Αξίζει ο CEO 3.000 φορές παραπάνω από τον μέσο εργαζόμενό του;
Η πάλη των τάξεων ως κλάσμα.
- Παράταση στη διάλυση του ΣΥΡΙΖΑ – Παίζουν το μουτζούρη οι «αποστάτες»
- Κόντρα Γεωργιάδη - Μάντζου: «Δεν θα έρχεστε εδώ να κάνετε περίπατο» - «Τώρα πουλάτε Συριζαϊκό λαϊκισμό»
- Τη ζωή της έχασε 35χρονη έγκυος λίγες μέρες μετά το εξιτήριο νοσοκομείου – Στη ΜΕΘ το βρέφος
- Φθηνή η αγορά κατοικίας στην Ελλάδα για τους ξένους
Στην Chipotle, αλυσίδα μεξικάνικων ταχυφαγείων στις HΠΑ, όλοι οι εργαζόμενοι (γύρω στα 76.000 ωρομίσθιοι) έλαβαν αύξηση και πλέον θα παίρνουν 15 δολάρια την ώρα.
Αυτό συνέβη αφού αποκαλύφθηκε ότι ο CEO της εταιρείας, Μπράιαν Νίκολ, έβγαλε περίπου 3.000 φορές παραπάνω από τον μέσο μισθό των εργαζόμενών του το 2020, σε σχέση με 1.136 φορές το 2019.
Πρόκειται για σύμπτωση, αναρωτιέται το Bloomberg; Ή μήπως οι CEOs άρχισαν επιτέλους να νιώθουν λίγη ντροπή;
Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, oι εταιρείες στις ΗΠΑ είναι υποχρεωμένες να δημοσιεύουν κάτι που ονομάζεται «αναλογία πληρωμής του CEO» – δηλαδή πόσα βγάζει τον χρόνο κατά μέσο όρο ο διευθύνων σύμβουλος σε σχέση με τον μέσο εργαζόμενο.
Σε πολλές εταιρείες, ειδικά σε μεγάλες εταιρείες με χιλιάδες χαμηλόμισθους (εστιατόρια, τουρισμός, λιανεμπόριο), δεν είναι ασυνήθιστο να βλέπουμε νούμερα όπως το παραπάνω. Σε γενικές γραμμές, φαίνεται ότι ο λόγος μέσου CEO προς μέσο εργαζόμενο στους μεγαλύτερους ομίλους στις ΗΠΑ είναι περίπου 1.000.
Οι εταιρείες αυτές μπαίνουν σε μια λίστα που ονομάζεται Russell 3000. Προς το παρόν, συμπεριλαμβάνει 57 εταιρείες με πρώτη την εταιρεία κατασκευής εξαρτημάτων αυτοκινήτων Aptiv PLC.
Το 2020 ο διευθύνων σύμβουλός της, Κέβιν Π. Κλαρκ, έβγαλε 31 εκατομμύρια δολάρια, δηλαδή πάνω από 5.000 φορές σε σχέση με τον μέσο εργαζόμενο, που έβγαλε λιγότερα από 6.000.
Και μόνο το γεγονός ότι οι εταιρείες δίνουν στη δημοσιότητα τέτοια στοιχεία είναι θαύμα. Ο νόμος για τη δημοσιοποίηση αυτών των στοιχείων έκανε πέντε χρόνια να γραφτεί και οχτώ χρόνια να εφαρμοστεί επί Μπάρακ Ομπάμα το 2010.
Πολλές εταιρείες είχαν δηλώσει την αντίθεσή τους με διάφορες δικαιολογίες.
Συχνά τα στοιχεία που δίνονται στη δημοσιότητα είναι «πειραγμένα», για να φαίνονται καλύτερα τα νούμερα. Πολλές πολυεθνικές εταιρείες συχνά ξεχνούν να συμπεριλάβουν τους χαμηλόμισθους εργαζόμενούς τους στο εξωτερικό, καθώς και part-time ή εποχικούς εργαζόμενους.
Ο φαρμακευτικός γίγαντας Merck, για παράδειγμα, ανέφερε λεπτομερώς γιατί δεν συμπεριέλαβε 4.000 εργαζόμενους. Περίπου το 1/3 από αυτούς βρίσκονταν στην Ινδία, όπου οι μισθοί είναι πολύ χαμηλότεροι από τις ΗΠΑ.
Άλλες εταιρείες αναφέρουν ότι δεν πρέπει να συμπεριλαμβάνεται ο πλήρης μισθός του διευθύνοντα συμβούλου. Στην Chipotle, ο Νίκολ έλαβε ένα μεγάλο πριμ λόγω κοροναϊού, χωρίς το οποίο ο μισθός του το 2020 εκτιμάται ότι θα ήταν 1.129 φορές μεγαλύτερος από τον μέσο εργαζόμενο. Εκπρόσωπος της εταιρείας ανέφερε ότι αυτό το πριμ «δεν είναι αντιπροσωπευτικού του μισθού που λαμβάνει τώρα».
Η δημοσιοποίηση αυτών των στοιχείων δεν έχει επηρεάσει τα έσοδα των CEOs, αλλά ρίχνει στο φως στο πόσο… τρελά λεφτά παίρνουν οι διευθύνοντες σύμβουλοι, ακόμα και σε πασίγνωστες εταιρείες.
Ο CEO των Starbucks, Κέβιν Τζόνσον, έβγαλε πάνω από 1.211 φορές παραπάνω από τον μέσο εργαζόμενο το 2020. Στα MacDonald’s, o CEO Chris Kempzinki έβγαλε πάνω από 1.189 από τον μέσο εργαζόμενο. Και οι δύο αυτές εταιρείες έχουν δεσμευθεί ότι θα αυξήσουν το ωρομίσθιο των εργαζομένων τους στα 15 δολάρια τα επόμενα τρία χρόνια.
Αντίθετα, η Walmart – όπου ο CEO Ντακ ΜακΜίλον έβγαλε πάνω από 1.078 από τον μέσο εργαζόμενό του – δεν υπάρχουν σχέδια για κάτι τέτοιο.
Ο αγώνας για το ωρομίσθιο των 15 δολαρίων υπάρχει στις ΗΠΑ από το 2012. Ωστόσο, η δημοσιοποίηση των παχυλών μισθών των CEOs έχει κάνει πιο δύσκολο στους εργοδότες να δικαιολογήσουν τους τόσο χαμηλούς μισθούς για τους εργαζόμενούς τους.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις