Λιανεμπόριο : Ανακατατάξεις λόγω της πανδημίας
Άλλαξαν δραματικά οι καταναλωτικές συνήθειες, ως προς τη συχνότητα και τον τρόπο αγορών, εξαιτίας της πανδημίας. Πώς επιλέγουν πλέον να αγοράζουν προϊόντα οι καταναλωτές
- Ανοιχτά τα μαγαζιά σήμερα - Κορυφώνεται η κίνηση, τι να προσέχουμε όταν αγοράζουμε παιχνίδια και τρόφιμα
- Πώς διαμορφώνονται οι τιμές από το χωράφι στο ράφι
- Τα ζώδια σήμερα: Γλύκανε μωρέ λίγο, μην είσαι σαν κακό χρόνο να'χεις
- Χριστουγεννιάτικα μπισκοτάκια για τον σκύλο και τη γάτα μας – Εύγευστες συνταγές
Ανακατατάξεις στο λιανεμπόριο το πρώτο εξάμηνο του 2021 και μεσοπρόθεσμες αλλαγές στις εταιρείες λιανεμπορίου και στους προμηθευτές εκτιμάται ότι θα επιφέρουν οι νέες συνήθειες που απέκτησαν οι Έλληνες καταναλωτές, λόγω της πανδημίας του κοροναϊού και των περιοριστικών μέτρων.
Όπως ανέφερε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο καθηγητής Γεώργιος Ι. Δουκίδης, Διευθυντής Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, «οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν δραματικά όσον αφορά την συχνότητα και τον τρόπο αγορών». Συγκεκριμένα, σύμφωνα με εξαμηνιαία έρευνα καταναλωτών του ΣEΛΠΕ (Ιανουάριος 2021), τα 40 αγοραστικά ταξίδια που έκανε ένας μέσος καταναλωτής το δίμηνο μειώθηκαν στα 20 το 2020 και η τάση αυτή θα συνεχιστεί και το πρώτο εξάμηνο του 2021.
Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη, «η πανδημία αλλάζει ριζικά τη διαδικασία αγορών». Ειδικότερα, ποσοστό 56% των καταναλωτών θέλουν να κάνουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα γίνεται τις αγορές τους και να φύγουν από το κατάστημα, το 36% θυμώνουν πολύ όταν περιμένουν στην ουρά για να μπουν στο κατάστημα, το 25% φοβούνται να επισκεφτούν τα καταστήματα για τις αγορές τους, ενώ το 22% επιλέγουν πλέον κατάστημα με βάση τα μέτρα προστασίας του προσωπικού. Κατά συνέπεια, όσες εταιρείες λιανεμπορίου προσφέρουν αυτές τις υπηρεσίες αποκτούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την επόμενη ημέρα.
Οι κύριοι παράγοντες με τους οποίους επιλέγουν πλέον οι καταναλωτές να αγοράσουν προϊόντα αφορούν στις τιμές, την ποιότητα και την υγιεινή τους, δηλαδή το «value for money». Συγκεκριμένα, 43% των καταναλωτών δηλώνουν ότι ο πιο σημαντικός παράγοντας στην επιλογή προϊόντων είναι τα χρήματα που δίνουν, 21% η ποιότητα και 16% η υγιεινή και ασφάλεια από την κατανάλωση των προϊόντων. Η επίτευξη των παραπάνω κρίσιμων παραγόντων επιτυχίας από τους προμηθευτές απαιτεί δομές και τεχνολογίες για υψηλή παραγωγικότητα, διεθνείς πιστοποιήσεις και υψηλές προδιαγραφές για τα προϊόντα, αλλά και καινοτομίες στη σχεδίαση και συσκευασία τους.
Αξιοσημείωτο, σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη, είναι το γεγονός ότι ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής είναι μειωμένος σε σχέση με τον Ιούνιο του 2020 και σχετίζεται κυρίως με τις μειωμένες προσδοκίες των καταναλωτών. Για παράδειγμα, μόνο το 12% των πολιτών πιστεύει ότι στους επόμενους 6-9 μήνες η οικονομική κατάσταση της χώρας θα καλυτερέψει, ενώ το 64% θεωρεί ότι η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας θα συνεχιστεί και μετά το τέλος του 2021. Οι προβλέψεις για τις καταναλωτικές δαπάνες είναι αρνητικές, αφού το 44% των καταναλωτών εκτιμά ότι η αξία των συνολικών αγορών του, το πρώτο εξάμηνο του 2021, θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 10% εκτιμά ότι θα είναι αυξημένες. Οι δαπάνες για αγορές προϊόντων αντιπροσωπεύουν πλέον μόλις το 31% των συνολικών τους δαπανών και από αυτά το 50% αφορά στην αναγκαία κατηγορία των τροφίμων (από το 41% που ήταν το 2019). Η κυρίαρχη κατηγορία στις δαπάνες (56%) είναι οι λογαριασμοί-ενοίκια-φόροι, ενώ οι υπηρεσίες αντιπροσωπεύουν πλέον το 14%.
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Δουκίδης, «η έξαρση του ηλεκτρονικού λιανεμπορίου αναμένεται να συνεχιστεί». Ποσοστό 60% των χρηστών διαδικτύου (περίπου το 50% των καταναλωτών) πραγματοποιούν online αγορές το τελευταίο διάστημα και από αυτούς το 78% θα συνεχίσει αυτή τη συνήθεια (σίγουρα και μάλλον) και μετά το άνοιγμα των καταστημάτων. Η πρόθεση αγοράς διαφέρει σημαντικά ανά κατηγορία προϊόντων, που ξεκινάει από το 4% για τα τρόφιμα και φτάνει μέχρι το 46% για τα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη. Επίσης, μόνο το 38% των χρηστών διαδικτύου ανέφεραν ότι είναι πλήρως ικανοποιημένοι με τις υπηρεσίες παράδοσης. Αυτό σημαίνει ότι οι ψηφιακοί «πρωταγωνιστές» της επόμενης μέρας θα πρέπει να προσφέρουν εξατομικευμένες υπηρεσίες, γρήγορη και ευέλικτη παράδοση, εξαιρετικό κέντρο εξυπηρέτησης και διαθεσιμότητα των προϊόντων.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις