Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Αλ. Σδούκου στον Ο.Τ. : Όλο το σχέδιο της νέας γενιάς μεταρρυθμίσεων σε ΑΠΕ, αποθήκευση, «Εξοικονομώ» και ηλεκτροκίνηση

Αλ. Σδούκου στον Ο.Τ. : Όλο το σχέδιο της νέας γενιάς μεταρρυθμίσεων σε ΑΠΕ, αποθήκευση, «Εξοικονομώ» και ηλεκτροκίνηση

Τι αποκαλύπτει με συνέντευξη της στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Το σχέδιο του δεύτερου πακέτου των μεταρρυθμίσεων που δρομολογεί η κυβέρνηση στον τομέα της «πράσινης» ενέργειας αποκαλύπτει με συνέντευξη της στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Η Αλεξάνδρα Σδούκου εκ των στενών συνεργατών του πρωθυπουργού στα θέματα της ενέργειας αναγγέλλει:

1. Νομοσχέδιο του επόμενους μήνες για τη δεύτερη φάση της απλοποίησης της διαδικασίας αδειοδότησης έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Θα αφορά τις άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας συστημάτων ΑΠΕ, ενώ παράλληλα δημιουργείται ηλεκτρονικό «one stop shop» για τις άδειες των επενδυτών.

2. Νέο «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» για το 2021 ύψους 1 δισ. ευρώ που θα αφορά στην ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών με νέα κριτήρια συμμετοχής. Οι ανακοινώσεις θα γίνουν πριν το καλοκαίρι.

3. Την εκκίνηση τον Μάιο της νομοπαρασκευαστικής διαδικασίας για το πλαίσιο αποθήκευσης ενέργειας.

4. Την έγκριση άμεσα από την Ευρ. Επιτροπή του πλαισίου στήριξης των υβριδικών συστημάτων παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας στο μη Διασυνδεδεμένο Σύστημα ηλεκτροδότησης. Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται και οι συζητήσεις για τη συμμετοχή των υβριδικών έργων του Διασυνδεδεμένου Συστήματος στο πρόγραμμα των auctions 2021-2024.

5. Την ολοκλήρωση μέχρι το καλοκαίρι του High Level Plan και του νομοσχεδίου για τις επενδύσεις στα υπεράκτια πλωτά αιολικά πάρκα.

6. Νέο πρόγραμμα ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης οχημάτων, που θα τρέξει εντός του έτους και θα αφορά την παρότρυνση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας για την προμήθεια και εγκατάσταση φορτιστών σε δημόσια προσβάσιμους χώρους.

Εξάλλου η Αλεξάνδρα Σδούκου με τη συνέντευξη της στον «Οικονομικό Ταχυδρόμου» απαντά στις αντιδράσεις και τις ανησυχίες των πολιτών για τα έργα ΑΠΕ. Καλεί σε συστράτευση πολιτεία, επενδυτές και φορείς ώστε να εξηγήσουν από κοινού τη χρησιμότητα και αναγκαιότητα των έργων ΑΠΕ αλλά και το στιβαρό νομικό πλαίσιο που συνοδεύει τις επενδύσεις ως προς τη χωροθέτηση και τον σεβασμό του περιβάλλοντος.

Η γενική γραμματέας Ενέργειας, επίσης, στέλνει μήνυμα στην κριτική που ασκείται για τις καθυστερήσεις στις αδειοδοτήσεις επενδύσεων ΑΠΕ και ξεκαθαρίζει ποια έργα από το «τσουνάμι» των αιτήσεων των 100 GW (Γιγαβάτ) θα προχωρήσουν.

Ολόκληρη η συνέντευξη της Γενικής Γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρας Σδούκου στον Οικονομικό Ταχυδρόμο
1. Κυρία Σδούκου, είστε από την πρώτη μέρα της ανάληψης της διακυβέρνησης της χώρας από τη ΝΔ στη θέση της Γενικής Γραμματέως Ενέργειας & Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Και είστε εξ αυτών που ετοιμάσατε το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. Σε τι βαθμό έχουν επιτευχθεί μέχρι σήμερα οι στόχοι του 2030 για τις ΑΠΕ, την ηλεκτροκίνηση και την ενεργειακή αποδοτικότητα;
Λένε ότι ένα ταξίδι χιλίων μιλίων ξεκινά με το να κάνεις το πρώτο βήμα. Αυτό το πρώτο βήμα είναι και το πιο δύσκολο.

Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που καταθέσαμε το 2019 ήταν το πρώτο βήμα για την ενεργειακή μετάβαση της χώρας και, από πολλές απόψεις, ήταν μία δύσκολη αρχή. Κι αυτό επειδή απαιτούσε αφενός μεν, να αλλάξουμε εκ βάθρων τον τρόπο που σκεφτόμαστε για την ενέργεια και την κλιματική αλλαγή, αφετέρου δε, να μετουσιώσουμε αυτή τη στρατηγική στροφή σε φιλόδοξους, αλλά σαφώς καθορισμένους στόχους που με συγκεκριμένα μέτρα θα μας βοηθήσουν να τους πετύχουμε.

Περίπου ενάμιση χρόνο αργότερα, τα επόμενα βήματά μας, -και οφείλω να ομολογήσω ότι ήταν πολλά- μας οδηγούν με σταθερότητα και συνέπεια στην κατεύθυνση που χαράξαμε στο πλαίσιο του ΕΣΕΚ.

Σταχυολογώ: Στις ΑΠΕ έχουμε ήδη απλοποιήσει την α΄ φάση της αδειοδοτικής διαδικασία και συνεχίζουμε με την απλοποίηση της β΄ φάσης, ενώ το τελικό στάδιο επεξεργασίας του νομοσχεδίου θα κατατεθεί τους επόμενους μήνες στη Βουλή. Ο στόχος που έχουμε θέσει είναι να πετύχουμε την ωρίμανση των επενδύσεων με μεγαλύτερη ταχύτητα και ασφάλεια. Παράλληλα, παρατείνουμε το καθεστώς στήριξης των νέων έργων ΑΠΕ μέσω διαγωνισμών για ακόμα τέσσερα χρόνια, έτσι ώστε οι επενδυτές να έχουν μπροστά τους ένα σταθερό πλαίσιο προκειμένου να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν τα έργα τους. Αυτή ακριβώς η σταθερότητα και η συνέπειά μας είναι που επιβραβεύονται με την εκδήλωση όλου αυτού του πολύ υψηλού επενδυτικού ενδιαφέροντος που όλοι γνωρίζουμε.

Μετά, στην ηλεκτροκίνηση, σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε από το μηδέν ένα θεσμικό πλαίσιο που επιτρέπει τη γρήγορη διείσδυση ηλεκτρικών οχημάτων και υποδομών φόρτισης. Το μεγάλο ενδιαφέρον για απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων, και μάλιστα σε περίοδο οικονομικής ύφεσης λόγω της πανδημίας, αποτελεί ασφαλή ένδειξη ότι τα επόμενα χρόνια η ηλεκτροκίνηση θα πρωταγωνιστήσει.

Έπειτα, στην εξοικονόμηση ενέργειας, το πρόγραμμα «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ-ΑΥΤΟΝΟΜΩ» διέθεσε σχεδόν 1 δισ. ευρώ μέσα στο 2020 ενώ αντίστοιχο κονδύλιο θα διατεθεί και για το 2021. Παράλληλα, και μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, δρομολογούμε δράσεις ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που αποβλέπουν στην ανανέωση του κτιριακού αποθέματος των δημοσίων κτιρίων αλλά και των επιχειρήσεων.

Έχοντας αυτά κατά νου, τολμώ να πω πως, παρά τη δυσμενή συγκυρία, τα βήματά που έχουμε να κάνουμε προκειμένου να εκπληρώσουμε τους στόχους για το 2030 είναι σταθερά, συνεπή και γρήγορα. Και με το momentum που έχουμε ήδη αποκτήσει, τα βήματα που ακολουθούν, πιστέψτε με, θα είναι ακόμα πιο δυναμικά και αποφασιστικά.

2. Από την εκκίνηση του ΕΣΕΚ και μέχρι σήμερα έχει προκληθεί ένα τσουνάμι αιτήσεων για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ. Υπάρχει μία εικόνα για αιτήσεις 100 GW. Ποιο είναι το μήνυμα που εκπέμπεται από αυτό το επενδυτικό ενδιαφέρον; Και τελικά είναι δυνατόν αυτές οι αιτήσεις να εξελιχθούν σε επενδύσεις;
Πράγματι, τα νέα έργα ΑΠΕ που βρίσκονται σε διάφορα στάδια αδειοδοτικής ωριμότητας οδηγούν αβίαστα στο συμπέρασμα ότι στο ΥΠΕΝ έχουμε πέσει, τελικά θύματα της ίδιας της επιτυχίας μας, αν μου επιτρέπεται να εκφραστώ κάπως…αλαζονικά πάνω στο θέμα! Ξέρετε, μου κάνει εντύπωση στον δημόσιο διάλογο επ’ αυτού του θέματος το εξής: θυμάμαι στο ξεκίνημα της θητείας μας στο ΥΠΕΝ ένα επαναλαμβανόμενο παράπονο από ενδιαφερόμενους να επενδύσουν ότι τους εμποδίζει η γραφειοκρατία, ο αργός χρόνος αδειοδότησης, το δαιδαλώδες της δημόσιας διοίκησης. Προφανώς, αυτό δεν έχει εξαλειφθεί σε όλα τα επίπεδα και χρειάζεται ακόμη αρκετή δουλειά και σε νομοθεσία και σε νοοτροπία, αλλά η πολιτική βούληση να δημιουργήσουμε ένα απλοποιημένο και σύγχρονο αδειοδοτικό πλαίσιο ανάπτυξης επενδύσεων στις ανανεώσιμες, που όπως φαίνεται, έχει οδηγήσει στην εκδήλωση μεγαλύτερου ενδιαφέροντος από αυτό που περιμέναμε και που, ίσως, χρειαζόμαστε, προκαλεί μία νέα συζήτηση ως προς το αν υπάρχει λόγος για αυτό το τσουνάμι. Δεν είναι κάπως οξύμωρο;

Πρέπει όμως να «διαβάζουμε» την κατάσταση όπως πραγματικά είναι. Προφανώς δεν θα μετουσιωθούν σε έργα το σύνολο των αδειών που έχουν υποβληθεί για αυτά τα 100 GW για τα οποία μιλάμε. Όμως, το «βάθος» του pool των υπό ωρίμανση έργων αποτελεί τη «μαγιά», ώστε να επιλεγούν και να υλοποιηθούν τα καλύτερα από αυτά. Εκείνα τα έργα δηλαδή που συνδυάζουν τα βέλτιστα τεχνικά, περιβαλλοντικά, χωροταξικά αλλά και οικονομικά στοιχεία. Υπό αυτή την έννοια, η διαδικασία αδειοδότησης (με το σοβαρό εξορθολογισμό που έγινε και ολοκληρώνεται άμεσα) αλλά και επιλογής, βάσει οικονομικότητας (μέσω της διαδικασίας των auctions) συντείνουν προς αυτόν ακριβώς το στόχο: από τα πολλά διαθέσιμα έργα να επιλεγούν εκείνα με τις καλύτερες τεχνικές επιδόσεις, με το βέλτιστο περιβαλλοντικό και χωροταξικό αποτύπωμα και με το χαμηλότερο κόστος για τον καταναλωτή.

3. Το τελευταίο διάστημα ασκείται προς τις αρμόδιες αρχές και φορείς κριτική για τη συμφόρηση πολλών αιτήσεων έργων ΑΠΕ στον ΑΔΜΗΕ, με αποτέλεσμα να υπάρχει καθυστέρηση στην υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων. Έχει βάση αυτή η κριτική και υπάρχει δυνατότητα αποσυμφόρησης αυτής της κατάστασης;
Το ζήτημα του ηλεκτρικού χώρου είναι ένα από τα σημαντικότερα στον σχεδιασμό της ταχύτερης διείσδυσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό μας μείγμα. Τα δίκτυα, τόσο της Μεταφοράς όσο και της Διανομής, όπως και οι Διαχειριστές τους καλούνται να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν τις βελτιωτικές εκείνες παρεμβάσεις που θα επιτρέψουν τον μετασχηματισμό των ενεργειακών υποδομών και θα μας διευκολύνουν να επιτύχουμε τους στόχους του ΕΣΕΚ με ταχύτητα και επενδυτική ασφάλεια. Παράλληλα, οι Διαχειριστές πρέπει να εκσυγχρονίσουν και να ενισχύσουν τις εσωτερικές τους διαδικασίες, καθώς αλλάζουν οι προτεραιότητες στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης .

Ο ΑΔΜΗΕ κλήθηκε πρόσφατα να διαχειριστεί μια νέα κατάσταση, αυτή της διαχείρισης των κοινών αιτημάτων σύμβασης που έως πρόσφατα, διαχειριζόταν ως μεμονωμένα ο ΔΕΔΔΗΕ. Οφείλω να πω ότι ανταποκρίνεται και προσαρμόζεται στη νέα αυτή κατάσταση, ενώ ανακοινώνει δε και πρωτοβουλίες που στο αμέσως επόμενο διάστημα θα έχουν θετικό πρόσημο. Παράλληλα, το Υπουργείο βρίσκεται επί ποδός ώστε να προβεί αμέσως σε τεχνικές βελτιώσεις μιας νέας διαδικασίας, εφόσον τα μηνύματα από την Αγορά δείξουν ότι είναι αναγκαίες.

4. Το τελευταίο διάστημα πυκνώνουν οι αντιδράσεις ομάδων πολιτών σε περιφέρειες και δήμους της χώρας για τις επενδύσεις ΑΠΕ. Που τις αποδίδετε; Και τι απαντάτε σε όσους δεν θέλουν πάρκα με ανεμογεννήτριες σε βουνά, νησιά και αλλού;
Το φαινόμενο «not in my back yard» δεν είναι μόνο ελληνικής προέλευσης και φυσικά δεν περιορίζεται στις ΑΠΕ. Θέλω να είμαι σαφής. Όχι, σε καμία περίπτωση δεν το απαξιώνουμε ούτε το παραγνωρίζουμε, στον βαθμό που απηχεί, ασφαλώς, γνήσιες και ειλικρινείς ανησυχίες των τοπικών κοινωνιών αναφορικά με μία ενδεχόμενη υποβάθμιση της περιοχής τους, και δεν αποτελεί απλώς μια φθηνή και στείρα αντίδραση για την άγρα κοντόφθαλμων μικροπολιτικών οφελών.

Τις ειλικρινείς ανησυχίες των πολιτών τις ακούμε και τις λαμβάνουμε υπόψη. Και πρέπει να βγούμε εκεί έξω όλοι, Πολιτεία, φορείς, και επενδυτές των ΑΠΕ, για να εξηγήσουμε ότι τα ανανεώσιμα έργα εγκαθίστανται με βάση ένα σαφές νομικό και ρυθμιστικό πλαίσιο δίκαιο, στιβαρό, αυστηρό, που τηρείται απαρέγκλιτα, που εξασφαλίζει την κατάλληλη χωροθέτηση και που αποτρέπει την περιβαλλοντική υποβάθμιση. Ταυτόχρονα, πρέπει να βελτιστοποιήσουμε τον τρόπο που οι τοπικές κοινωνίες ωφελούνται από την εγκατάσταση ΑΠΕ στην περιοχή τους. Πάνω από όλα όμως, οφείλουμε να καταστήσουμε σαφές προς όλες τις κατευθύνσεις ότι το προηγούμενο μοντέλο, στο οποίο δύο περιοχές της χώρας σήκωναν από μόνες τους όλο το βάρος της ηλεκτροδότησης της επικράτειας, έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί.

Στο μέλλον που σχεδιάζουμε η ενέργεια είναι καθαρή, φθηνή και άφθονη. Και με οδηγό ένα δίκαιο και αυστηρό πλαίσιο κανόνων γύρω από τη χωροταξία και την προστασία του περιβάλλοντος, θα απολαύσουμε συλλογικά τα οφέλη που κομίζει το πέρασμα σε μία νέα εποχή, συνεισφέροντας, παράλληλα όλοι σε αυτό, στον βαθμό και στον τρόπο που μας αναλογεί.

5. Κυρία Σδούκου, μετά το πρώτο κύμα των παρεμβάσεων της κυβέρνησης για την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης έργων ΑΠΕ, ακολουθεί και δεύτερο κύμα μεταρρυθμίσεων; Ποια είναι τα μέτρα που σχεδιάζει η ηγεσία του υπουργείου και ποιοι οι στόχοι;
Η απλοποίηση της α΄ φάσης αδειοδότησης των ΑΠΕ με το Ν. 4685/2020 και, ακολούθως, η έκδοση του Κανονισμού Βεβαιώσεων Παραγωγού ήταν μια πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ που άλλαξε άρδην τα αρχικά στάδια της διαδικασίας ωρίμανσης νέων έργων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες. Πέραν της απλοποίησης του πλαισίου έκδοσης Βεβαιώσεων Παραγωγού και Βεβαιώσεων Ειδικών Έργων και της πρόβλεψης πολύ σύντομων προθεσμιών για έκδοση των Βεβαιώσεων, προβλέφθηκε για πρώτη φορά η ψηφιοποίηση της διαδικασίας και η διευκόλυνση, μέσω αυτής, τόσο των επενδυτών όσο και του Φορέα Αδειοδότησης (που μεταβατικά ορίστηκε η ΡΑΕ), αλλά και συγκεκριμενοποιήθηκαν οι υποχρεώσεις των επενδυτών, εξορθολογίστηκε η χωροθέτηση των έργων και αντιμετωπίστηκε το θέμα των εδαφικών επικαλύψεων.

Η αντίστοιχη πρωτοβουλία για τη β΄ φάση περιλαμβάνει ρυθμίσεις που εμφορούνται από το ίδιο πνεύμα: τουτέστιν, μείωση γραφειοκρατίας, εξορθολογισμός διαδικασιών αλλά και τήρηση αυστηρής νομιμότητας στην εγκατάσταση και λειτουργία νέων μονάδων. Η διαδικασία σύνδεσης των έργων με το ενεργειακό μας σύστημα, τόσο από συμβατική όσο και από τεχνική άποψη, απλοποιείται σημαντικά, ενώ γίνεται πιο απλή και ευέλικτη η διαδικασία έκδοσης Άδειας Εγκατάστασης και Άδειας Λειτουργίας. Παράλληλα, δημιουργείται ένα ενιαίο πληροφοριακό σύστημα για το σύνολο των αδειοδοτικών διαδικασιών, το οποίο θα διασυνδέεται με τα επί μέρους πληροφοριακά συστήματα όλων των αδειοδοτικών αρχών και θα αποτελεί ένα ηλεκτρονικό «one-stop shop» για τη διαχείριση όλης της διαδικασίας από τον επενδυτή.

6. Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας χωρίς αποθήκευση ενέργειας και υβριδικά συστήματα δεν νοούνται. Η αγορά ζητά θεσμικό πλαίσιο και κανόνες τιμολόγησης. Ποια είναι τα σχέδια σας;
Δεν θα μπορούσατε να το θέσετε πιο σωστά. Πράγματι, είναι καίριος ο ρόλος που έχει να παίξει η αποθήκευση ενέργειας στην ενεργειακή μετάβαση. Το Υπουργείο έχει συστήσει ειδική επ’ αυτού Ομάδα Διοίκησης Έργου, με αντικείμενο τη διαμόρφωση του θεσμικού και ρυθμιστικού πλαισίου για την ανάπτυξη και συμμετοχή μονάδων αποθήκευσης στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας και συμμετοχή καταξιωμένων τεχνοκρατών από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Η πρόταση της Επιτροπής θα κατατεθεί άμεσα, δηλαδή τον Μάιο, και ακολούθως θα βάλουμε σε πρώτη προτεραιότητα τη νομοπαρασκευαστική διαδικασία, ώστε το πλαίσιο για την αποθήκευση να τεθεί σε ισχύ μέσα στους επόμενους μήνες. Παράλληλα, έχουμε προβλέψει και για την χρηματοδοτική διευκόλυνση των μονάδων αποθήκευσης μέσω των προτάσεων που υποβάλαμε στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Τέλος, όσον αφορά στη συμμετοχή των υβριδικών στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα συζητάμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τη δημιουργία ειδικού καθεστώτος που θα υπάγεται στο νέο πλαίσιο διενέργειας διαγωνισμών για την περίοδο 2021-2024, ενώ για τα υβριδικά συστήματα στο Μη Διασυνδεδεμένο Σύστημα έχει ήδη υποβληθεί πλήρες πλαίσιο στήριξης και αναμένεται άμεσα η έγκρισή του από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση της Επιτροπής.

7. Έντονο είναι το επενδυτικό ενδιαφέρον και για την ανάπτυξη θαλάσσιων πλωτών αιολικών πάρκων. Ποιο είναι το πλαίσιο που σχεδιάζετε και πότε θα είναι έτοιμο;
Από τον Σεπτέμβριο του 2020, που ανοίξαμε τον φάκελο των πλωτών αιολικών, έχουμε γίνει αποδέκτες ενός μεγάλου κύματος ενδιαφέροντος από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Όλο αυτό το διάστημα που μεσολάβησε συνομιλήσαμε με το σύνολο των εμπλεκόμενων θεσμικών φορέων, αφουγκραστήκαμε τις σκέψεις της επενδυτικής κοινότητας, εμπλέξαμε στο παιχνίδι διεθνούς εμβέλειας παίκτες (όπως η EBRD και η WindEurope) και μελετήσαμε στην τελευταία λεπτομέρεια τις επιλογές και τις κινήσεις άλλων χωρών στον τομέα αυτό. Όλο αυτό μπήκε σε εφαρμογή επειδή σκοπός μας δεν ήταν, εξαρχής, να περιοριστούμε στην εκπόνηση ενός «πλαισίου» που θα μείνει στα χαρτιά και θα μπει στο συρτάρι. Στόχος ήταν και παραμένει το να δούμε άμεσα, εννοώ στα αμέσως επόμενα χρόνια, να ωριμάζουν και να υλοποιούνται απτά έργα στις ελληνικές θάλασσες.

Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στην τελική ευθεία και καλούμαστε να λάβουμε τις τελικές αποφάσεις για τον βέλτιστο γενικό σχεδιασμό που θα ενταχθεί σε ένα πλήρες και σύγχρονο ρυθμιστικό πλαίσιο. Αφού οριστικοποιηθούν αυτές οι επιλογές, μένει να τις αποτυπώσουμε σε ένα σύγχρονο, ξεκάθαρο και φιλικό στον επενδυτή νομοθέτημα που θα ανοίξει την πόρτα των επενδύσεων σε αυτόν τον πολλά υποσχόμενο για την ενέργεια και την οικονομία κλάδο.

Έχω δεσμευτεί δημόσια ότι τόσο το High Level Plan όσο και το νομοσχέδιο που θα το εφαρμόζει θα έχουν ολοκληρωθεί ως το καλοκαίρι και με την ευκαιρία αυτή επαναλαμβάνω τη δέσμευσή μου.

8. Το «Εξοικονομώ–Αυτονομώ» γνώρισε τη μεγάλη ανταπόκριση των νοικοκυριών με χιλιάδες αιτήσεις να υποβάλλονται. Πότε να αναμένουμε τον επόμενο κύκλο και με ποιες αλλαγές;
Είναι ακριβώς όπως το λέτε. Το «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ-ΑΥΤΟΝΟΜΩ» είχε ακόμα μεγαλύτερη απήχηση από τα προηγούμενα αντίστοιχα προγράμματα, αφού πάνω από 39.000 κατοικίες εντάχθηκαν. Δυστυχώς, δεν είχαμε διαθέσιμους πόρους για να ικανοποιήσουμε τις περισσότερες από 50.000 αιτήσεις που έχουν υποβληθεί σε διάφορα στάδια ετοιμότητας. Αυτά τα νούμερα δείχνουν το μέτρο της δημοφιλίας αυτού του προγράμματος για τους πολίτες, είτε μιλάμε για ιδιοκτήτες είτε για ενοικιαστές.

Όπως έχουμε ήδη δεσμευτεί και ανακοινώσει, σχεδιάζουμε να προσφέρουμε ένα πρόγραμμα όπως αυτό σε ετήσια βάση,, ώστε να μπορέσουμε ως χώρα να πετύχουμε τους στόχους εξοικονόμησης ενέργειας και ταυτόχρονα να βοηθήσουμε τους πολίτες, την αγορά, τις εταιρείες, τους μηχανικούς, όλους τους εμπλεκόμενους να βγουν ωφελημένοι από μία τέτοια «win-win» πρωτοβουλία. Θέλω να σας αποκαλύψω, στο σημείο αυτό, ότι στο επόμενο πρόγραμμα, που ήδη ετοιμάζουμε και θέλουμε να ανακοινώσουμε πριν το καλοκαίρι, θα υπάρξουν κάποιες απαραίτητες αλλαγές, κυρίως στον τρόπο υποβολής των αιτήσεων και της ένταξής τους στο πρόγραμμα, που θα βασίζονται σε ενεργειακά, οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια και όχι στη χρονική προτεραιότητα, όπως συνέβαινε έως σήμερα. Ορισμένες ακόμα αλλαγές θα αφορούν στις απαραίτητες επικαιροποιήσεις στις παρεμβάσεις, τις προδιαγραφές, τα τεχνικά χαρακτηριστικά κ.λπ., καθώς και στην προσαρμογή του προϋπολογισμού στα νέα δεδομένα που έχουν προκύψει από τους διαθέσιμους πόρους από τα χρηματοδοτικά εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας.

9. Στους φακέλους που χειρίζεστε είναι και η ηλεκτροκίνηση. Πως πάει μέχρι σήμερα η πορεία του προγράμματος επιδότησης και που βρίσκεται το πρόγραμμα ανάπτυξης υποδομών φόρτισης;
Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί για εμάς ένα σημαντικό στοίχημα, έναν μεγάλο στόχο, ένα όραμα που θεωρούμε ότι θα βελτιώσει το μικροκλίμα και το περιβάλλον των πόλεων στις οποίες ζούμε και κινούμαστε.

Βασικό συστατικό της πολιτικής μας ήταν και παραμένει ο τρόπος με τον οποίο θα ενισχύσουμε τη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στο μείγμα των μεταφορών, και ο τρόπος αυτός δεν είναι άλλος από την παροχή κινήτρων. Πρόκειται για μια εφαρμοσμένη και πολύ επιτυχημένη πρακτική που βοήθησε την Ευρώπη να αυξήσει ραγδαία το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους ιδιωτικούς, εταιρικούς και δημόσιους στόλους οχημάτων.

Σε αυτό το πλαίσιο δημιουργήσαμε το πρόγραμμα «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ», με στόχο να ενθαρρύνουμε τους πολίτες να επιλέξουν το ηλεκτρικό όχημα της αρεσκείας τους.

Στους επτά μήνες αφότου το θέσαμε σε ισχύ, το πρόγραμμα έχει δεχθεί ήδη 12.000 αιτήσεις και έχει απορροφηθεί το 26% των διαθέσιμων πόρων, γεγονός που δημιούργησε ταυτόχρονα στην αγορά έναν κύκλο εργασιών της τάξης άνω των 50 εκατ. ευρώ. Να σας πω χαρακτηριστικά ότι τα ηλεκτρικά ποδήλατα στην ελληνική αγορά είναι δυσεύρετα πλέον και οι χρόνοι παράδοσης κυμαίνονται στο εξάμηνο! Κάτι τέτοιο πριν από ένα χρόνο θα ακουγόταν ενδεχομένως, εντελώς παράλογο Σήμερα όμως, όταν έχουμε 9.000 αιτήσεις είναι μάλλον αναμενόμενο. Όπως επίσης ότι μόλις σε επτά μήνες έχουν υποβληθεί αιτήσεις για την αγορά 912 ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όταν την περίοδο από το 2015 ως το 2019 ταξινομήθηκαν μόλις 1.300 αυτοκίνητα. Να μην ξεχάσουμε δε την εντυπωσιακή συμμετοχή των ηλεκτρικών δικύκλων, με τις 2.150 αιτήσεις.

Όμως, η ζήτηση των ηλεκτρικών οχημάτων δημιουργεί ταυτόχρονα και την ανάγκη ανάπτυξης δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης. Για να καλύψουμε αυτή την ανάγκη, αξιοποιούμε ένα μέρος των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης για την ενίσχυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην προμήθεια και εγκατάσταση τέτοιων σημείων, μέσα από ένα πρόγραμμα που επεξεργαζόμαστε και που πιστεύω ότι σύντομα θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε με λεπτομέρεια. Στόχος μας η δράση να ξεκινήσει μέσα στο έτος που διανύουμε και να διαρκέσει μέχρι εξάντλησης των διαθέσιμων πόρων, ώστε να προσφέρουμε μία πραγματική λύση και να ανταποκριθούμε ουσιαστικά όταν φθάσει η ώρα να απαντηθεί το ερώτημα «που θα φορτίσω το αυτοκίνητο μου εάν θέλω να ταξιδέψω από την Αθήνα στην Θεσσαλονίκη;».

Επιπλέον δε όλων αυτών, βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, η διαδικασία εκπόνησης των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) από τους μεγάλους και μεσαίους δήμους της χώρας βρίσκεται σε εξέλιξη με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης την 30η Ιουνίου του 2021. Μέσω της διαδικασίας αυτής χωροθετούνται 10.000 δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης και προσδοκία μας είναι τη χωροθέτηση να ακολουθήσει η εγκατάσταση.

10. Κυρία Σδούκου, όσο πορευόμαστε προς την κλιματική ουδετερότητα τόσο φαίνεται ότι η αξιοποίηση των υδρογονανθράκων χάνει έδαφος. Θεωρείτε ότι μετά τις πρόσφατες αποχωρήσεις επενδυτών ή τις παρατάσεις των προγραμμάτων ερευνών θα ακολουθήσουν κι άλλες;
Η αποχώρηση ενός επενδυτή, καθώς και οι παρατάσεις των προγραμμάτων ερευνών αποτελεί κατά βάση συνέπεια των ιδιαίτερα δυσμενών συνθήκων (κατάρρευση τιμών και επιχειρησιακές δυσκολίες) που διαμορφώθηκαν λόγω του ξεσπάσματος της πανδημίας. Μολονότι δεν είμαστε σε θέση να διαβεβαιώσουμε ότι δεν θα υπάρξουν περαιτέρω ανακατατάξεις, θεωρούμε ότι η παρατηρούμενη ανάκαμψη των τιμών, αλλά και η πρόοδος που συντελείται στο να γίνει η χώρα μας σημαντικός ενεργειακός κόμβος στην Ευρώπη, καθιστούν την Ελλάδα έναν ιδιαίτερα ελκυστικό επενδυτικό προορισμό. Στην παρούσα δύσκολη συγκυρία, λοιπόν, εστιάζουμε την προσοχή μας, κατ’ αρχάς, στην υλοποίηση των ερευνητικών προγραμμάτων, τα οποία και αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για να εξάγουμε ασφαλή συμπεράσματα για το τι μέλλει να συμβεί στο μέλλον.

Πηγή: ΟΤ

Must in

Εντυπωσιακός Πόρτις στη νίκη των Μπακς επί των Γουίζαρντς

Ο Γιάννης Αντετοκούνμπο μπορεί να απουσίαζε, όμως οι Μπακς έκαναν το χρέος τους και νίκησα τους Γουίζαρντς με 112-101, έχοντας σε εξαιρετική βραδιά τον Μπόμπι Πόρτις.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024
Απόρρητο