Κι άλλη αναμονή για την έκβαση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ που αφορά στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων αναμένει νομική γνωμάτευση για το αν θα πρέπει να αποσφραγίσει τις οικονομικές προσφορές, που υπέβαλαν τα δύο επενδυτικά σχήματα – φιναλίστ του διαγωνισμού, πριν ή μετά την εκδίκαση της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων της «Άκτωρ Παραχωρήσεις» για τον αποκλεισμό της από τη διαδικασία της κατάθεσης των δεσμευτικών προτάσεων.

Η εκδίκαση έχει οριστεί για τις 10 Μαίου, και όπως αναφέρουν πηγές, το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει να έχει μία νομικά στέρεη νομική γνωμοδότηση ως προς το άνοιγμα και την αξιολόγηση των προσφορών.

Όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ την 1η Απριλίου, ημερομηνία κατά την οποία είχε ορίσει για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, οι κοινοπραξίες που συμμετείχαν και παρέδωσαν τους κλειστούς φακέλους με τα νομιμοποιητικά έγγραφα και τα προτεινόμενα τιμήματα είναι:

1. VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESIONES S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε – ΑΒΑΞ Α.Ε. και

2. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A

Οι δύο ελληνογαλλικές κοινοπραξίες αναμένουν την αποσφράγιση των φακέλων τους και την αξιολόγηση τους από το Ταμείο προκειμένου να μάθουν τον ανάδοχο του έργου της λειτουργίας και της συντήρησης του οδικού δικτύου.

Ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, θα πρέπει πρώτα να περιμένουν για την απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή να ανοίξει ή όχι τις δεσμευτικές προσφορές. Πάντως, πηγές της αγοράς, σημειώνουν ότι το Ταμείο θα μπορούσε να εξετάσει τα νομιμοποιητικά έγγραφα των δύο συμμετοχών ώστε να μη χάνεται χρόνος.

Η προσφυγή

Στο διαγωνισμό επρόκειτο να συμμετάσχει και η κοινοπραξία «Άκτωρ Παραχωρήσεις – Roadis». Ωστόσο, σύμφωνα με την ελληνική εταιρία, ο Ισπανός εταίρος της ανακοίνωσε γύρω στις 23 Μαρτίου την απόφαση του να μη συμμετάσχει στον διαγωνισμό. Έτσι η «Άκτωρ Παραχωρήσεις» έχασε το δικαίωμα να καταθέσει προσφορά, έστω και μόνο της. Η εταιρία τόσο με αίτημα της στο ΤΑΙΠΕΔ όσο και ζητώντας από το ΣτΕ τη λήψης προσωρινής διαταγής επιχείρησε να κερδίσει παράταση προκειμένου να κατέβει στον διαγωνισμό. Ωστόσο το Ταμείο και το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο απέρριψαν την πρόταση και προσφυγή, αντίστοιχα της Άκτωρ. Το ΣτΕ όρισε τη δικάσιμο για τα ασφαλιστικά μέτρα στις 10 Μαίου.

Οκτώ χρόνια…

Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού κρατά… από το 2013. Πριν από περίπου οκτώ χρόνια το Ταμείο προγραμμάτισε τη δημοσίευση της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Χρειάστηκε όμως να περάσουν πέντε χρόνια, για να φτάσουμε στο 2018 για να εκκινήσει το Ταμείο τον διαγωνισμό. Έπειτα ακολούθησαν οι καθυστερήσεις της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με το κλείσιμο σειράς αναγκαίων εκκρεμοτήτων για τη λήψη των δεσμευτικών προσφορών. Στην τελική φάση του διαγωνισμού είχαν περάσει εννιά επενδυτικά σχήματα και στις 11 Δεκεμβρίου του 2020, όταν ορίστηκε η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών κατέβηκε μόνο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS, με τις άλλες δύο κοινοπραξίες «Άκτωρ – Roadis» και «Vinci – Mytilineos» να ζητούν δικαστικά την παράταση του διαγωνισμού. Το ΤΑΙΠΕΔ την έδωσε, κατόπιν απόφασης του ΣτΕ, ορίζοντας νέα ημερομηνία, όπως προαναφέρθηκε την 1η Απριλίου.

Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία). Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).

Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στην χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών.