Νέα στρατηγική συντήρησης παρατείνει τη ζωή των γεφυρών
Νέο μοντέλο προβλέπει τις φθορές στις γέφυρες και σύμφωνα με τους επιστήμονες μπορεί να συμβάλει στην εξοικονόμηση δισεκατομμυρίων ευρώ.
- Πατέρας βίαζε και εξέδιδε την ανήλικη κόρη του σε άγνωστους άνδρες - Σοκάρει υπόθεση στη Γαλλία
- Ετοιμάζονται χιλιάδες απολύσεις στην Ευρώπη
- Έντονος καβγάς Γιαννούλη – Γεωργιάδη: «Πέθανε καρκινοπαθής λόγω καθυστερημένου χειρουργείου» – «Ντροπή, ο ασθενής ζει»
- Πέδρο Πασκάλ – Πολ Μέσκαλ: Οι φωτογραφίες από τα γυρίσματα του «Μονομάχου II» στο Μαρόκο
Ένα νέο μοντέλο το οποίο μπορεί να συμβάλει στην πιο αποτελεσματική συντήρηση των γεφυρών δημιούργησαν μηχανικοί επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Τζόρτζια στις ΗΠΑ. Οι λεπτομέρειες παρουσιάστηκαν στην επιστημονική επιθεώρηση Journal of Performance of Constructed Facilities και σύμφωνα με τους ερευνητές μπορεί να συμβάλει στην εξοικονόμηση κρατικών πόρων.
Μια νέα προσέγγιση συντήρησης
Πιο συγκεκριμένα, το καινούριο μοντέλο εστιάζει στην αλληλεπίδραση των επιμέρους τμημάτων της γέφυρας και προσδιορίζει τα σημεία τα οποία χρειάζονται τακτική συντήρηση ώστε αυτή να υποστεί τις λιγότερες δυνατές φθορές μακροπρόσθεσμα. Σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται μια τέτοια προσέγγιση για την συντήρηση των γεφυρών. «Αντί να θεωρεί την γέφυρα ως μία μονολιθική δομή, το μοντέλο που δημιουργήσαμε προσεγγίζει τη γέφυρα ως ένα σύστημα, στο οποίο η αλλαγή ενός δομικού στοιχείου επηρεάζει όχι μόνο την απόδοση όλης της γέφυρας αλλά και την απόδοση επιμέρους δομών οι οποίες εξαρτώνται από το στοιχείο που άλλαξε» σημείωσε ο πρώτος συγγραφέας της δημοσίευσης Μπράιαν Οϊεκμπιλ.
Μοντέλο για την πρόβλεψη φθορών
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ενός τέτοιου στοιχείου είναι οι αρμοί διαστολής, οι οποίοι χρησιμοποιούνται στις γέφυρες για να ενώσουν δύο ξεχωριστά τμήματα και να εξασφαλίσουν την ανεξάρτητη κίνησή τους, δηλαδή τις συστολές και τις διαστολές, η οποία προκαλείται είτε από την κίνηση των οχημάτων είτε από άλλους παράγοντες όπως οι αυξομειώσεις στη θερμοκρασία. Με το πέρασμα του χρόνου τέτοιου είδους αρμοί φθείρονται από διάφορους παράγοντες, μεταξύ των οποίων το θαλασσινό αλάτι το οποίο μπορεί να παρεισφρήσει στο εσωτερικό τους (στις περιπτώσεις που οι γέφυρες βρίσκονται πάνω από τη θάλασσα). Οι φθορές αυτές είναι πιθανό να επιταχύνουν τη φθορά άλλων δομικών στοιχείων της γέφυρας τα οποία συνδέονται με άμεσο ή έμμεσο τρόπο με τους αρμούς. Αντικαθιστώντας άμεσα τα τμήματα που έχουν φθαρεί, με σχετικά μικρό κόστος, παρόλο που βραχυπρόθεσμα δεν βελτιώνεται άμεσα η λειτουργικότητα της γέφυρας, αποφεύγεται η περεταίρω φθορά ενός μεγάλου μέρους της. Το νέο μοντέλο που δημιούργησαν οι ερευνητές συνδυάζει πολλά δεδομένα για να αναγνωρίσει ποια είναι τα σημεία τα οποία είναι πιθανότερο να συσσωρεύσουν φθορές κι ως εκ τούτου να επηρεάσουν συνολικά τη λειτουργία της γέφυρας.
Εξοικονόμηση στις εργασίες συντήρησης
Όπως σημειώνουν οι επιστήμονες, στην Αμερική η καλή λειτουργία των γεφυρών διατηρείται κατά μέσο όρο για 75 χρόνια. Με την χρήση του νέου μοντέλου, η διάρκεια «ζωής» των γεφυρών θα μπορούσε να αυξηθεί στα 100 χρόνια. Αυτό, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των μηχανικών, συνεπάγεται εξοικονόμηση περίπου 17 δισεκατομμυρίων ευρώ σε βάθος τριών ετών.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις