Δημήτρης Λιγνάδης : Οι «ψίθυροι» για παρενοχλήσεις παιδιών αντηχούν στα στενά του Αγίου Παύλου
Μια καταγγελία για βιασμό για τον –τότε- καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Δημήτρη Λιγνάδη, έσκασε σαν βόμβα, με αποτέλεσμα να παραιτηθεί από την θέση. Την καταγγελία αυτή ακολούθησαν και άλλες, με τον «γνωστό θεατράνθρωπο» να αρνείται όσα προσάπτονται εις βάρος του.
- Κύμα οργής από τους κατοίκους της Μαγιότ εναντίον του Μακρόν - «Δεν φταίω εγώ για τον κυκλώνα!»
- Πώς αμοίβονται οι αργίες Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
- Πώς συνδέεται η χρόνια λοίμωξη του εντέρου με το Αλτσχάιμερ - Τι είναι ο κυτταρομεγαλοϊός
- Η Ουγγαρία δίνει άσυλο σε πρώην υφυπουργό της Πολωνίας - Σε βάρος του ισχύει ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης
Στα στενά της γειτονιάς μπορεί κανείς να καταλάβει πως δεν κατάφερε να περάσει ανεπηρέαστη από την οικονομική κρίση που μάστιζε την Ελλάδα.
«Το μικρό Παρίσι των Αθηνών» έγραφε το έργο ενός καλλιτέχνη του δρόμου. To in.gr βρέθηκε στο κέντρο της Αθήνας, στη γειτονιά του Δημήτρη Λιγνάδη. Του σπουδαίου σκηνοθέτη και ηθοποιού που πλέον παίζει έναν άλλο ρόλο. Αυτόν του κατηγορούμενου για βιασμούς κατά συρροή, με καταγγελίες εναντίον του που συγκλονίζουν.
Φτάνοντας στην πλατεία του Αγίου Παύλου οι γλώσσες που μιλούν οι άνθρωποι εκεί, άρχισαν να συγχέονται με την μεγαλεπήβολη εκκλησία να ξεπροβάλει μέσα από τα δέντρα.
Το Μεταξουργείο είναι μια από τις περιοχές που συχνά προτιμούν αρκετοί καλλιτέχνες και άνθρωποι του θεάτρου.
Η άλλοτε φιλήσυχη περιοχή του Αγίου Παύλου χτυπήθηκε αρκετά κατά τη διάρκεια της κρίση. Σύμφωνα με τους κατοίκους τα φαινόμενα βίας και εγκληματικότητας παρατηρήθηκαν έντονα κατά την περίοδο της οικονομικής ύφεσης.
Λίγο πιο κάτω, στον σταθμό Λαρίσης, σε μια μικρή πλατεία, το εμπόριο ναρκωτικών ουσιών αλλά και το αγοραίο σεξ κατάφερε να αποτελέσει καθημερινό φαινόμενο.
Δεν ήταν λίγοι οι μετανάστες, οι οποίοι είχαν επιλέξει να μένουν στην περιοχή λόγω των χαμηλών ενοικίων, θέλοντας να ελαχιστοποιήσουν τα έξοδά τους, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται αναλαμβάνουν «βρώμικες» δουλειές.
Ωστόσο, σπάνια τα ΜΜΕ έριξαν τα φώτα τους στην περιοχή.
Μέσα στον ένα χρόνο της πανδημίας και ενός συνεχούς lockdown, γονείς και παιδιά είχαν μόνο την πλατεία του Αγίου Παύλου ως τόπο «διαφυγής», να πάρουν μια ανάσα έξω από τα ελάχιστα τετραγωνικά στα οποία αναγκάστηκαν να ζουν.
Και ήρθε το σκάνδαλο
Την ηρεμία τους όμως και τις συνήθειες τους, ήρθε να ταράξει ένα σκάνδαλο.
Ένα στενό πιο πάνω από την πλατεία φαίνεται πως βρίσκονταν καλά κρυμμένα μυστικά, τα οποία ήρθαν μετά από αρκετά χρόνια στο φως.
Κάποια, όμως, ίσων να παραμείνουν στο σκοτάδι.
Η γενναία απόφαση της Σοφίας Μπεκατώρου να μιλήσει για τον βιασμό που υπέστη, άνοιξε τον ασκό του Αιόλου και έδωσε φωνή σε πολλά θύματα σεξουαλικής κακοποίησης.
Οι αποκαλύψεις ξεκίνησαν από τον αθλητικό χώρο και σαν ντόμινο τα στόματα άνοιγαν το ένα μετά το άλλο.
Οι καταγγελίες για σεξουαλικές κακοποιήσεις και βίαιες συμπεριφορές έφτασαν μέχρι και τον χώρο του θεάματος. Περιστατικά τα οποία απασχολούν μέχρι και σήμερα τις αρχές.
Μια καταγγελία για βιασμό για τον –τότε- καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Δημήτρη Λιγνάδη, έσκασε σαν βόμβα, με αποτέλεσμα να παραιτηθεί από την θέση. Την καταγγελία αυτή ακολούθησαν και άλλες, με τον «γνωστό θεατράνθρωπο» να αρνείται όσα προσάπτονται εις βάρος του.
Όμως αυτές, ήρθαν να λειτουργήσουν ως αφετηρία σε επόμενες, πιο «σκοτεινές» αποκαλύψεις.
Στο προσκήνιο ήρθε μια «θαμμένη» έρευνα των αρχών, σύμφωνα με την οποία υπήρξαν καταγγελίες από γείτονες του ηθοποιού και σκηνοθέτη για φωνές και κλάματα παιδιών από το διαμέρισμά του.
Οι αρχές φαίνεται να ερεύνησαν τις καταγγελίες, χωρίς όμως να δώσουν ιδιαίτερη βάση με αποτέλεσμα να χαθεί μια –ίσως και η μοναδική- ευκαιρία να αποκαλυφθεί ένα από τα πιο απάνθρωπα εγκλήματα που έχουν απασχολήσει την επικαιρότητα.
Υπήρξε ακόμα και αναφορές για συμμετοχή ΜΚΟ, σύμφωνα με τις οποίες ο Λιγνάδης «ψώνιζε» ανήλικους, με σκοπό να τους εκμεταλλευτεί σεξουαλικά.
Γνώριζε κανείς;
Λένε πως και οι τοίχοι έχουν αυτιά. Σίγουρα όσα συνέβαιναν στο μικρό στενό των Σφακιών στον Άγιο Παύλο, δεν πέρασαν απαρατήρητα.
Κάποιοι ισχυρίζονται πως δεν γνώριζαν τον Λιγνάδη, άλλοι ότι «απλώς περνούσε» από τα μαγαζιά τους, ενώ κάποιοι λένε ότι σπάνια εμφανιζόταν πια στην γειτονία και πως είχαν χρόνια να τον δουν.
Η παρουσία του στην περιοχή φαίνεται να περνούσε απαρατήρητη, αν και είναι και αυτοί οι οποίοι θυμούνται τις κινήσεις του στην περιοχή.
Ιδιαίτερα τα όσα ακούστηκαν για βιασμό ανηλίκων από τον ηθοποιό θορύβησαν ιδιαίτερα τους κατοίκους του Αγίου Παύλου. Άλλωστε τέτοιες αποκαλύψεις δεν θα μπορούσαν να περάσουν απαρατήρητες, ιδιαίτερα από γονείς.
Σύμφωνα με ισχυρισμούς των κατοίκων ο Λιγνάδης ήταν ένας άνθρωπος που έδειχνε αρκετή συμπάθεια προς τα παιδιά, καθώς φρόντιζε να πληροφορεί τους γονείς πως είναι διαθέσιμος να τα βοηθήσει, ιδιαίτερα αν αυτά είχαν μαθησιακές δυσκολίες.
Δεν ήταν λίγα όπως φαίνεται να παιδιά τα οποία πέρασαν από την πόρτα του με τον Λιγνάδη «να τους βοηθάει στα μαθήματα».
Κάτοικοι μάλιστα έκαναν λόγο για ένα περιστατικό, σύμφωνα με το οποίο ένα μικρό αγόρι με νοητική υστέρηση και μαθησιακές δυσκολίες ήταν ένα από τα παιδιά τα οποία ο ηθοποιός ήταν πρόθυμος να βοηθήσει.
Η «συνεργασία» όμως διεκόπη σύντομα, καθώς επισκέφτηκε τον Λιγνάδη μόνο μια φορά, αρνούμενος να ξαναπάει σπίτι του, ενώ οι γείτονες δεν τον ξαναείδαν στην πλατεία.
Σύμφωνα με μαρτυρίες, το παιδί δεν είχε εξηγεί τους λόγους για τους οποίους δεν ήθελε να συνεχίσει τα «ιδιαίτερα», όμως η μητέρα του ανησύχησε πως ο ηθοποιός μπορεί να είχε επιχειρήσει να αγγίξει τον γιο της.
Με μια βόλτα στην περιοχή του Αγίου Παύλου μπορεί να καταλάβει κανείς ότι φιλοξενεί ανθρώπους κυρίως από την εργατική τάξη και του μεροκάματου, που η ζωή στο «γυαλί» φαντάζει κάτι το αδύνατο.
Ιδιαίτερα κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, όπου οι δουλείες προέκυπταν με στο «σταγονόμετρο», κάθε ευκαιρία η οποία μπορούσε να σου παρέχει λεφτά ήταν καλοδεχούμενοι.
Σύμφωνα με καταγγελία κατοίκου της περιοχής, ο Λιγνάδης δεν παρέλειψε να εκμεταλλευτεί την κατάσταση.
Όπως καταγγέλλει, υπήρχαν γονείς οι οποίοι γνώριζαν τι «συνέβαινε με τον κύριο» και ο γνωστός ηθοποιός λειτουργούσε σαν «μέσο» για κάποιους είτε για να ανέλθουν κοινωνικά είτε για να βγάλουν κάποιο εισόδημα.
