Η «κολοκυθιά» με την Ανάσταση
Το αλαλούμ με τον εορτασμό
Πότε κολλάει; Στις 9 ή στις 12; Είναι μια ερώτηση που γίνεται από πολλούς για διάφορες απαγορεύσεις και απλά διαφέρει η ώρα. Το ερώτημα όμως εδώ αφορά την βραδιά της Αναστάσεως.
Κατά καιρούς έχουν γίνει πολλές υποχωρήσεις, αλλά μερικές δεν είναι τυπικές, αλλά ουσιαστικές. Προφανώς η Ιεραρχία της Ελλάδος έχει την άποψή της και ουδείς δύναται να της υποδείξει τι θα πράξει.
Το δικαίωμα όμως στην κριτική είναι αναφαίρετο και αφορά και την Εκκλησία της Ελλάδος, η οποία κακώς εισηγήθηκε να εορταστεί η Ανάσταση στις 9 μμ. το βράδυ του Μεγ. Σαββάτου. Υπάρχει ο αντίλογος ότι αυτό συμβαίνει σε χωριά, αλλά εκεί όμως γίνεται διότι ένας ιερέας πρέπει να προλάβει να κάνει Ανάσταση σε 3-4 και 5 χωριά. Αλλοι λένε, μα είναι διαφορετικές οι συνθήκες φέτος και τουλάχιστον ακόμα και έτσι θα εορτασθεί η Ανάσταση, καθώς πέρυσι όλοι ήταν στα μπαλκόνια, στις αυλές τους ή και εντός σπιτιού.
Λύση υπήρχε και θα ήταν καλύτερο να γίνει η Αναστάσιμη Λειτουργία τα ξημερώματα της Κυριακής, όπως εορτάζονται και τα Χριστούγεννα. Εξάλλου υπάρχει και ιστορικό προηγούμενο και έχει γίνει ξανά, όπως π.χ. τον Απρίλιο του 1941, τις παραμονές της εισβολής των Γερμανών στην Ελλάδα.
Από τα βάθη της ιστορίας υπάρχει μια εκκλησιαστική τάξη που η ίδια η Εκκλησία έθεσε και αυτή ήταν η γενική κατεύθυνση. Π.χ. οι ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας γίνονταν απόγευμα. Γιατί; Για να μπορούν να παρακολουθούν οι εργαζόμενοι. Άρα, όσα τροπάρια, κ.α. διαβάζονται το απόγευμα, κανονικά πρέπει να διαβάζονται το πρωί της επομένης, όπως δηλ. γίνεται στα μοναστήρια. Όμως εδώ υπάρχει η θεωρία της «οικονομίας» και γίνεται για διευκόλυνση των πιστών που εργάζονται.
Υπάρχει και το δογματικό σκέλος που έχει ως εξής συνοπτικά με βάση τα γεγονότα: Ο Ιησούς πεθαίνει το μεσημέρι της Παρασκευής. Μέχρι τα μεσάνυχτα της Παρασκευής, είναι η πρώτη μέρα, μέχρι τα μεσάνυχτα Σαββάτου είναι η δεύτερη μέρα, οπότε ο Ιησούς πρέπει να αναστήθηκε από τις 00.01 την νύχτα της Κυριακής μέχρι και τις 24.00 της ίδιας ημέρας. Γι’ αυτό το λόγο η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει ορίσει ως ώρα της Ανάστασης, ακριβώς τη στιγμή που ξεκινάει η τρίτη ημέρα, με το σκεπτικό πως όποτε κι αν αναστήθηκε ο Χριστός, η σωστή ώρα περιέχεται μέσα στην Κυριακή.
Άρα, δεν είναι κατανοητό να εορταστεί νωρίτερα η Ανάσταση. Ας την εορτάσουμε το πρωί της Κυριακής ή αλλιώς κανονικά τα Μεσάνυχτα με άρση των περιορισμών έως τις 2 τα ξημερώματα για όσους θέλουν να μείνουν έως το τέλος της Λειτουργίας.
Εξάλλου τόσες και τόσες διαδηλώσεις έγιναν και ουδείς από την συντεταγμένη Πολιτεία έκανε κάτι για να τις αποτρέψει, ούτε καν τον συνωστισμό των τελευταίων ημερών στις πλατείες.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις