Πέντε σκέψεις για το viral γούρι του Μουσείου Μπενάκη
"Υγεία, Καύλα και Επανάσταση" και μια Μαντώ Μαυρογένους φεμινίστρια: Αυτό τώρα είναι τέχνη; (ναι, είναι)
Η δημιουργός του πρωτότυπου lucky charm που επανήλθε αυτές τις μέρες και ψυχή των B612, Κατερίνα Σαββοπούλου ειχε πει σε συνέντευξή της στο Marie Claire το εξής:
«Η Μαντώ είναι το σύμβολο του φεμινισμού. Έπεσε θύμα της πατριαρχίας, δεν ήταν η Τουρκοκρατία που την σκότωσε».
Και συμπλήρωσε: «Η Μαντώ δεν δίστασε να κάνει μήνυση στον Υψηλάντη για αθέτηση υπόσχεσης γάμου, αλλά έπρεπε να αποδείξει ότι δεν υπήρξε παρθενοφθορία, πράγμα δύσκολο και υποτιμητικό, οπότε παραιτήθηκε και δεν βρήκε ποτέ το δίκιο της. Πέθανε μόνη και ξεχασμένη στην Πάρο. Πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της μέσα στην εξαθλίωση, καθώς είχε διαθέσει όλη τη μεγάλη περιουσία της στην Επανάσταση”.
Πράγματι, η Μαντώ Μαυρογένους υπήρξε η μοναδική αξιωματούχος του ελληνικού στρατού: ο Καποδίστριας της έδωσε το βαθμό του αντιστράτηγου. Αυτή η γυναίκα είναι το πιο αυθεντικό σύμβολο της ελληνικής επανάστασης.
Το γούρι, το φυλαχτό που δημιούργησαν οι B612 είναι η εικόνα της Μαντώς Μαυρογένους προσαρμοσμένη στο διάσημο αμερικανικό πόστερ του 1943, που έφτιαξε 0 J.Howard Miller για την Westinghouse Electric για να ενισχύσει το ηθικό των εργατριών στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
“Πατήσαμε” στο πόστερ ως διεθνή γλώσσα για να ενισχύσουμε τη σημειολογία του φυλαχτού”, λένε χαρακτηριστικά οι δημιουργοί του lucky charm.
Εκτός από το viral γούρι με τη Μαντώ, οι B612 έχουν φτιάξει αποκλειστικά για το Μουσείο Μπενάκη μία σειρά από μοναδικά χειροποίητα κοσμήματα για την επανάσταση του 1821. Όπως αυτά:
1. Είναι μήπως λίγο «τραβηγμένα» αυτά τα γούρια;
Ναι, αλλά τι πειράζει; Η τέχνη οφείλει να λειτουργεί εκτός κουτιών και ορίων. Στην τέχνη, στην σάτιρα και τον έρωτα δεν υπάρχουν περιορισμοί, ή έστω δεν πρέπει να υπάρχουν. Δεν προσβάλλουν την αξία και την ιστορικότητα της Επανάστασης, την προβάλλουν με τρόπο σύγχρονο και ρηξικέλευθο.
2.Είναι μήπως λίγο ακαλαίσθητα;
Έχουμε δει και πιο όμορφα γούρια. Διέπονται από το fusion κιτς της εποχής, λίγο «σεμεδάκι», λίγο ποπ κουλτούρα, λίγο από δω και λίγο από κει. Από την άλλη, από εκεί αντλεί την ξεχωριστή του εμφάνιση, από το μη αναμενόμενα preppy και καθώς πρέπει του.
3.Ποιους αφορούν αυτά τα γούρια;
Τους τυπικούς φαν της Ιστορίας, ελληνόφρονες τυχόν συντηρητικούς ίσως ένα γούρι σαν αυτό τους δημιουργεί ανάμεικτα συναισθήματα που γέρνουν προς το αρνητικό. Ίσως ενοχλήσει η σύνδεση της Μαντούς με την φεμινίστρια εργάτρια, ίσως-γράψτε μετά βεβαιότητος-τους κλωτσήσει κάπως η λέξη καύλα. Τι δουλειά έχει η καύλα με τη μνήμη της εθνικής μας εξέγερσης;
Δεν σπιλώνει; Δεν προκαλεί; Από την άλλη, χίπστερ ή/και queer συλλέκτριες τέχνης δεν είναι οι πλέον συνήθεις νοσταλγοί του εθνικού αγώνα και είναι πιθανόν να προληθεύονταν το συγκεκριμένο γούρι μόνο και μόνο επειδή είναι κουλ, όχι ως ένα προσωπικό τους memorium προς τιμήν της Επανάστασης.
4. Η επανεφεύρεση της λέξης «Επανάσταση» και η αποδαιμονοποίηση της λέξης «Καύλα»
Η Επανάσταση βρίσκεται στα πάντα ως έννοια και μπορεί να χαρακτηρίσει πάμπολλες όψεις της σύγχρονης ζωής. Επανάσταση είναι η ίδια η πανδημία και η διαχείρισή της από μεριάς μας. Επανάσταση είναι το ελληνικό Metoo. Συμπληρώστε ελεύθερα… Από την άλλη, η λέξη καύλα είναι ακόμα ταμπού. Μα, πώς γίνεται; Στην πιο ανοιχτόμυαλη εποχή των ρευστών φύλων και της κουβέντας για πολυγαμία, ακόμα κάποιες εκφράσεις και κουβέντες είναι τζιζ. Ε, λοιπόν, σε αυτό το γούρι μια ιερή έννοια και μια κάπως πιο «λερωμένη» συνυπάρχουν ειρηνικά και απρόσμενα, σε ένα σλόγκαν ικανό να χαρακτηρίσει μια γενιά, την δική μας.
5.Θα νιώθαμε υπερηφάνεια κρατώντας το ή βλέποντάς το στα χέρια ενός τουρίστα;
Και ναι και όχι. Περισσότερο αδιαφορία ή αμηχανία, παρά υπερηφάνεια. Πάντα θα αναρωτιόμαστε για ποιον λόγο το πήρε κανείς αυτό το μικρό, παράξενο πραγματάκι; Για να ειρωνευτεί; Για να ενδυναμωθεί; Για να κανει εντύπωση; Για να προξενήσει αντιδράσεις;
Whatever. Καλές πωλήσεις και καλή λευτεριά. Από τον κοροναϊό. Με καύλα και υγεία πάντα.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις