι σε αυτές τις απαιτήσεις, τις διαδικασίες και την άμεση επαφή με τον ταξιδιώτη.
«Όσο πιο αυτοματοποιημένα εργαλεία έχουμε στη διάθεσή μας να ανταποκριθούμε στο πρώτο αίτημα του πελάτη, τόσο περισσότερο μπορούμε να ασχοληθούμε με την ουσία του ταξιδιού και να αφιερώσουμε χρόνο στην έρευνα και την εξατομίκευση. Γιατί ο σχεδιασμός ταξιδιού εξαρτάται μεν από τη γνώση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών κάθε τόπου, αλλά από την άλλη απαιτεί μία συναισθηματική νοημοσύνη και κατανόηση του ανθρώπου που έχεις στην άλλη μεριά του υπολογιστή, ικανότητα να διαχειριστείς όχι μόνο προορισμούς, αλλά και προσδοκίες», συμπληρώνει η Ιφιγένεια Λαναρά, ταξιδιωτική σύμβουλος στην kimkim Ελλάδας.
«Ο κορωναϊός μας έκανε να συνειδητοποιήσουμε ότι πρέπει να συνδυάσουμε ακόμα καλύτερα τα ψηφιακά δεδομένα με την νοημοσύνη των local travel designers. Βλέπουμε ότι αυτή η τάση θα κυριαρχήσει, όπως βλέπουμε και μία μεγάλη ανάκαμψη της αγοράς των ταξιδιών μέσα στο 2021 και ένα ολοκληρωτικό rebound μόλις τελειώσουμε με την πανδημία. Και είμαστε σίγουροι ότι τα εξατομικευμένα ταξίδια θα είναι η νέα πραγματικότητα του τουρισμού στην post-covid εποχή», υποστηρίζει ο Joost.
Ελλάδα και Ιταλία από την ομάδα του «Ελλάδα Ασφαλώς»
Η φετινή χρονιά μπορεί να διέψευσε τις αρχικές μας προσδοκίες, αλλά γέννησε καινούριες που ούτε καν φανταζόμασταν, όπως κάθε κρίση που επιλέγεις να δεις ως ευκαιρία», θεωρεί ο Τάσος Μυλωνάς της Travel12, μιας εκ των τεσσάρων βραβευμένων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην παροχή εξατομικευμένων ταξιδιωτικών υπηρεσιών, οι οποίες ένωσαν τις δυνάμεις τους και την εμπειρία τους με σκοπό το καλοκαίρι του 2020 να παρέχουν τις υπηρεσίες τους για πρώτη φορά σε Έλληνες. Η συνεργασία τους -θεωρούν- απέδωσε καρπούς, όχι επειδή πέτυχαν εντυπωσιακά νούμερα και τζίρους, αλλά πάνω από όλα γιατί συνέστησαν και δοκίμασαν τις υπηρεσίες τους στην ελληνική αγορά, η οποία ανταποκρίθηκε πολύ θετικά.
Επέκταση και στην Ιταλία
H νέα προοπτική που προέκυψε όμως από αυτή η συνεργασία ήταν ακόμα μεγαλύτερης αξίας. Με αφορμή την πολύ επιτυχημένη συνεργασία τους με την Kimkim για την Ελλάδα, η Travel12 και η mamakita, πλέον με το brand KimKim Ελλάδας, κλήθηκαν να αναλάβουν και την ανάπτυξη της Ιταλίας ως προορισμού για λογαριασμό της Kimkim. «Η εμπειρία μας από την ανάδειξη νέων εναλλακτικών προορισμών στην Ελλάδα είναι μεγάλο «σχολείο» για την επέκταση της δραστηριότητάς μας στην Ιταλία», αναφέρει η Ιφιγένεια Λαναρά, project manager του έργου.
Η Ελλάδα παρόλα αυτά φέτος κερδίζει έδαφος κι έχει μεγαλύτερη ζήτηση από την πενταπλάσιας δυναμικής Ιταλία. Δειλά μεν, αλλά με κρατήσεις ήδη για το 2022, το μόνο που απασχολεί πλέον τους Έλληνες ταξιδιωτικούς συμβούλους είναι οι πάροχοι των υπηρεσιών, καταλύματα, εστίαση, tour providers, ξεναγοί κλπ αφενός να κρατήσουν γερά, αφετέρου να βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους για να ανταποκριθούν σε αυτό το κύμα που έρχεται.
- Απίστευτο: Ο Ερυθρός Αστέρας έδωσε εισιτήρια στους οπαδούς της Παρτιζάν!
- Στο επίκεντρο ο νέος κώδικας της Αυτοδιοίκησης
- Fast & Tidy: Στα EurolifeHub διπλώνεις μπλουζάκια στο λεπτό και κερδίζεις μοναδικά δώρα για το σπίτι σου
- Γάζα: Τουλάχιστον 15 νεκροί από ισραηλινά πλήγματα – 800 τα νεκρά μέλη των IDF από την έναρξη του πολέμου
- Γνωστοί καλλιτέχνες στο πλευρό του Σωκράτη Φάμελλου – Ποιοι του ευχήθηκαν για την υποψηφιότητά του
- Καινοτόμος γενετική εξέταση ανιχνεύει σχεδόν οποιαδήποτε λοίμωξη