Το «ψώνισμα» λοιπόν φαίνεται να γινόταν και εντός της περιοχής «αθόρυβα».
Υπάρχουν ωστόσο και κάτοικοι οι οποίοι ισχυρίζονται ότι ο ηθοποιός συχνά επέλεγε να επισκέπτεται και την πλατεία στον Σταθμό Λαρίσης αλλά και της Ομόνοιας «για να κάνει τις βρωμοδουλειές του».
Καμία ωστόσο από τις καταγγελίες δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Η πρώτη καταγγελία για ασέλγεια σε ανήλικο
Οι αποκαλύψεις για παρενόχληση ανηλίκων από τον Λιγνάδη, έφεραν στο προσκήνιο μια παλιά σχετική υπόθεση.
Πριν από 37 χρόνια, γονείς, οι οποίοι φέρεται να είχαν φιλικές σχέσεις με τον ηθοποιό, είχαν μηνύσει τον Λιγνάδη για ασέλγεια σε βάρος του 14χρονου γιου τους.
Η υπόθεση εντοπίστηκε έπειτα από τη διαδικασία λήψης των δακτυλικών αποτυπωμάτων του ηθοποιού στη ΓΑΔΑ, στο πλαίσιο της εκτέλεσης του εντάλματος σύλληψης που εκδόθηκε σε βάρος του.
Διαπιστώθηκε τότε ότι τα δακτυλικά αποτυπώματα του Δημήτρη Λιγνάδη βρίσκονταν, ήδη, στο σύστημα.
Ο Λιγνάδης φέρεται ότι ασέλγησε σε βάρος του τότε 14χρονου ο οποίος το αποκάλυψε στους γονείς του όταν έκανε απόπειρα αυτοκτονίας.
Τελικά αν και κατέθεσαν μήνυση, την απέσυραν εκτιμώντας ότι η όλη διαδικασία θα είχε πολύ επιβαρυντικές επιπτώσεις στην ψυχολογία του ανηλίκου.
Ο «εφηβόφιλος»
Ο ηθοποιός αρνείται τις καταγγελίες για σεξουαλικές παρενοχλήσεις παιδιών ότι «ουδέποτε στη ζωή μου εκδήλωσα ερωτικό- σεξουαλικό ενδιαφέρον για ανήλικα πρόσωπα, ουδέποτε ήρθα σε ερωτική – σεξουαλική επαφή με οποιοδήποτε ανήλικο πρόσωπο, με ή χωρίς τη συναίνεσή του».
Ωστόσο οι δικαστές του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών της Αθήνας, περιγράφουν τον Λιγνάδη άνθρωπο χειριστικό με συγκεκριμένο τρόπο δράσης και μάλιστα με «εφηβοφιλικές τάσεις», επιβεβαιώνοντας έτσι ως έναν βαθμό όσα καταγγέλλονται από τους γείτονες.
«Ο κατηγορούμενος επεδείκνυε την παραβατική και αντικοινωνική αυτή συμπεριφορά του επί σειρά πολλών ετών, ως στοιχείο πλέον της προσωπικότητάς του έχοντας μεθοδεύσει τη δράση του επιλέγοντας ανήλικους και άτομα νεαρής ηλικίας, που λόγω ακριβώς της μη διαμορφωμένης προσωπικότητάς τους και της ανάγκης του επαγγελματική εξέλιξη ήταν ευάλωτα και διαχειρίσιμα. Εκμεταλλευόμενος δε την αδυναμία τους αυτή και αξιοποιώντας την αναγνωρισιμότητά του, τη ρητορική του δεινότητα και την ικανότητα πειθούς, που αναμφισβήτητα φύσει και θέσει κατείχε, υπό το πρόσχημα της καθοδήγησης και διαπαιδαγώγησής τους, προσέγγιζε τα άτομα αυτά, κέρδιζε την εμπιστοσύνη τους και ακολούθως τα χειραγωγούσε, ώσπου εν τέλει να επιτύχει την εκπλήρωση των ανάρμοστων προθέσεων του» περιγράφουν οι δικαστές τον Λιγνάδη και συνεχίζουν:
«Είχε εμφανή παραφιλική εφηβοφιλική σεξουαλική τάση και προτίμηση, την οποία εξεδήλωνε χωρίς καμία αναστολή, ακόμα και σε δημόσιους χώρους για ένα πολύ μακρό χρονικό διάστημα …».
Καταδικαστεί ή όχι ο Λιγνάδης για τα εγκλήματα που κατηγορείται, ένα είναι το μόνο σίγουρο, πως στην περιοχή είναι πλέον ανεπιθύμητος.
«Ας τολμήσει να πατήσει το πόδι του και θα τον καλωσορίσουμε εμείς» αντιδρούν οι κάτοικοι της περιοχής.
«Δεν ξέραμε τι έκανε. Άλλα όποιος ήξερε γιατί να μην μιλήσει; Όποιος γνώριζε και δεν τα έλεγε είναι απλά ντροπή».
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις