Γαλλία : Καταργεί εγχώριες πτήσεις για να προστατεύσει το περιβάλλον
Αν και η κίνηση είναι γενικώς θετική, ενώσεις πολιτών καταγγέλλουν ότι το τελικό μέτρο που εισήγαγε η κυβέρνηση είναι υπερβολικά χαλαρό – και εντέλει άνευ ουσίας
Γάλλοι βουλευτές ψήφισαν υπέρ της διακοπής εγχώριων αεροπορικών διαδρομών που μπορούν να πραγματοποιηθούν με τρένο σε λιγότερες από δυόμισι ώρες. Πρόκειται για μια κίνηση που εντάσσεται σε μια ευρύτερη ομπρέλα μέτρων για το κλίμα και το περιβάλλον.
Μετά από διαβούλευση της Εθνοσυνέλευσης το Σαββατοκύριακο, η οποία μάλιστα χαρακτηρίστηκε από εντάσεις, αποφασίστηκε η απαγόρευση μιας σειράς από πτήσεις. Στην πραγματικότητα, το μέτρο που εντέλει υιοθετήθηκε είναι λιγότερο αυστηρό από την αρχική πρόταση της συνέλευσης πολιτών για το κλίμα του Προέδρου Εμανουέλ Μακρόν.
Το μέτρο συνεπάγεται μεταξύ άλλων το τέλος των σύντομων εγχώριων πτήσεων από το αεροδρόμιο Orly, στα νότια του Παρισίου, προς τη Ναντ και το Μπορντώ, αν και οι πτήσεις ανταπόκρισης μέσω του αεροδρομίου Σαρλ ντε Γκολ, στα βόρεια της γαλλικής πρωτεύουσας, θα συνεχιστούν.
Η επιτροπή για το κλίμα που συστήθηκε από τον Μακρόν, αρχικά είχε προτείνει τη διακοπή όλων των πτήσεων μεταξύ γαλλικών προορισμών, με τον όρο ότι υπάρχει άμεσο δρομολόγιο τρένου διάρκειας κάτω των τεσσάρων ωρών.
Η χρονική διάρκεια στη συνέχεια μειώθηκε στις δυόμισι ώρες μετά από ισχυρές αντιδράσεις εκ μέρους αρκετών περιοχών της χώρας, αλλά και της αεροπορικής εταιρείας Air France-KLM, η οποία όπως και άλλες εταιρείες του κλάδου έχει δεχθεί ισχυρό πλήγμα εξαιτίας των ταξιδιωτικών περιορισμών που επιβλήθηκαν λόγω της πανδημίας.
Πριν ένα χρόνο, η γαλλική κυβέρνηση συμφώνησε να παραχωρήσει δάνειο €7 δισεκατομμυρίων στην AF-KLM, θέτοντας ως όρο τη διακοπή μιας σειράς από εσωτερικά δρομολόγια. Η συμφωνία, ωστόσο, προϋπέθετε ότι τα δρομολόγια αυτά θα καταργούνταν και για άλλες, φθηνότερες αεροπορικές γραμμές.
Ο επικεφαλής της Air France-KLP, Μπέντζαμιν Σμιθ, δήλωσε ότι η εταιρία έχει δεσμευτεί να μειώσει τον αριθμό των εγχώριων πτήσεων που πραγματοποιεί στη Γαλλία κατά 40% μέχρι το τέλος του έτους.
Ο υπουργός μεταφορών, Ζαν-Μπατίστ Ντζεμπαρί, είπε, απευθυνόμενος στους βουλευτές: «Επιλέξαμε τις δυόμισι ώρες, επειδή οι τέσσερις θα μπορούσαν να απομονώσουν περίκλειστες περιοχές, όπως το ευρύτερο Μασίφ Σεντράλ, πράγμα που θα ήταν άδικο».
Το μέτρο, που εντάσσεται στο νομοσχέδιο για το κλίμα και την ανθεκτικότητα, ψηφίστηκε παρά το γεγονός ότι συνάντησε τις αντιστάσεις της αντιπολίτευσης. Ο σοσιαλιστής βουλευτής Τζοέλ Αβιρανιέτ δήλωσε ότι το μέτρο θα έχει «δυσανάλογο ανθρώπινο κόστος» και προειδοποίησε ότι θα ακολουθήσουν περικοπές στον κλάδο των αερομεταφορών. Άλλοι βουλευτές, ορισμένοι εκ των οποίων ανήκουν στο κόμμα των Πράσινων, διαμαρτυρήθηκαν για το γεγονός ότι το τελικό μέτρο που ψηφίστηκε ήταν χαλαρότερο από την αρχική πρόταση, πράγμα που κατά τη γνώμη τους το καθιστά ουσιαστικά κενό νοήματος.
Η Ματίλντ Πανό, που ανήκει στο αριστερό κόμμα La France Insoumise, υποστήριξε ότι το μέτρο ουσιαστικά «αδειάστηκε», ενώ η συνάδελφός της, Ντανιέλ Ομπονό, σημείωσε ότι η διατήρηση του ορίου των τεσσάρων ωρών θα επέτρεπε τη διακοπή των πτήσεων που έχουν τις «μεγαλύτερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου».
Η γαλλική ένωση καταναλωτών, UFC-Que Choisir, είχε ζητήσει τη διατήρηση των τεσσάρων ωρών της πρότασης που θα έδινε στο νέο νόμο «κάποια ουσία… ενώ παράλληλα θα εισήγαγε ασφαλιστικές δικλείδες που δεν θα επέτρεπαν στην SNCF (το γαλλικό εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο) να αδράξει την ευκαιρία για να ανεβάσει τις τιμές ή να ρίξει την ποιότητα των υπηρεσιών της».
«Η πανδημία του κοορναϊού επιδείνωσε τις προϋπάρχουσες περιβαλλοντικές και κοινωνικές κρίσεις. Θα έπρεπε να μας κάνει να σκεφτούμε εκ νέου τις πολιτικές μας για την υγεία προκειμένου να αντιμετωπίσουμε την πρόκληση των μελλοντικών υγειονομικών κρίσεων που οφείλονται σε λοιμώδη νοσήματα».
Πρόσθεσε ότι αν είχε διατηρηθεί το αρχικό όριο των τεσσάρων ωρών, θα υπήρχαν «ουσιαστικές επιδράσεις» στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, χωρίς να επηρεαστούν αρνητικά οι χρόνοι που απαιτούνται για μια διαδρομή ή οι τιμές των εισιτηρίων.
«Κατά μέσο όρο, ένα αεροσκάφος εκπέμπει 77 φορές περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα ανά επιβάτη σε σχέση με ένα τρένο που κάνει την ίδια διαδρομή, παρά το γεγονός ότι το τρένο είναι φθηνότερο και ο επιπλέον χρόνος του ταξιδιού δεν ξεπερνά τα 40 λεπτά», ανέφερε η ένωση. «Η μελέτη μας δείχνει ότι… η επιλογή της κυβέρνησης στην πραγματικότητα κάνει το μέτρο να χάνει κάθε ουσία».
Οι λεπτομέρειες του μέτρου, που περιλαμβάνουν τα ακριβή δρομολόγια που θα καταργηθούν, πρόκειται να ανακοινωθούν μέσω της εφημερίδας της γαλλικής κυβέρνησης. Οι πτήσεις από το Παρίσι προς τη Νίκαια, που απέχει έξι ώρες διαδρομής με το τρένο, και προς την Τουλούζ, που απέχει τέσσερις ώρες με το τρένο, θα συνεχιστούν.
Το παράδειγμα της Γαλλίας αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες χώρες. Η Γερμανία ήδη εκσυγχρονίζει το σιδηροδρομικό της δίκτυο, ενώ στην Αυστρία η συμμαχία των συντηρητικών με τους πράσινους που βρίσκεται στην κυβέρνηση εισήγαγε φόρο 30€ σε κάθε αεροπορικό εισιτήριο για διαδρομές κάτω των 350 χλμ. και απαγόρευσε τις εγχώριες πτήσεις για προορισμούς που απέχουν λιγότερες από τρεις ώρες με το τρένο.
Επιπλέον, η Ολλανδία κάνει προσπάθειες να απαγορεύσει τις σύντομες εγχώριες πτήσεις ήδη από το 2013. Το 2019, οι Ολλανδοί βουλευτές αποφάσισαν την απαγόρευση των πτήσεων μεταξύ του αεροδρομίου Schiphol στο Άμστερνταμ και του Zaventem στις Βρυξέλλες, που απέχουν μόλις 93 μίλια μεταξύ τους. Ωστόσο, απαγόρευση θεωρήθηκε ότι παραβιάζει τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ελεύθερη μετακίνηση εντός της ΕΕ, με αποτέλεσμα να μην εφαρμοστεί ποτέ.
Με πληροφορίες από Guardian
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις