H τρέλα των sneakers και ο χορός των δισεκατομμυρίων
Από εμπορικό προϊόν, τα αθλητικά παπούτσια έχουν πλέον γίνει συλλεκτικό είδος, σύγχρονη πολιτιστική συνιστώσα, μέχρι και έκθεμα σε μουσείο
- Τον απόλυτο εφιάλτη έζησε μαθητής από την Πάτρα σε πενθήμερη - Του έδωσαν ποτό με ούρα και τον χτύπησαν
- Νεκρός ανασύρθηκε από τα συντρίμμια γάλλος υπήκοος στο Βανουάτου μετά τον σεισμό των 7,3 Ρίχτερ
- Η Νικόλ Κίντμαν απαντά με «αγένεια» στο κόκκινο χαλί της πρεμιέρας του Babygirl και διχάζει
- Τα ζώδια σήμερα: Το μάτι μου με κοίταγε
Η ιστορία λέει ότι πρωτοεμφανίστηκαν στο πρώτο μισό του 19ου αιώνα, στην Αγγλία, ως παπούτσια παραλίας.
Έκτοτε, έγιναν σταδιακά αναπόσπαστο κομμάτι του αθλητισμού. Μετέπειτα εμπορικό προϊόν και αξεσουάρ μόδας.
Και κάπως έτσι, τα sneakers, τα αθλητικά παπούτσια με τη λαστιχένια σόλα, έκαναν ένα σημειολογικό άλμα από τα τερέν και τα γυμναστήρια, στους δρόμους και στις πασαρέλες, κι έγιναν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας και της μόδας.
Αγαπημένο αξεσουάρ για τις νεότερες γενιές, αναδείχθηκαν κυρίως από τους Μillennials (σημερινοί 40ρηδες). Πέρασαν στη Generation Ζ (των 20ρηδων).
Πλέον, αντιπροσωπεύουν μία παγκόσμια αγορά δισεκατομμυρίων δολαρίων και, σε περιορισμένες εκδοχές τους, αποτελούν συλλεκτικό είδος.
Στους χαλεπούς καιρούς της καραντίνας, γνώρισαν νέες ημέρες δόξας.
Τώρα, μετά την άρση των lockdown, τα πιο εμβληματικά από αυτά, περίπου 270 ζεύγη, γίνονται μέχρι και εκθέματα στο Design Museum του Λονδίνου.
«Χορός» δισεκατομμυρίων
Από την καθιέρωσή τους με τη μουσική επανάσταση του χιπ χοπ στους δρόμους του Μπρόνξ, τη δεκαετία του ‘70, και τη μετέπειτα εμπορευματοποίησή τους, στα μέσα της δεκαετίας του ‘80 -μέσω της διαφήμισή τους από αστέρες της εποχής- μέχρι τη σημερινή, ψηφιακή εποχή, τα sneakers έχουν εξελιχθεί.
Το ίδιο και η διεθνής αγορά, που έχει δημιουργηθεί γύρω από αυτά.
Η μεγάλη ζήτηση, το marketing, οι καινοτομίες στην κατασκευή τους και η παγκόσμια προβολή τους μέσω του διαδικτύου τα έχει αναδείξει σε έναν από τους κυρίαρχους στη βιομηχανία της μόδας.
Η αγορά των αθλητικών παπουτσιών ανέρχεται σήμερα σε πάνω από 79 δισεκατομμύρια δολάρια και εκτιμάται ότι μέχρι το 2026 θα ξεπεράσει στα 120 δισ. δολ.
Ανεβάζοντας τον πήχη, στο «παιχνίδι» έχουν πια μπει και μεγάλοι οίκοι μόδας, με τα sneakers που φέρουν τις υπογραφές τους να αποτελούν σήμερα σημαντικό μερίδιο της αγοράς πολυτελών ειδών.
Στο διαδίκτυο, εν τω μεταξύ, κάνει επίσης «χρυσές δουλειές» η αγορά μεταπωλήσεων sneakers.
Αφορά περιορισμένες εκδόσεις σχεδίων.
Και ήδη φτάνει σε αξία τα 6 δισεκατομμύρια δολάρια. Μέχρι το 2030, υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τα 30 δισ. δολ.
Είναι, δε, τόσο μεγάλη η ζήτηση, που ορισμένα ζεύγη, τα οποία κυκλοφόρησαν σε περιορισμένο αριθμό στο λιανεμπόριο έναντι 190-240 δολαρίων, μεταπωλούνται σε πολλαπλάσιες τιμές, που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν τα 6.000 δολάρια.
Στην αγορά των sneakers έχουν επίσης μπει startups, μέσω των οποίων μπορεί κανείς να αποκτήσει συνιδιοκτησία ενός σπάνιου ζεύγους, κάτι σαν μετοχή, την οποία μπορεί στη συνέχεια να πουλήσει.
Σε αυτό το ιδιότυπο «χρηματιστήριο sneakers», το ένα παπούτσι από κάθε ζευγάρι μπορεί να αξίζει πάνω από 5.000 ευρώ.
Η επενδυτική τρέλα έχει επεκταθεί μέχρι και στον χώρο των NFT, των λεγόμενων ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων, με τις εικονικές εκδοχές αθλητικών παπουτσιών να πωλούνται έως και 10.000 δολάρια το ζευγάρι.
Just got some new kicks designed by maestro @93nido check out this link and pick up your limited edition https://t.co/9DwBwbMZFi #nft #NFTCommunity #nftart #nftcollector #cryptoart #digitalart #sneakers #sneakerhead #kicks #sneakernews #SneakersUnboxed pic.twitter.com/vznBtnN6QU
— QClubb (@clubb_q) May 24, 2021
Στον «χορό» έχουν μπει και μεγάλοι οίκοι δημοπρασιών.
Μέσω της ειδικής πλατφόρμας του, το Sotheby’s πούλησε τον Απρίλιο σε τιμή ρεκόρ, έναντι 1,8 εκατομμυρίων ευρώ, τα δερμάτινα sneakers που είχε φορέσει ο ράπερ Κάνιε Γουέστ στην τελετή των βραβείων Grammy, το 2008.
Μέχρι τότε, το ρεκόρ κατείχε ο οίκος Christie’s, που πέρυσι τον Αύγουστο πούλησε έναντι 615.000 δολαρίων «το σπανιότερο των σπάνιων» -όπως ανέφερε- ζευγάρι αθλητικών παπουτσιών, τα οποία είχε πρωτοφορέσει το 1985 ο θρύλος του NBA, Μάικλ Τζόρνταν.
Στο μεσοδιάστημα, η μία μετά την άλλη, μεγάλες κατασκευάστριες αθλητικών ειδών στρέφονται στη χρήση βιώσιμων υλικών και νέων τεχνικών για λιγότερες εκπομπές CO2.
Ζητούμενο είναι, άλλωστε, η αγορά των sneakers να συνεχίσει να «ανθίζει».
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις