Μίλβα και Θάνος Μικρούτσικος: Μια συνεργασία σταθμός που ξεκίνησε σαν «φάρσα»
Η φιλία και η συνεργασία της μοναδικής Ιταλίδας ερμηνεύτριας με τον Έλληνα μουσικοσυνθέτη.
- Η τηλεθέαση του debate ΣΥΡΙΖΑ – Ελπίδες για τη συμμετοχή στην κάλπη της Κυριακής – Η σύγκριση με το ΠΑΣΟΚ
- Ο καλλιτέχνης που απείλησε ότι θα κατέστρεφε πολύτιμα έργα τέχνης αν ο Τζούλιαν Ασάνζ πέθαινε στη φυλακή
- Για ποια εγκλήματα κατηγορούνται οι Νετανιάχου, Γκάλαντ και Ντέιφ
- Να απομονώσει τους αποστάτες καλούν οι 87+ τον πολιτικό κόσμο - «Να μην αποδεχτούν έδρες προϊόν συνωμοσίας»
Η Μαρία Ίλβα Μπιολκάτι, η θρυλική Μίλβα, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 81 ετών, την Παρασκευή το βράδι στο Μιλάνο.
Με μοναδική εκφραστικότητα η Μίλβα τραγούδησε μερικές από τις μεγαλύτερες ιταλικές επιτυχίες των δεκαετιών του ’60 και του ’70 ενώ συνεργάστηκε με σπουδαίους συνθέτες όπως οι Βαγγέλης Παπαθανασίου, Ένιο Μορικόνε και Φράνκο Μπατιάτο.
H γνωστή ως La Rossa ( η κοκκινομάλλα) όπως την αποκαλούν οι Ιταλοί που τη λατρεύουν, γεννήθηκε στο Goro, επαρχία της Φεράρα της Ιταλίας, στις 17 Ιουλίου 1939. Ηχογράφησε 173 δίσκους σε διάφορες γλώσσες και έδωσε εκατοντάδες συναυλίες σε πολλές χώρες της γης.
Ιδιαίτερα δημοφιλής και στην χώρα μας η Μίλβα είχε συνεργαστεί με τον Μίκη Θεοδωράκη αλλά κι τον Θάνο Μικρούτσικο. Καρπός της συνεργασίας της με τον τελευταίο ήταν ο δίσκος «Volpe d’amore» (1994)με τραγούδια του μουσικοσυνθέτη σε ιταλικό στίχο, αλλά και ένα κομμάτι σε στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου, με τίτλο «Θάλασσα», το οποίο η Ιταλίδα ερμηνεύτρια τραγούδησε στα ελληνικά.
Μίλβα και Μικρούτσικος αμοιβαία αισθήματα εκτίμησης και αγάπης. Η συνεργασία και μετέπειτα φιλία τους ξεκίνησε με ένα σημαδιακό και αστείο τρόπο- όταν η Ιταλίδα ντίβα τηλεφώνησε στον Μικρούτσικο για να του προτείνει να συνεργαστούν και εκείνος της το έκλεισε πιστεύοντας πως του έκαναν φάρσα!
Στο βιβλίο «Ο Θάνος κι ο Μικρούτσικος, Μια αυτοβιογραφία μέσα από 24 συναντήσεις» του Οδυσσέα Ιωάννου (Εκδόσεις Πατάκη), ο ίδιος ο μουσικοσυνθέτης είχε μιλήσει λεπτομερώς για την γνωριμία και την συνεργασία τους:
«Το 1992 έγινε η πρώτη επαφή μου με τη Μίλβα, με έναν κωμικό τρόπο. Το 1972 είχε πέσει στα χέρια μου ο δίσκος Milva canta Brecht (H Μίλβα τραγουδάει Μπρεχτ)-μουσική από την ομώνυμη παράσταση του Στρέλλερ στην Όπερα του Παρισιού- και είχα εντυπωσιαστεί. Εντυπωσιάστηκα για έναν λόγο που δεν τον ανέφερα ποτέ σε κανέναν. Ο τρόπος εκφοράς των συλλαβών ήταν ίδιος με τον τρόπο που ακολουθούσα και εγώ στη μελοποίηση του Μπρεχτ. Οι συλλαβές, οι λέξεις και οι φράσεις «ζούσαν» με τον τρόπο τους τις εξέφερε, Σκεφτόμουν πως ήταν κρίμα που δεν θα κατάφερνα ποτέ να συνεργαστώ με μια τέτοια τραγουδίστρια, με την οποία είχα τόσο κοινές αντιλήψεις-διάσημη εκείνη, άσημος εγώ- στην εκφραστική απόδοση του τραγουδιού.
Είκοσι χρόνια μετά από εκείνη την «επαφή» μου με τη Μίλβα, κάποιο μεσημέρι χτύπησε το τηλέφωνο στο σπίτι. Το σηκώνω και ακούω μια γυναικεία φωνή μα μιλάει, μπλέκοντας αγγλικά, γαλλικά και ιταλικά: «Pronto, je suis Milva, I am in Vienna, maestro Mikroutsiko…». Επειδή οι τηλεφωνικές φάρσες είναι δεύτερη φύση μου, θεώρησα πως κάποιος μου ανταποδίδει κάποια φάρσα μου. Κάνω πως δεν ακούω, προσπαθώ να σκεφτώ ποιος μπορεί να είναι στο τηλέφωνο.
Κόπηκε η γραμμή, σε δέκα λεπτά μου ξανατηλεφωνεί. Πάλι τα ίδια: «Maestro Mikroutsiko, je suis Milva, Intercontinental Vienna…». Δεν πείθομαι, προσπαθώ να ανακαλύψω τον φαρσέρ. Κλείνω το τηλέφωνο αλλά δεν έχω συγκρατήσει το όνομα του ξενοδοχείου. Σκέφτομαι πως αν μια στο εκατομμύριο είναι πράγματι η Μίλβα, αξίζει να εξαντλήσω αυτή την ελάχιστη πιθανότητα. Βρίσκω το τηλέφωνο του Intercontinental στη Βιέννη, τηλεφώνημα λέω το όνομά μου και ζητάω τη Μίλβα. Ακούω στα αγγλικά «μισό λεπτό σας συνδέω». Τρελάθηκα! Μιλάω μαζί της, καταλαβαίνω μέσες άκρες τι μου έλεγε, αλλά όχι σπουδαία πράγματα, δεδομένου πως η Μίλβα το συνήθιζε να μπερδεύει τρεις-τέσσερις γλώσσες σε κάθε φράση.
Από κάπου είχαν πέσει στα χέρια της ορισμένοι δίσκοι μου που την εντυπωσίασαν, όπως μου είπε, και ήθελε να συνεργαστούμε. Μου έστειλε ένα φαξ με το πρόγραμμά της, ζητώντας κάποιο ραντεβού. Συμφωνήσαμε να τη συναντήσω στο Αμβούργο, σε μια συναυλία της την άνοιξη του 1992. Πήγαμε μαζί με τον φίλο και συνεργάτη μου Αντώνη Ζαγκλακούτη, ο οποίος μιλούσε άπταιστα ιταλικά.
Ήταν η πρώτη φορά που την έβλεπα στη σκηνή, σε έναν όχι ιδανικό χώρο, με ένα κουιντέτο μουσικών, ήταν μαγική!
Ομολογώ ότι με κολάκεψε ο τρόπος που με υποδέχτηκε και ο σεβασμός με τον οποίο μου μιλούσε. Μια ερμηνεύτρια που είχε συνεργαστεί με ιερά τέρατα του αιώνα όπως ο Άστορ Πιατσόλλα και ο Στρέλλερ, συζητούσε μαζί μου να κάνουμε δίσκο. Στο ραντεβού, κάποιος νεαρός Γερμανός παραγωγός της δισκογραφικής της εταιρίας Metronome- θυγατρικής της Polygram- πρότεινε να γράψω εγώ έξι τραγούδια και έξι ένας άλλος συνθέτης- δεν είχα ξανακούσει το όνομά του-, ο οποίος κινείτο στις παρυφές της ποπ. Η Μίλβα άστραψε και βρόντηξε! Σηκώθηκε όρθια, τον έπιασε από τον γιακά και σχεδόν τον έβρισε που τόλμησε να με προσβάλει! Και έφυγε από τη Metronome!Καθ’ όλη τη διάρκεια της συνεργασίας μας μου συμπεριφέρθηκε με έναν ιδιαίτερα τιμητικό τρόπο. Είχε φτάσει στο σημείο να με συγκρίνει με τον Πιατσόλλα και τον Κουρτ Βάιλ σε δημόσιες συζητήσεις της.
Η Μίλα ξεκίνησε τη μεγάλη της καριέρα πριν κλείσει τα είκοσί της χρόνια. Μέσω του φεστιβάλ του σαν Ρέμο έγινε ποπ σταρ. Έως το 1965 κυριαρχούσαν, μαζί με τη Μίνα, από πλευράς γυναικείων φωνών στο ιταλικό τραγούδι.
Γνωρίστηκε με τον Στρέλλερ- κατά πολλούς τον σημαντικότερο σκηνοθέτη του δευτέρου μισού του 20ου αιώνα-, πήρε την μεγάλη απόφαση να διακόψει την καριέρα της μόλις στα είκοσι έξι της και, επί επτά χρόνια, να μαθητεύσει στο πλευρό του στο Piccolo Teatro. Όπως μου είχε πει, σε πολλές παραστάσεις έκανε το «κοντάρι», δηλαδή έπαιζε δευτερεύοντες ρόλους με εμφανίσεις που διαρκούσαν ελάχιστα λεπτά. Όμως έτσι διδάχτηκε πλήρως την χειρονομία του Piccolo Teatro.
Το 1972 επέστρεψε στο τραγούδι και εμφανίστηκε στην Όπερα του Παρισιού, στη συγκλονιστική παράσταση- σε σκηνοθεσία του Στρέλλερ- Milva canta Brecht. Από τότε, σταδιακά έγινε η μεγάλη Ευρωπαία ντίβα που όλοι γνωρίζουμε.
Όταν γνωριστήκαμε, είχε κυκλοφορήσει ήδη εκατόν οχτώ προσωπικούς δίσκους.
Εξαιρετικά πειθαρχημένη και αρκετά εσωστρεφής, όμως μου ανοίχτηκε στις προσωπικές μας συζητήσεις, μιλώντας ακόμη και για τις ερωτικές της σχέσεις, τόσο με τον Στρέλλερ, όσο και με τον Πιατσόλλα.»
Με αφορμή τα γενέθλια της Ιταλίδας ντίβας, ο Έλληνας μουσικοσυνθέτης -που έφυγε από τη ζωή στις 28 Δεκεμβρίου 2019 – της είχε στείλει ένα βίντεο για να της ευχηθεί. Το βίντεο είχε δώσει στη δημοσιότητα η Μίλβα σε ένδειξη της μεγάλης της εκτίμησης για τον Θάνο Μικρούτσικο.
Ο Μικρούτσικος ακούγεται να λέει: «Πολυαγαπημένη μου Μίλβα. Το 1972, όταν ήμουν 25 χρόνων ένας μεγάλος σεισμός συνέβη μέσα μου εξαιτίας του άλμπουμ σου “Η Μίλβα τραγουδάει Μπρεχτ”. Είκοσι χρόνια αργότερα σε συνάντησα στο Αμβούργο και το ’94 κάναμε την παραγωγή του δικού μας άλμπουμ “Η Μίλβα τραγουδάει Μικρούτσικο- Η Αλεπού του Έρωτα”. Το θυμάσαι; Αυτό είναι. Μετά από αυτό συναυλίες σε όλη την Ελλάδα, την Κύπρο, το Μιλάνο. Θα είμαι πάντα ευγνώμων για τη συνεργασία μας. Και θα είσαι πάντα σταθμός στην καριέρα μου και στη ζωή μου. Σου εύχομαι να πλησιάσεις και να φτάσεις τα εκατό χρόνια, πάντα δυνατή, με υγεία και ευτυχία. Ο Υπουργός Μαέστρος σου».
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις