Ο θεολογικός προβληματισμός
Πανδημία και Εκκλησία
Ενας οικογενειακός μας φίλος, μάχιμος δικηγόρος, πιστεύει ακράδαντα ότι δεν πρέπει να αναλαμβάνεις μια υπόθεση προτού παραλύσεις τα διανοητικά αντανακλαστικά του πελάτη σου με μια γερή δόση τρόμου. Στην περίπτωση της πανδημίας, το εν λόγω προληπτικό μέτρο δεν είναι απαραίτητο. Τα ίδια τα στατιστικά στοιχεία είναι τόσο ζοφερά, ώστε να καθιστούν ολότελα περιττή έως γκροτέσκα κάθε πρόσθετη απόπειρα διεκτραγώδησης. Εως την ώρα που πληκτρολογώ αυτές τις γραμμές, ο κορωνοϊός έχει θερίσει παγκοσμίως 3.106.435 ζωές, ενώ μόνο στην Ελλάδα 10.007. Με τη μακάβρια βεβαιότητα ότι το κοντέρ θα συνεχίσει να γράφει και μέχρις ότου διαβάσετε εσείς αυτό το κείμενο – ένα εικοσιτετράωρο αργότερα – τα νούμερα θα είναι ήδη μπαγιάτικα, με την παράλληλη επισήμανση ότι δεν πρόκειται να βγουν όλες οι χώρες του κόσμου την ίδια περίοδο από το τούνελ (τουτέστιν, διόλου δεν αποκλείονται οι επιμολύνσεις και οι παλινδρομήσεις), κάθε πολίτης με στοιχειώδη κριτική ικανότητα κατανοεί ότι η πανδημία είναι ένα φαινόμενο που δεν χωράει στον ιδεολογικό κορσέ κανενός.
Τούτων δοθέντων, εάν ανέβαινα ποτέ στην έδρα του δασκάλου κι έβαζα θέμα στην έκθεση «προτεινόμενα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας», θα μηδένιζα χωρίς ενδοιασμούς ένα μαθητικό γραπτό με τον τίτλο «ο θεολογικός προβληματισμός» ή «ο γεωστατικός προβληματισμός» ή ο «φωτορυθμικός προβληματισμός» κ.ο.κ. «Είστε εκτός θέματος!», θα ούρλιαζα στα αφτιά των μικρών δραστών, με κίνδυνο είτε να τους προκαλέσω ρήξη του τυμπάνου είτε ισόβια αποστροφή προς τον ορθό λόγο. Επειδή όμως δεν είμαι δάσκαλος και ζω στη χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας, οφείλω να καταπνίξω τα νευρικά μου γέλια και να αντιμετωπίσω με τη δέουσα σοβαροφάνεια μια ανακοίνωση του ΔΣ της Πανελλήνιας Ενωσης Θεολόγων, όπου σπαταλώνται πάνω από 1.700 λέξεις προκειμένου να εκφραστεί ο «θεολογικός προβληματισμός» και να αποτυπωθεί η «μέγιστη πνευματική ζημία στις συνειδήσεις των Ορθοδόξων» από τη «μετακίνηση της ημέρας και της ώρας του εορτασμού της Αναστάσεως».
Ας ξεκινήσουμε από το τέλος – μια και το ΔΣ των Θεολόγων θεωρεί σκόπιμο, αφού εξαντλήσει τον «θεολογικό προβληματισμό», να υπενθυμίσει εμμέσως πλην σαφώς στους επιπόλαιους κυβερνώντες και το εκλογικό κόστος: «Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι σεβαστοί πολιτικοί μας και όλοι οι συνεργοί τους σε αυτές τις αποφάσεις οφείλουν να γνωρίζουν, ως Χριστιανοί που είναι και οι ίδιοι, ότι με τη στάση τους διαπράττουν ένα βαρύτατο παράπτωμα, διότι δείχνουν ότι, όχι απλώς δεν σέβονται, αλλά επιπρόσθετα υποτιμούν και περιφρονούν την Αγία Παράδοση της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Ωφέλιμο είναι, πάντως, να γνωρίζουν όλοι όσοι επιδεικνύουν ασέβεια έναντι των πιστευμάτων της Ορθοδόξου Εκκλησίας, αυτό που ο ίδιος ο Χριστός είπε: «Εν ω γαρ κρίματι κρίνετε κριθήσεσθε, και εν ω μέτρω μετρείτε μετρηθήσεται υμίν» (Ματθ. 7, 2)». Με άλλα λόγια: όλα εδώ πληρώνονται.
Η ανακοίνωση αφήνει να εννοηθεί ότι η ώρα και η ημέρα του εορτασμού της Ανάστασης δεν άλλαξαν ποτέ, αφότου καθιερώθηκε από την Πρώτη Οικουμενική Σύνοδο (325 μ.Χ.). Ενας όχι και τόσο ευλαβής σχολιαστής της ανακοίνωσης παρατήρησε πως ουσιαστικά αλλάζει κάθε χρόνο, στις απομακρυσμένες περιοχές της πατρίδας μας, όπου ένας παπάς υποχρεώνεται να λειτουργήσει σε πολλές εκκλησίες, δίχως να διαπιστώνεται εμφανής «ζημία» στις συνειδήσεις των πιστών. Το χειρότερο είναι ότι η ανακοίνωση διαπνέεται από το πνεύμα αντιπαλότητας της Εκκλησίας με τον «Καίσαρα» – λες και βρισκόμαστε υπό ρωμαϊκή κατοχή – και την ιδεοληπτική εμμονή του «Καίσαρα» να πλήξει την Ορθόδοξη Παράδοση, παρά το «μηδαμινό όφελος» από «υγειονομικής πλευράς» της μετάθεσης του εορτασμού. Τι να απαντήσεις επ’ αυτού; Εδώ η επιστήμη σηκώνει ψηλά τα χέρια.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις