«Ερχονται νέες e-υπηρεσίες – Πώς θα αλλάξουν τη ζωή μας»
Ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών μιλάει για την Ελλάδα της επόμενης δεκαετίας και περιγράφει το e-μέλλον της
- Μαθητές προσπάθησαν να ξυλοκοπήσουν συμμαθητή τους – Υπήρξε πληροφορία ότι παρενόχλησε κοπέλα
- Να σταματήσει ο πόλεμος στη Γάζα απαιτεί η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ
- Γαλλία: Ούτε κουβέντα για «μεγάλο συνασπισμό» από Μακρόν
- Οι Αμερικανοί ψηφίζουν Ελλάδα για την αγορά εξοχικού – Τεράστια αύξηση στις πωλήσεις μετά τις εκλογές
Κλώντζα Ολγα – Κωνσταντάτου Ελένη
Για τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες που θα έχουν άμεσα στα χέρια τους οι πολίτες, όπως η ψηφιακή σύσταση ατομικής επιχείρησης, το άυλο διαζύγιο και η ανανέωση διπλώματος που έρχεται τον επόμενο μήνα, μιλάει στο «Βήμα» ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών κ. Λεωνίδας Χριστόπουλος, εξηγώντας παράλληλα τη σημασία του Εθνικού Μητρώου Διαδικασιών που βρίσκεται προ των πυλών. Με διεθνείς παραγωγές όπως η σειρά «Τεχεράνη», η ταινία «Crimes of the Future» του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και το σίκουελ του «Knives Out» με τον Ντάνιελ Κρεγκ να έχουν βγάλει εισιτήριο για την Ελλάδα, για την επόμενη πενταετία το cash rebate αναμένεται, όπως επισημαίνει, να προσεγγίσει τα 100 εκατ. ευρώ.
Πώς θα χαρτογραφούσατε την πρόοδο που έχει συντελεστεί, μέχρι σήμερα, στον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας;
«Η πρόοδος που έχουμε κάνει, κυρίως την περίοδο της πανδημίας, αποτυπώνεται στο gov.gr, την ενιαία πύλη του Ελληνικού Δημοσίου, στην οποία συγκεντρώσαμε ψηφιακές υπηρεσίες που ήταν μεμονωμένες, ο κόσμος δεν τις ήξερε και δεν τις χρησιμοποιούσε. Σήμερα έχουμε 1.162 υπηρεσίες στο gov.gr από τις περίπου 500 με τις οποίες ξεκίνησε σχεδόν ενάμιση χρόνο πριν, έχοντας καταγράψει περίπου 7,2 εκατ. επισκέψεις και 37 εκατ. προβολές. Οι πολίτες δείχνουν εμπράκτως την εμπιστοσύνη τους».
Μες στην εβδομάδα ξεκίνησε το Ψηφιακό Πιστοποιητικό COVID, μια ελληνική πρωτοβουλία. Ποια η ανταπόκριση μέχρι στιγμής;
«Το Ψηφιακό Πιστοποιητικό COVID είναι μια πρόταση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη που θα υλοποιήσει όλη η Ευρώπη, διευκολύνοντας τα ταξίδια και προστατεύοντας παράλληλα απόλυτα τα προσωπικά δεδομένα. Θα έλεγα ότι πρέπει να είμαστε υπερήφανοι που η χώρα μας κατά τους τελευταίους 18 μήνες παρουσιάζει ιδέες πρωτοπόρες σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, όπως είναι ακόμα το σύστημα του εμβολιασμού και το ταμείο Φαιστός. Η ανάπτυξη των ψηφιακών υποδομών για το Ψηφιακό Πιστοποιητικό COVID αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες ασκήσεις διαλειτουργικότητας στη χώρα και υλοποιήθηκε σε χρόνους πρωτόγνωρους για τη δημόσια διοίκηση. Η ανταπόκριση ήταν μεγάλη από τις πρώτες ημέρες, καθώς ως το απόγευμα της Πέμπτης εκδόθηκαν 158.862 Ψηφιακά Πιστοποιητικά COVID».
Ποιες είναι οι επόμενες αλλαγές που θα δουν οι πολίτες στην καθημερινότητά τους χάρη στην ψηφιοποίηση;
«Επεξεργαζόμαστε την απλούστευση αρκετών ακόμα διαδικασιών που θα αλλάξουν την καθημερινότητα των πολιτών. Προχωράμε στην ψηφιοποίηση των γεγονότων ζωής με το άυλο συναινετικό διαζύγιο, που θα γίνεται εύκολα μέσω πλατφόρμας με τη συμμετοχή δικηγόρων και συμβολαιογράφων. Ακόμα, τα ψηφιακά απολυτήρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μέσω gov.gr, θα προηγηθεί όμως η ανακοίνωση των βαθμολογιών των πανελλαδικών εξετάσεων μέσω SMS. Επίσης έχει ήδη δημιουργηθεί ομάδα εργασίας, με τη συμμετοχή του ΑΣΕΠ και του υπουργείου Εσωτερικών, για την ψηφιοποίηση των προσλήψεων στο Δημόσιο. Βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την ψηφιακή σύσταση ατομικής επιχείρησης, ένα πρότζεκτ που προχωράμε με την ΑΑΔΕ και τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου. Πρόκειται για ανασχεδιασμό όλης της διαδικασίας, που θα ξεμπλοκάρει ουσιαστικά το 70% της επιχειρηματικής δραστηριότητας της χώρας. Ηδη η αντικατάσταση και η έκδοση αντιγράφου της άδειας οδήγησης γίνονται γρήγορα μέσω του gov.gr, ενώ μέσα στον επόμενο μήνα θα έρθει και η ανανέωση του διπλώματος. Δεν σταματάμε όμως εδώ. Εχουμε αρχίσει να σχεδιάζουμε ένα δεύτερο κύμα απλουστεύσεων και ψηφιοποίησης με τα υπουργεία».
Προχωράει η σύσταση του Εθνικού Μητρώου Διαδικασιών;
«Το Μητρώο Διαδικασιών αποτελεί μια πλατφόρμα όπου θα καταγράφονται βήμα-βήμα όλες οι διαδικασίες του Ελληνικού Δημοσίου, με τα απαραίτητα πιστοποιητικά, εάν αυτά δίνονται ψηφιακά ή φυσικά και πού. Τυποποιούμε τις διαδικασίες, ώστε να μη χρειάζονται ερμηνείες και εγκύκλιοι, γιατί, όπως θα ξέρετε, η γραφειοκρατία προκύπτει συχνά από τον διαφορετικό τρόπο που εφαρμόζουν την ίδια διαδικασία οι επιμέρους υπηρεσίες. Εχουμε ήδη καταγράψει 2.500 διαδικασίες, ενώ έχουν καταχωρηθεί και πιστοποιηθεί πλήρως περίπου 650, για τις οποίες έχουμε έναν πλήρη οδικό χάρτη που απευθύνεται σε πολίτες και υπαλλήλους. Επί του παρόντος, βρισκόμαστε σε φάση δοκιμής της πλατφόρμας με στόχο να είναι όσο το δυνατόν πιο φιλική προς τους χρήστες και αναμένεται να βγει στον αέρα μες στο καλοκαίρι.
Επιτρέψτε μου εδώ να πω ότι η πρόκληση από εδώ και πέρα είναι η διοικητική διαδικασία να ακολουθήσει την ψηφιακή. Αναγνωρίζουμε ότι θα υπάρξουν περιπτώσεις που αυτό δεν θα συμβεί. Το μεγάλο στοίχημα για τους επόμενους 6 με 12 μήνες είναι να ξαναγράψουμε τον κώδικα διοικητικής διαδικασίας. Αν και έχει τροποποιηθεί από τη θεσμοθέτησή του το 1999, όμως 20 χρόνια μετά οι εξελίξεις που έχουν μεσολαβήσει είναι καθοριστικές. Χρειάζεται λοιπόν τροποποίηση, κάτι που έχουμε ήδη ξεκινήσει να σχεδιάζουμε με το υπουργείο Εσωτερικών».
Μέσα στην πανδημία τα ΚΕΠ πέρασαν στην ψηφιακή εποχή. Τι σημαίνει αυτό για τους πολίτες;
«Δεν είναι υπερβολή να πω ότι έχουμε πλέον μπει στην εποχή του e-ΚΕΠ, που για εμάς σημαίνει τρία πράγματα: Πρώτον, τη δημιουργία ενός ψηφιακού back office, που είναι πολύ κρίσιμο για τη λειτουργία των ΚΕΠ. Δεύτερον, το myKEPlive, δηλαδή η εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση, στην οποία έχουν ενταχθεί, μέσα σε 10 μήνες, 250 ΚΕΠ από 200 δήμους της χώρας και έχουν εκπαιδευθεί 1.200 υπάλληλοι. Σε αυτό το διάστημα, έχουν πραγματοποιηθεί 56.000 τηλεδιασκέψεις σε 71 διαφορετικές υπηρεσίες. Είναι πολύ σημαντικό ότι παρέχει πληροφόρηση για περίπου 250 διαδικασίες επιχειρηματικότητας, γλιτώνοντας τους νέους, και όχι μόνο, επιχειρηματίες από ένα μεγάλο κομμάτι γραφειοκρατίας. Ο τρίτος πυλώνας είναι η διασύνδεση των ΚΕΠ με το gov.gr. Μέχρι πρότινος ο πολίτης επισκεπτόταν το ΚΕΠ μία φορά για να υποβάλει αίτηση για ένα πιστοποιητικό και μία ακόμα για να το παραλάβει. Πλέον, για όσα πιστοποιητικά υπάρχει ήδη διασύνδεση με την ενιαία ψηφιακή πύλη, οι επισκέψεις μειώνονται στο μισό. Ποσοστό 64% των ραντεβού αφορά υποβολή αίτησης, με τον πολίτη να επισκέπτεται μία φορά τα γκισέ».
Αυτή την περίοδο έχουν ξεκινήσει στην Αθήνα τα γυρίσματα του «Greek Freak». Ποιος ο αντίκτυπος των κινηματογραφικών παραγωγών για τη χώρα και ποια τα επόμενα σχέδιά σας;
«Τα δύο τελευταία χρόνια έχουν κατατεθεί περίπου 90 επενδυτικά έργα (ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, δύο video games), συνολικού προϋπολογισμού περίπου 265 εκατ. ευρώ, με το σύνολο της χρηματοδότησης μέσω του cash rebate να ανέρχεται στα 40 εκατ. ευρώ περίπου. Απλουστεύοντας τις διαδικασίες καταφέραμε να ξεκολλήσουμε από τα γρανάζια της γραφειοκρατίας πολλές παραγωγές. Βλέποντας το μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει, όχι μόνο για γυρίσματα αλλά και για επενδύσεις στο κομμάτι των υποδομών από ξένα funds, θέλουμε να βάλουμε και άλλα χρήματα στο cash rebate για την επόμενη πενταετία, προσεγγίζοντας τα 100 εκατ. ευρώ. Σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης εξετάζουμε και το πλαίσιο κινήτρων για τη δημιουργία κινηματογραφικών στούντιο.
Είναι μεγάλη πρόκληση να μπορέσουμε ως χώρα να ανταποκριθούμε στην αυξανόμενη ζήτηση. Ποια κίνητρα προσφέρουμε και με ποιες προϋποθέσεις, πώς δίνουμε άδειες, πώς εξυπηρετούμε όχι μόνο τους ξένους αλλά και τους έλληνες παραγωγούς, ποιες υποδομές παρέχουμε. Αυτή την περίοδο προσπαθούμε να σχηματοποιήσουμε αυτή την προσέγγισή μας απέναντι στον οπτικοακουστικό τομέα, σε συνεργασία και με το υπουργείο Πολιτισμού, προκειμένου να διευκολύνουμε τις επενδύσεις, που εκτός από έσοδα και θέσεις εργασίας προβάλλουν και το τουριστικό προϊόν της χώρας μας. Οπως έχει εξάλλου παρατηρηθεί, όπου έχουν γυριστεί ταινίες η τουριστική κίνηση αυξήθηκε πάνω από 50%».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΒΗΜΑ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις