Φτιάχνοντας τη ρουτίνα του παιδιού
Πέντε συμβουλές που θα μας βοηθήσουν να οργανώσουμε τη ρουτίνα του παιδιού
Η ρουτίνα είναι απαραίτητη για μικρούς και μεγάλους, καθώς βοηθά τα μέλη της οικογένειας να γνωρίζουν ποιος πρέπει να κάνει τι, πότε, με ποια σειρά και πόσο συχνά. Για παράδειγμα, όταν το παιδί ξέρει ότι πρέπει να μας βοηθάει με το γέμισμα και το άδειασμα του πλυντηρίου των πιάτων κάθε ημέρα, πιθανότατα θα υπάρξουν λιγότερες συγκρούσεις και λιγότερη γκρίνια σχετικά με τέτοιου είδους βαρετές δραστηριότητες.
Ίσως το πιο σημαντικό όμως είναι ότι η ύπαρξη ενός σταθερού προγράμματος βοηθάει τα παιδιά να νιώθουν ασφάλεια. Και όταν νιώθουν ασφάλεια, είναι σε θέση να αναπτύξουν ένα υγιές αίσθημα αυτοεκτίμησης, να εστιάσουν στη μάθησή τους και να έχουν μια σωστή συμπεριφορά.
Πέντε συμβουλές που θα μας βοηθήσουν να οργανώσουμε τη ρουτίνα του παιδιού
- 1. Εξηγούμε τη ρουτίνα στο παιδί
Ακόμη και τα μικρά παιδιά μπορούν να κατανοήσουν απλές, δομημένες προτάσεις- για παράδειγμα, «Πρώτα καθαρά δόντια. Μετά παραμύθι με τον μπαμπά ». Σε κάθε περίπτωση, χρησιμοποιούμε λέξεις ή ιδέες που το παιδί μας μπορεί να καταλάβει για να μιλήσουμε για τη ρουτίνα μας. Όσον αφορά στα παιδιά σχολικής ηλικίας, η συζήτηση σχετικά με τη ρουτίνα μπορεί να τα βοηθήσει να προγραμματίζουν καλύτερα τις υποχρεώσεις τους και να λειτουργούν μέσα σε συγκεκριμένα χρονικά πλαίσια.
- 2. Ζητάμε από το παιδί να μας βοηθήσει να φτιάξουμε το πρόγραμμά του
Τα παιδιά λατρεύουν να συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων, καθώς έτσι νιώθουν σημαντικά και υπερήφανα για τον εαυτό τους, με αποτέλεσμα να ενισχύεται η αυτοεκτίμησή τους. Άλλωστε, όταν το παιδί έχει βοηθήσει στην οργάνωση του προγράμματός του, είναι πιο πιθανό να το ακολουθήσει στη συνέχεια χωρίς γκρίνια. Ωστόσο, καλό είναι να αφήνουμε τα μικρά παιδιά να επιλέξουν μεταξύ προκαθορισμένων επιλογών. Για παράδειγμα, μπορούμε να αφήσουμε το μικρό παιδί να αποφασίσει αν θα κάνει μπάνιο μόλις γυρίσει στο σπίτι ή προτού κοιμηθεί.
- 3. Υπολογίζουμε σωστά το χρονοδιάγραμμα
Μερικές φορές τα παιδιά δυσκολεύονται να λειτουργήσουν μέσα μια συγκεκριμένη ρουτίνα επειδή είναι πολύ πιεστική για αυτά. Έτσι, αν θέλουμε κάθε πρωί το παιδί να τρώει πρωινό, να πλένει τα δόντια και το πρόσωπό του, να ντύνεται και να δένει τα κορδόνια του, μπορούμε να υπολογίσουμε τη συνολική διάρκεια αυτής της διαδικασίας ένα πρωινό που δεν βιαζόμαστε. Αν η διαδικασία παίρνει στο παιδί δέκα λεπτά περισσότερο από ό,τι υπολογίζαμε, φροντίζουμε να το ξυπνάμε λίγο νωρίτερα.
- 4. Αφήνουμε το πρόγραμμα σε ένα εμφανές σημείο
Οι λίστες υποχρεώσεων μας βοηθούν να μην ξεχνάμε όσα πρέπει να κάνουμε. Και τα παιδιά όμως χρειάζονται μια υπενθύμιση για τις καθημερινές τους υποχρεώσεις. Γράφουμε λοιπόν το πρόγραμμα του παιδιού και το κρεμάμε κάπου που θα μπορεί να το βλέπει συχνά. Για τα μικρότερα παιδιά, μπορούμε επίσης να συνδυάσουμε τις σημειώσεις μας με σχετικές εικόνες, ώστε να τα βοηθήσουμε να καταλάβουν τι πρέπει να κάνουν.
- 5. Είμαστε υπομονετικοί
Χρειάζεται χρόνος μέχρι το παιδί να μάθει και να συνηθίσει μια νέα ρουτίνα, επομένως δεν πρέπει να περιμένουμε να δούμε μια αλλαγή αμέσως. Αντ ‘αυτού, δίνουμε σημασία στις μικρές βελτιώσεις και επαινούμε το παιδί για αυτές. Παράλληλα, συνεχίζουμε να δίνουμε διακριτικές υπενθυμίσεις στο παιδί και όποτε χρειάζεται τη βοήθειά μας του τη δίνουμε.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις