Κοτανίδου: Μεγάλο πρόβλημα η έλλειψη νοσηλευτών- Άμεση αναδιάρθρωση του νοσοκομειακού χάρτη
Η καθηγήτρια Εντατικής Θεραπείας του ΕΚΠΑ μίλησε και για την προσπάθεια αύξησης των ΜΕΘ κατά την περίοδο της πανδημίας.
Για τις απαιτούμενες αλλαγές στο Εθνικό Σύστημα Υγείας μετά την πανδημία μίλησε η καθηγήτρια Εντατικής Θεραπείας του ΕΚΠΑ και Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Εντατικής Θεραπείας, Αναστασία Κοτανίδου στο συνέδριο της εφημερίδας «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ» και του ιατρικού site ygeiamou.gr, με θέμα «Το Σύστημα Υγείας στην COVID-19 και στη μετά-COVID-19 εποχή».
Η κα. Κοτανίδου επισήμανε ότι σκοπός ενός συστήματος υγείας είναι η παροχή υπηρεσιών υγείας και η φροντίδα των ανθρώπων.
Αφού αναφέρθηκε στα αριθμητικα δεδομένα του ΕΣΥ, επισήμανε ότι το μεγάλο πρόβλημα του ΕΣΥ είναι αφενός η γήρανση του προσωπικού του, αλλά και η διαρροή νέων γιατρών προς το εξωτερικό.
Brain drain, γήρανση υγειονομικού προσωπικού και λίγοι νοσηλευτές στην Ελλάδα
«Έχουμε πάρα πολλούς γιατρούς στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες στην ΕΕ, σε αντίθεση με τους νοσηλευτές. Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Νοσηλευτών Ελλάδας, από το 2016 έως και το 2019 έφυγαν για εργασία στο εξωτερικό. Το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στο ΕΣΥ είναι η γήρανση του υγειονομικού πληθυσμούς, καθώς γίνεται μαζική έξοδος του διευθυντικού δυναμικού σώματος των ιατρών του ΕΣΥ», επισήμανε η κα. Κοτανίδου προσθέτοντας πως τα τελευταία χρόνια παρατηρείται επίσης και η μετανάστευση νέων ιατρών (brain drain) και γι΄αυτό πρέπει να υπάρχει ένας μηχανισμός ανανέωσης του προσωπικού ώστε να εμπλουτιστεί με τις νεότερες γενιές.
Η κα. Κοτανίδου τόνισε πως χρειάζεται, όπως ανέφερε και ο πρωθυπουργός, άμεση αναδιάρθρωση του νοσοκομειακού χάρτη.
Άμεση αναδιάρθρωση του νοσοκομειακού χάρτη
«Δεν γίνεται να έχουμε 3 νοσοκομεία στην ίδια περιοχή και συγχρόνως ένα πανεπιστημιακό νοσοκομείο πλήρως εξοπλισμένο και οι πολίτες να επιλέγουν τα μικρά νοσοκομεία. Θα πρέπει να γίνουν συγχωνεύσεις και αλλαγές χρήσης νοσοκομείων. Θα πρέπει επίσης να μειώσουμε τον χρόνο εισαγωγής του ασθενούς, τόνισε.
Η καθηγήτρια Εντατικής Θεραπείας του ΕΚΠΑ μίλησε και για την προσπάθεια αύξησης των ΜΕΘ κατά την περίοδο της πανδημίας.
«Πριν την πανδημία ο αριθμός ήταν εξαιρετικά μικρός. Καταφέραμε με τρομερό κόπο με δωρητές, από την πολιτεία και το υπουργείο, να φτάσουμε σε ένα πολύ καλό επίπεδο κοντά στον μέσο όρο της Ευρώπης. Οι ΜΕΘ δεν είναι ένας χώρος που ο ασθενής μπαίνει για να πεθάνει αλλά για βγει καλά», είπε.
Πρέπει να δεχθούμε την αξιολόγηση, είναι σημαντικό όλοι να αξιολογηθούμε
«Απαιτείται αναδιάρθρωση του νοσοκομειακού χάρτη, αλλά και εγκαθίδρυση συστήματος ελέγχου μέσω της, καταγραφής και παρακολούθησης δεικτών ποιότητας. Πριν από την πανδημία ο αριθμός των κλινών ήταν εξαιρετικά μικρός. Καταφέραμε να φτάσουμε κοντά στο μέσο ευρωπαϊκό όρο -περίπου 11-12 κλίνες ανά 100.000 πληθυσμό από 6 που είχαμε προ της πανδημίας. Πρέπει να μειώνουμε τον κίνδυνο μόλυνσης, αφού αν ένας ασθενής υποστεί λοίμωξη, τότε το κόστος αυξάνεται τρεις φορές. Το κύριο πρόβλημα είναι η έλλειψη νοσηλευτών, είναι πρόβλημα και η αναλογία νοσηλευτών/ κλίνες ΜΕΘ, που παραμένει απαράδεκτα χαμηλή σε σχέση με τα διεθνή στάνταρτς. Η ΜΕΘ δεν είναι χώρος για να μπει ο ασθενής και να πεθάνει, αλλά να επιστρέψει στην κοινωνία. Χρειαζόμαστε σχεδιασμό με διάρκεια. Εχουμε ανάγκη οργάνωσης, αποτελεσματικής πρωτοβάθμιας φροντίδας. Πρέπει να δεχθούμε την αξιολόγηση, είναι σημαντικό όλοι να αξιολογηθούμε. Σε κανονικές, αλλά και σε περιόδους κρίσης χρειάζεται αύξηση ανθρωπίνου δυναμικού, συνεχής εκπαίδευση, αύξηση κλινών ΜΕΘ και εκσυγχρονισμό δομών και εξοπλισμού», τόνισε η κα. Κοτανίδου.
- Viral: Η μαγεία ήταν ο λόγος σύλληψης δύο ατόμων στη Ζάμπια – Τι ορίζει ο νόμος
- Μάλι: Περισσότεροι από 20 άμαχοι σκοτώθηκαν από τζιχαντιστές σε χωριά της περιφέρειας Μοπτί
- Συρία: Το Ιράν ζητά την διερεύνηση της δολοφονίας εργαζομένου στην πρεσβεία του στη Δαμασκό
- Νότια Αφρική: Σεισμός 5,3 Ρίχτερ έπιασε τους κατοίκους στον ύπνο – Αισθητός στο Κέιπ Τάουν
- Μαγδεμβούργο: Ο ύποπτος Ταλέμπ Α. οδηγήθηκε ενώπιον ανακριτή
- Βραζιλία: Τουλάχιστον 38 νεκροί μετά σύγκρουση λεωφορείου με μπλοκ γρανίτη σε αυτοκινητόδρομο