Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Θέατρο ΕΜΠΡΟΣ: Πυκνώνουν οι αντιδράσεις για το σφράγισμά του από την ΕΛ.ΑΣ.

Θέατρο ΕΜΠΡΟΣ: Πυκνώνουν οι αντιδράσεις για το σφράγισμά του από την ΕΛ.ΑΣ.

Το σφράγισμα από την ΕΛ.ΑΣ. του Θεάτρου Εμπρός έχει προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων. Δεν είναι η πρώτη φορά που η αστυνομία επιχειρεί κάτι παρόμοιο με τον συγκεκριμένο χώρο. Απόπειρες σφραγίσματος της αστυνομίας στο παρελθόν κατέπεσαν, καθώς και τα δικαστήρια αθώωσαν δύο καλλιτέχνες που παραπέμφθηκαν για την χρησιμοποίηση του θεάτρου ΕΜΠΡΟΣ.

Το θέατρο ΕΜΠΡΟΣ σφραγίστηκε σήμερα από την ΕΛ.ΑΣ. προκαλώντας πλήθος αντιδράσεων. Η αστυνομία προχώρησε σε αυτήν την κίνηση ανακοινώνοντας πως εκκενώνει μια κατάληψη, τη στιγμή που πλήθος κινήσεων, φορέων και καλλιτεχνών μιλάει για έναν ελεύθερο χώρο πολιτισμού που τα τελευταία χρόνια έχει προσφέρει στέγη σε καλλιτεχνικές ομάδες προσφέροντας αφιλοκερδώς στο κοινό της πόλης πρόσβαση σε πολιτιστικά γεγονότα.

Οι αντιδράσεις πυκνώνουν και δεν είναι λίγοι αυτοί που συνδέουν την κίνηση του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη να σφραγίσει τον χώρο με την τρέχουσα επικαιρότητα. Με τη συζήτηση για την έξαρση της εγκληματικότητας να είναι στην κορύφωσή της η κίνηση αυτή θεωρείται από πολλούς αποπροσανατολιστική, προκειμένου να εμφανιστεί η αστυνομία ότι κάνει το έργο της.

Το σφράγισμα του ΕΜΠΡΟΣ παραπέμπει και σε αντίστοιχες κινήσεις στο παρελθόν με εκκενώσεις καταλήψεων μετά από κρίσιμες στιγμές για το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

Το Θέατρο ΕΜΠΡΟΣ ωστόσο έχει μία μεγάλη ιστορία και η ακτινοβολία του έχει περάσει τα σύνορα της χώρας, καθώς πρόκειται για έναν χώρο που φιλοξενούσε πολιτιστικά γεγονότα, και είχε τη στήριξη χιλιάδων καλλιτεχνών, ενώ και το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων έχει εκφραστεί θετικά στο παρελθόν για τη λειτουργία του συγκεκριμένου χώρου.

Η ιστορία του θεάτρου «Εμπρός»

Κατασκευασμένο τη δεκαετία του 1930, το ιστορικό (κηρυγμένο διατηρητέο μνημείο από το 1989) κτίριο λειτούργησε αρχικά ως τυπογραφείο της ομώνυμης εφημερίδας και από το 1988 ώς το 2007 ως στέγη του Θεατρικού Οργανισμού «Μορφές» και στη συνέχεια της Εταιρείας Θεάτρου «Εμπρός».

Εγκαταλελειμμένο και κλειστό επί πέντε σχεδόν χρόνια, επανενεργοποιήθηκε ως κατάληψη τον Νοέμβρη του 2011 με πρωτοβουλία της ομάδας καλλιτεχνών «Κίνηση Μαβίλη» και με τη συμμετοχή και στήριξη της Κίνησης Κατοίκων Ψυρρή καθώς και άλλων καλλιτεχνών και θεωρητικών από τον χώρο των παραστατικών τεχνών, της μουσικής και των εικαστικών.

Μετά από έναν περίπου χρόνο πολύπλευρων καλλιτεχνικών και κοινωνικών δράσεων, και αφού μεσολάβησαν δύο απόπειρες της αστυνομίας να σφραγίσει και να κλείσει το Θέατρο, την ευθύνη της λειτουργίας και διαχείρισής του ανέλαβε η εβδομαδιαία ανοιχτή του συνέλευση.

Από το 2011, εκατοντάδες καλλιτέχνες παρουσίασαν αφιλοκερδώς & με ελεύθερη είσοδο 400 διαφορετικά θεατρικά έργα σε περισσότερες από 2000 παραστάσεις. Έγιναν συναυλίες 450 συγκροτημάτων, εκδηλώσεις ενίσχυσης αυτοοργανωμένων εγχειρημάτων, κινηματικών πρωτοβουλιών και καλλιτεχνικών ομάδων, πάνω από 300 ομιλίες και διαλέξεις για όλα τα ζητήματα της καθημερινότητας. Εκατοντάδες συνελεύσεις, εκθέσεις, φεστιβάλ ποίησης, λογοτεχνίας, εργαστήρια, μια θάλασσα συναντήσεων και δημιουργίας, μια ανάσα ελευθερίας και έκφρασης στο κέντρο της πόλης.

Εξαιτίας του κοροναϊού, τους τελευταίους μήνες, δεν πραγματοποιούνταν εκδηλώσεις με την ΕΛ.ΑΣ. να μην βρίσκει κανέναν μέσα και να προχωράει στο σφράγισμα του κτιρίου.

Δίπλα στα κινήματα

Το Θέατρο Εμπρός βρέθηκε όλα αυτά τα χρόνια δίπλα στα κινήματα. Ήταν από την αρχή ανοιχτό στον αγώνα ενάντια στη Χρυσή Αυγή και τον ρατσισμό και δίπλα σε αγώνες εργαζομένων, γυναικών, ΛΟΑΤΚΙ+ κλπ.

Ενδεικτικό είναι ότι στις δύσκολες εποχές που η Χρυσή Αυγή κυκλοφορούσε ακόμα ελεύθερη στο θέατρο Εμπρός οργανώθηκε το Αντιφασιστικό Φεστιβάλ Παραστατικών Τεχνών ενώ στις 19 Γενάρη 2013, οι εκδηλώσεις Αθήνα-Πόλη Αντιφασιστική ξεκίνησαν με παράσταση παιδικού θεάτρου από το συγκεκριμένο χώρο και ενώθηκαν με χιλιάδες διαδηλωτές, δύο μέρες μετά την δολοφονία του Σαχζάτ Λουκμάν.

Το δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας έχει εκφραστεί θετικά για το Θέατρο Εμπρός

Το δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας με ομόφωνη απόφαση του είχε εκφραστεί ΘΕΤΙΚΑ για το πρωτοπόρο αυτό πείραμα.

Απόπειρες σφραγίσματος της Αστυνομίας κατέπεσαν καθώς ακόμη και τα δικαστήρια αθώωσαν δύο καλλιτέχνες που παραπέμφθηκαν για την χρησιμοποίηση του θεάτρου ΕΜΠΡΟΣ. Σε αυτές τις δίκες μάρτυρες υπεράσπισης ήταν οι δημοτικοί σύμβουλοι Αθήνας Πέτρος Κωνσταντίνου και η καθηγήτρια Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ Ελένη Πορτάλιου.

Οι αντιδράσεις

Η Πανελλήνια Ομάδα Θεάματος Ακροάματος καταγγέλλει την πράξη της ΕΛΑΣ την οποία χαρακτηρίζει παράνομη και ζητάει να μάθει αν ήταν εν γνώσει του υπουργείου Πολιτισμού.

«Το κτίριο, κατασκευασμένο το 1930, είναι κηρυγμένο διατηρητέο μνημείο από το 1989. Το χτίσιμο με τσιμεντόλιθους των παραθύρων και της πόρτας του κτηρίου αλλοιώνει την μορφή του και αποτελεί παραβίαση του νόμου περί νεωτέρων μνημείων» αναφέρει η ανακοίνωση και συνεχίζει

«Ενώ ο Πολιτισμός παραμένει κλειστός εδώ και επτά μήνες, η ΕΛΑΣ σε μία επιχείρηση υψηλού συμβολισμού εκκένωσε τα ξημερώματα και σφράγισε το ιστορικό κτήριο του θεάτρου «Εμπρός».
Το Θέατρο «Εμπρός» λειτουργούσε από το 2011 ως ένα βήμα για εκατοντάδες καλλιτέχνες και ομάδες, που μπόρεσαν να δείξουν τη δουλειά τους δωρεάν και χωρίς καμία καλλιτεχνική παρέμβαση.

Σύντομα απέκτησε φήμη εκτός συνόρων και απετέλεσε παράδειγμα αυτοδιαχειριζόμενου πολιτιστικού κυττάρου για όλους τους νέους καλλιτέχνες στην Ευρώπη.
Η πράξη αυτή, τη στιγμή που το οργανωμένο έγκλημα δρα ανεξέλεγκτο, δείχνει ότι η κρατική καταστολή έχει ως στόχο να σιγάσει τις ελεύθερες φωνές, να πλήξει τον Πολιτισμό που δημιουργείται «από τα κάτω», το Πολιτισμό της συμπερίληψης και της ακηδεμόνευτης δημιουργικότητας».

Το Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός γεννήθηκε μέσα από τα όνειρα και τις ελπίδες εκατομμυρίων ανθρώπων που πήραν μέρος στα κοινωνικά κινήματα της εποχής μας.

Είναι ένας ανοιχτός, δημόσιος κατειλημμένος χώρος με διεθνή απήχηση, ελεύθερη πρόσβαση για πάνω από 1000 επισκέπτες την εβδομάδα και ένα καθημερινό, πολύμορφο πρόγραμμα εκδηλώσεων που απευθύνεται σε ένα ευρύ φάσμα ανθρώπων με διαφορετικές πολιτισμικές καταβολές» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ανοιχτή Συνέλευση Ελεύθερου Αυτοδιαχειριζόμενου Εμπρός και καλεί « την ΠΟΘΑ, τον ΣΕΗ, τα συνδικάτα των εργαζομένων να απαιτήσουν την άμεση επιστροφή του χώρου στην ελεύθερη καλλιτεχνική δημιουργία και όχι την παράδοση του στα αρπακτικά των εκτιμητών και των πωλητών δημόσιας περιουσίας».

Αιχμές για το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

«Άλλος ένας χώρος πολιτισμού στοχοποιείται από την α-πολιτισμική κυβέρνηση της Ν.Δ.» σχολιάζει η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σία Αναγνωστοπούλου, για το σφράγισμα του Εμπρός.

«Στην πιο οδυνηρή περίοδο των τελευταίων χρόνων για τη χώρα μας, η κυβέρνηση συμβολικά και υλικά διαλέγει να βάλει την σφραγίδα της πολιτικής της στον Πολιτισμό και τους εργαζόμενους σ’ αυτόν. Στον παλαιοκομματισμό και τη νεοφιλελεύθερη αγριότητα των ενεργειών της , σήμερα προστίθεται και ένα ακόμη στοιχείο, ο ιδεοληπτικός επαρχιωτισμός απέναντι σε αυτό που νοηματοδοτεί ο χώρος του Εμπρός: την διαφορετική αντίληψη της συνύπαρξης και της συμβίωσης ανθρώπων και τέχνης. Το Υπουργείο Πολιτισμού είναι υπόλογο για αυτή την εξέλιξη», καταλήγει.

Τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη για την εκκένωση του θεάτρου «Εμπρός» από την αστυνομία, κατηγορεί με δήλωσή του ο Γραμματέας του ΜέΡΑ 25, Γιάνης Βαρουφάκης.

Διαβάστε επίσης: Ακραία ανάρτηση Τζήμερου: Προτείνει στον Βαρουφάκη να «πάρει στο σπίτι του» τους καλλιτέχνες του «Εμπρός»

«Η κατάληψη και επαναλειτουργία του Θεάτρου Εμπρός ήταν από τις πρώτες ελπιδοφόρες αντιδράσεις των καλλιτεχνών στην καταστροφή των Μνημονίων. Οι παραστάσεις που έστησαν στον αυτοδιαχειριζόμενο χώρο ήταν αντίδοτο στον πολιτισμικό μαρασμό. Τα ΜΑΤ του Χρυσοχοΐδη δεν το συγχώρεσαν αυτό!» αναφέρει ο Γ. Βαρουφάκης.

«Είναι φανερό ότι στις μέρες της κυβέρνησης της ΝΔ όπου ο πολιτισμός γίνεται με όρους Μενδώνη-Λιγνάδη και αξιοποίησης κάθε τετραγωνικού για χάριν του real estate και της τουριστικής βιομηχανίας δεν χωράνε αυτοδιαχειριζόμενα πειράματα καλλιτεχνών», σχολιάζει η δημοτική παράταξη «Ανταρσία στις γειτονιές της Αθήνας» και καλεί το δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας να παρέμβει για να διασφαλιστεί ότι ο χώρος θα λειτουργεί ως χώρος ελεύθερης καλλιτεχνικής δημιουργίας

Must in

Απότομη πτώση στα αποθέματα γλυκού νερού – Ανησυχία για παγκόσμια ξηρασία

Η ποσότητα γλυκού νερού που χάθηκε σε μια δεκαετία ξεπερνά κατά 35.000 φορές τη λίμνη του Μαραθώνα. Η προειδοποίηση του ΟΗΕ και ο ρόλος της κλιματικής αλλαγής.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024