Κινγκ Κόνγκ: Το 8ο θαύμα του κόσμου
Η κινηματογραφική επανάσταση του 1933
Στις 2 Μαρτίου 1933, έκανε την πρεμιέρα της στις αμερικανικές αίθουσες η ταινία ορόσημο στην κατηγορία ταινιών τρόμου «Κίνγκ Κόνγκ».
Σύμφωνα με το σενάριο, ο Κινγκ Κονγκ ήταν ένας γιγαντιαίος γορίλας που επικρατώντας έναντι όλων των προϊστορικών ζώων, συγκατοικούσε ειρηνικά με τους πρωτόγονους ιθαγενείς ενός νησιού, οι οποίοι κάθε χρόνο παρέδιδαν σε αυτόν, ως «νύφη», μια νεαρή γυναίκα. Η παρουσία όμως λευκών στο νησί του και η θέληση τους να τον αιχμαλωτίσουν και να τον μεταφέρουν στη Νέα Υόρκη θα οδηγήσει σε μια γιγαντιαία σύγκρουση.
«Με θαυμασμόν»
Ο «Κινγκ Κονγκ» το κινηματογραφικό θαύμα της εποχής εκείνης, έφτασε στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες έναν χρόνο, περίπου, αργότερα,
Γράφει το «Ελεύθερον Βήμα» της 3ης Ιανουαρίου 1934
«Με θαυμασμόν, με θαυμασμόν ανεπιφύλακτον παρηκολούθησε χθες το αθηναϊκόν κοινόν την κινηματογραφικήν ταινίαν του Κιγκ – Κογκ, που είνε παρμένη από το ομώνυμον έργον του διασήμου συγγραφέως Έντγκαρ Ουάλας.
»Είνε καταπληκτικόν. Παρουσιάζει ίσως υπερβολάς, απιθανότητας όσας δύναται να παρουσιάση ένας μύθος. Εκείνο όμως που καταπλήσσει, εκείνο που σε κάμνει να μένης ενεός είνε η τέχνη του.
»Πώς κατωρθώθη να γίνη αυτό το πράγμα, τι μέσα τεχνικά κατεβλήθησαν είνε ακατανόητον. Πρέπει όλοι να το ιδούν γιατί εκτός από τις δύο ευχάριστες ώρες που περνά κανείς, βλέπει ένα δημιούργημα που τιμά πραγματικά την ανθρώπινην τέχνην».
Η επιτυχία
Γράφει ο Γιάννης Ζουμπουλάκης το 2005, με αφορμή την κυκλοφορία του δεύτερου remake της ταινίας, από τον Πίτερ Τζάκσον:
«Ο πρώτος “King Kong” γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στα πλατό των στούντιο της RKO Pictures την άνοιξη και το καλοκαίρι του 1932. Το κόστος του δεν ήταν μεγάλο καθ’ ότι η εταιρεία εκείνη την εποχή βρισκόταν σε κρίση.
»Όταν η ταινία διανεμήθηκε στις αίθουσες έσπασε κάθε προηγούμενο ρεκόρ εισπράξεων και, παρ’ ότι αγνοήθηκε παντελώς από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου. Όχι μόνο έσωσε την RKO από τη χρεοκοπία αλλά υπήρξε η αφετηρία μιας νέας κατηγορίας στον κινηματογράφο του φανταστικού.
»Είναι η πρώτη ων ταινιών με γιγαντιαία τέρατα, είδος που άνθησε τη δεκαετία του 1950 με ταινίες ιαπωνικής κυρίως προελεύσεως, χαρακτηριστικότερη των οποίων είναι ο “Γκοτζίλα”.
Όχι τυχαία ο «Κινγκ Κονγκ» του 1933, χαρακτηρίστηκε ως «Το όγδοο θαύμα του κόσμου». Υπήρξε «παιδί» των Μέριαν Σ. Κούπερ και Έρνεστ Μπ. Σόντσακ που ήταν σκηνοθέτες ντοκυμαντέρ άγριας φύσης, ενώ το σενάριο υπέγραψε ο Κούπερ σε συνεργασία με τον συγγραφέα αστυνομικών θρίλερ Ένταγκαρ Γουάλας.
Πώς γυρίστηκε
Γράφουν τα «ΑΘΗΝΑΪΚΑ ΝΕΑ» του Ιουλίου 1933,
«Ολίγον προτού αποθάνη ο περιώνυμος Έντγκαρ Ουάλλας συνέγραψε το σενάριο ενός σπουδαίου δράματος. (…) Ο πρωταγωνιστής έπρεπε, κατά τας οδηγίας του συγγραφέως, να έχη την κάτωθι σωματικήν διάπλασιν:
Ύψος: 20
Μήκος προσώπου: 2.14
Πλάτος της βάσεως της ρινός: 0,61
Άνοιγμα του στόματος: 1.85
Περιφέρεια θώρακος:11
Μήκος των πόδων: 4,75
Μήκος των χειρών: 7
Μήκος των κοπτήρων: 0,56
Περιφέρεια των τραπεζιτών: 0,63
Όλα αυτά εις μέτρα!»
Όπως επισημαίνει το 2005 ο Γιάννης Ζουμπουλάκης «εκτός από την πρωτοποριακή για την εποχή που γυρίστηκε τεχνική αρτιότητά της (ειδικά εφέ, μινιατούρες που χρησιμοποιήθηκαν ως μοντέλα για την κατασκευή του θηρίου, έξυπνη κίνηση της κινηματογραφικής μηχανής), το μεγαλείο του Κινγκ Κονγκ συνοψίζεται στα λόγια του Τζάκσον (σ.σ. Πίτερ Τζάκσον, σκηνοθέτης του Κινκ Κονγκ του 2005, και του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών), που από πιτσιρίκος λάτρεψε φετιχιστικά την ταινία: “Νομίζω ότι ο πρώτος κινηματογραφικός Κινγκ Κονγκ παραμένει ίσως το πιο τέλειο μείγμα απόδρασης, περιπέτειας, μυστηρίου και ρομάντζου. Προσφέρει όλα όσα οφείλει να προσφέρει ο κινηματογράφος της φυγής”».
Το πρώτο ριμέικ
Αναφερόμενοι βέβαια στον Κινγκ Κονγκ, δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τον Κινγκ Κονγκ του 1976, που αποτελεί και την πρώτη απόπειρα να ξαναγυριστεί η ταινία.
Αυτή τη φορά ο Κινγκ Κονγκ ήταν ένα ακόμα πιο εντυπωσιακό κατασκεύασμα.
Γράφει ο Μπάμπης Κομνηνός, στον «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ» του Δεκεμβρίου 1977:
«Ζυγίζει εξήμισι τόνους, έχει ύψος 30 μέτρα, έχει “σπλάχνα» από σωληνώσεις και ηλεκτρικά καλώδια, σκελετό από μέταλλο και πλαστικό σώμα σκεπασμένο με τρίχες από ουρές αλόγων – ειδική παραγγελία από την Αργεντινή.
»Αυτός είναι ο Κινγκ Κονγκ που κατασκεύασαν ο Κάρλο Ριμπάλντι και ο Γκλεν Ρόμπινσον κατά παραγγελία του παραγωγού Ντίνο ντε Λαουρέντις».
Ο θεόρατος Κινγκ Κονγκ όμως έθεσε τον πήχη σε ύψος τέτοιο που οι εισπράξεις δεν μπορούσαν να φτάσουν. Το μόνο που μάς άφησε εκείνο το πρώτο ριμέικ ήταν το ντεμπούτο της Τζέσικα Λανγκ.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις