Facebook vs Apple : Πόλεμος μεταξύ των τεχνολογικών κολοσσών για τα δεδομένα των χρηστών
Τι υποστηρίζουν οι δύο πλευρές και ποια είναι τα κίνητρά τους
Το Facebook παρατηρεί με προσοχή τις εξελίξεις γύρω από τις αλλαγές στις ρυθμίσεις ιδιωτικότητας του WhatsApp, σε μια προσπάθεια να αποτρέψει τη φυγή από την πλατφόρμα. Η… μεγάλη έξοδος των χρηστών έχει ως στόχο να εμποδίσει την εταιρεία από την παρακολούθηση των κινήσεών τους στο διαδίκτυο.
Η WhatsApp, που ανήκει στην Favebook, αναγκάστηκε να καθυστερήσει την επικαιροποίηση της πολιτικής ιδιωτικότητάς του τον περασμένο μήνα, όταν οι χρήστες έλαβαν ειδοποίηση που τους ενημέρωνε ότι κάποια δεδομένα που μοιράζονταν εντός της πλατφόρμας θα κοινοποιούνταν στο Facebook. Το γεγονός έχει εγείρει ανησυχίες για το κατά πόσον οι συνομιλίες εντός της πλατφόρμας, αλλά και τα δεδομένα από τα προφίλ των χρηστών θα παραμείνουν ιδιωτικά, με αποτέλεσμα χιλιάδες χρήστες να εγκαταλείψουν την εφαρμογή για τα μάτια άλλων, όπως το Signal.
Τώρα, η Facebook αντιμετωπίζει και άλλη μια πρόκληση: Η Apple υψώνει το ανάστημά της ενώπιον της παρακολούθησης δεδομένων εκ μέρους της Facebook.
Τι πρέπει να περιμένουν οι χρήστες;
Κάποια στιγμή, στη διάρκεια των ερχόμενων μηνών, οι χρήστες iPhone πρόκειται να λάβουν ένα μήνυμα από την Apple, το οποίο θα τους ρωτά αν συναινούν η Facebook να συλλέγει τα δεδομένα τους. Αν αρνηθούν, η Apple δεν θα επιτρέπει στη Facebook να το κάνει.
Αντίστοιχο μήνυμα της Apple πρόκειται να εμφανιστεί για κάθε εφαρμογή που συλλέγει στοιχεία από χρήστες για διαφημιστικούς σκοπούς.
Η Facebook αναφέρει ότι πρόκειται να προλάβει αυτή την αλλαγή με μια αναδυόμενη εικόνα που θα εμφανίζεται στη διάρκεια των επόμενων εβδομάδων και μηνών, μέσω της οποίας θα παρακαλεί τους χρήστες να συνεχίσουν να μοιράζονται τα δεδομένα τους.
«Η συμφωνία με αυτές τις παροτρύνσεις δεν σημαίνει ότι το Facebook θα συλλέγει νέους τύπους πληροφοριών. Το μόνο που σημαίνει, είναι ότι το Facebook θα συνεχίσει να προσφέρει στους ανθρώπους όσο το δυνατόν καλύτερες εμπειρίες», δήλωσε στον Guardian εκπρόσωπος της εταιρείας.
Για τι είδους δεδομένα μιλάμε;
Είναι σχεδόν δεδομένο ότι όταν ψωνίζουμε για παπούτσια στο διαδίκτυο, ξαφνικά εμφανίζονται μπροστά μας αντίστοιχες διαφημίσεις σε όποια ιστοσελίδα και αν επισκεφθούμε, αλλά και στο newsfeed μας στο Facebook. Και όχι μόνο αυτό: Στις εποχές που ακόμη πηγαίναμε σε κανονικά καταστήματα, δεν ήταν λίγες οι φορές που βιώναμε ακριβώς το ίδιο πράγμα επιστρέφοντας στο σπίτι.
Η ικανότητα των ιστοσελίδων να παρακολουθούν ακριβώς τις διαδρομές μας στο internet είναι αρκετά τρομακτική, και οι εταιρείες ξέρουν ακριβώς πώς να μας εκθέσουν στις κατάλληλες διαφημίσεις βάσει τοποθεσιών στις οποίες έχουμε βρεθεί ή ακόμη και πληροφοριών που σχετίζονται με την υγεία μας.
Τι κάνει η Apple;
Η Apple σταδιακά προβάλλει αντιστάσεις σε ό,τι αφορά τις ποσότητες των δεδομένων που μπορούν να συλλέξουν οι εφαρμογές, δίνοντας στους χρήστες την επιλογή να κλείνουν τη λειτουργία γεωεντοπισμού και επιτρέποντας στους ανθρώπους να γνωρίζουν αν μια εφαρμογή που «τρέχει» στο παρασκήνιο καταγράφει την τοποθεσία τους.
«Αυτή τη στιγμή, οι χρήστες ενδέχεται να μην γνωρίζουν αν οι εφαρμογές που χρησιμοποιούν για να διασκεδάσουν, για να μιλήσουν με φίλους ή για να βρουν ένα εστιατόριο στην πραγματικότητα διακινούν προσωπικές τους πληροφορίες βάσει των φωτογραφιών που τραβούν, τα άτομα στη λίστα επαφών τους ή στοιχεία γεωεντοπισμού που αποκαλύπτουν πού τρώνε, πού κοιμούνται ή πού προσεύχονται», δήλωσε σχετικά τον περασμένο μήνα ο Τιμ Κουκ, CEO της Apple.
Πέρσι η Apple ανάγκασε τους παρόχους εφαρμογών μέσω iOS να αποκαλύψουν ακριβώς ποια δεδομένα συλλέγουν, εισάγοντας την έννοια της «σήμανσης» στο App Store, που είναι αντίστοιχη με εκείνες που αναγράφουν τη διατροφική αξία των τροφίμων.
Η σήμανση που ανέφερε ακριβώς πόσα δεδομένα συλλέγει το Messenger το Facebook, αλλά και η ανακοίνωση της Facebook ότι πρόκειται να χρησιμοποιήσει δεδομένα του WhatsApp για διαφημιστικούς σκοπούς, ήταν τα γεγονότα που οδήγησαν στη Μεγάλη Έξοδο των χρηστών.
Το επόμενο βήμα για την Apple είναι να επιστρέψει στους χρήστες να επιλέξουν την πλήρη εξαίρεση από τη συλλογή δεδομένων, πράγμα που αναμένεται να πραγματοποιηθεί κατά την επόμενη αναβάθμιση του iOS14.
Πώς θα μοιάζει η αντίδραση του Facebook;
Την είδηση έχουν συγχαρεί ομάδες υπέρ της ιδιωτικότητας, όμως το Facebook την αντιμετωπίζει ως άμεση επίθεση προς το επιχειρηματικό του μοντέλο.
Αντί να υποστηρίξει ότι έχει ανάγκη τη συλλογή όλων αυτών των δεδομένων, η εταιρεία προσπαθεί να ισχυριστεί ότι αυτό το μέτρο θα δημιουργήσει προβλήματα στις μικρές επιχειρήσεις, που δεν θα γνωρίζουν σε ποιους να απευθύνουν τις διαφημίσεις τους.
Η Facebook υποστηρίζει επίσης ότι η Apple λέει στους χρήστες της ποιους τύπους δεδομένων συλλέγει η κάθε εφαρμογή, χωρίς όμως να τους ενημερώνει και για τον τρόπο με τον οποίο αξιοποιούνται.
Μάλιστα, αναφέρει ότι μπορεί να εξασφαλίσει τόσο τις προσωποποιημένες διαφημίσεις όσο και την ασφάλεια των δεδομένων των χρηστών.
Προς τα πού οδεύει αυτή η διαμάχη;
Η Apple είναι μάλλον απίθανο να αποχωρήσει, ενώ ο Κουκ έχει υπονοήσει ότι η συλλογή δεδομένων ευθύνεται για μεγάλο μέρος των θεωριών συνωμοσίας και της παραπληροφόρησης που μαστίζει το διαδίκτυο.
«Δεν μπορούμε πλέον να αγνοούμε τους κινδύνους που ενέχει η τεχνολογική θεωρία που υποστηρίζει ότι κάθε είδους εμπλοκή των χρηστών με τις πλατφόρμες είναι θετική –και όσο περισσότερο διαρκεί τόσο το καλύτερο- με τελικό στόχο τη συλλογή όσο το δυνατόν περισσότερων δεδομένων», δήλωσε.
«Πάρα πολλοί άνθρωποι εξακολουθούν να αναρωτιούνται: «Πόσα πράγματα μπορούμε να κάνουμε χωρίς να γίνουμε αντιληπτοί;», τη στιγμή που θα έπρεπε να αναρωτιούνται «ποιες είναι οι συνέπειες των πράξεών μας;»
«Ένα κοινωνικό δίλημμα δεν μπορεί να αφεθεί ανεξέλεγκτο μέχρι να μετατραπεί σε κοινωνική καταστροφή».
Ο Κουκ έχει δηλώσει επίσης ότι οι διαφημίσεις υπήρχαν δεκαετίες πριν η τεχνολογία αρχίσει να συλλέγει ακραίες ποσότητες δεδομένων από ιστοσελίδες και εφαρμογές.
Από την πλευρά του ο Ζούκερμπεργκ έχει ισχυριστεί ότι ούτε οι στόχοι της Apple είναι τόσο αγνοί.
«Βλέπουμε ότι το επιχειρηματικό μοντέλο της Apple στηρίζεται όλο και περισσότερο στην απόκτηση μεριδίων σε εφαρμογές και υπηρεσίες ανταγωνιστικές προς εμάς και άλλες τεχνολογικές εταιρείες», σημείωσε.
«Η Apple έχει κάθε πιθανό κίνητρο να χρησιμοποιήσει την κυρίαρχη θέση της στην πλατφόρμα για να εμπλακεί με τη λειτουργία των δικών μας και άλλων εφαρμογών, προκειμένου να δώσει προβάδισμα στις δικές της».
«Όταν ακούς ανθρώπους να υποστηρίζουν ότι δεν θα έπρεπε να λειτουργούμε έτσι –ότι θα έπρεπε να επιστρέψουμε στις παλιές εποχές των διαφημίσεων στην τηλεόραση που απευθύνονταν σε ένα γενικό κοινό- νομίζω ότι ατό που ζητούν στην πραγματικότητα είναι μια επιστροφή σε ένα τοπίο στο οποίο μόνο οι μεγαλύτερες εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να διαφημιστούν, οι μικρότερες εταιρείες αντιμετωπίζουν τεράστιο συγκριτικό μειονέκτημα και ο ανταγωνισμός εξαφανίζεται».
Ποια είναι η άποψη της Google;
Η Google έχει τηρήσει πιο ήπια στάση απέναντι στις αλλαγές, με την τελευταία της ανάρτηση να αναφέρει ότι επιχειρεί να συμμορφωθεί με τις αλλαγές στις εφαρμογές της, ενώ αναφέρει ότι οι χρήστες ενδέχεται να διαπιστώσουν «σημαντικές επιπτώσεις» μετά την ολοκλήρωσή τους.
Όμως η Apple ίσως στραφεί και απέναντι στις δικές της δραστηριότητες. Η γραμμή αναζήτησης στο iOS14 έχει αντικαταστήσει διακριτικά τα αποτελέσματα της Google με τα δικά της, όμως προς το παρόν απέχει πολύ από το να λανσάρει τη δική της μηχανή αναζήτησης.
Με πληροφορίες από Guardian
- Τεκίλα: Αποθέματα 500 εκατ. τόνων έχει το Μεξικό – Οι τιμές προβληματίζουν παραγωγούς και καταναλωτές
- Μπορεί το 2025 να φέρει ανατροπή στο πολιτικό σκηνικό;
- Ατμοσφαιρική ρύπανση: Ποια χώρα έχει τον πιο θανατηφόρο αέρα στην Ευρώπη
- Φάμελλος: Η πολιτεία να ενισχύσει τις κοινωνικές λειτουργίες – Δίκτυ προστασίας για όλα τα άτομα
- LIVE: Ολυμπιακός – Λαύριο
- Θα έχουμε για πάντα το Παρίσι…