Απλά μαθήματα influencing
Στην εποχή των εκατομμύρια επίδοξων influencers, ο αυθόρμητος ρεαλισμός εκδικείται
Oι influencers, oι άντρες και οι γυναίκες δηλαδή, που με τις πράξεις, τα λεγόμενά τους και τον γενικότερο τρόπο ζωής τους επηρεάζουν τις μάζες, μπορεί να έχουν πληθύνει στην εποχή των social media, δεν αποτελούν όμως δημιούργημα της δικής μας εποχής.
Ήδη από τα χρόνια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, οι στιβαροί και σκληροτράχηλοι μονομάχοι έκαναν αυτό ακριβώς που κάνουν και οι σημερινές και σημερινοί influencers, επιδείκνυαν τις καμπύλες τους και προωθούσαν προϊόντα.
Οι μονομάχοι ήταν οι σταρ της εποχής και έτσι οι μεγαλέμποροι κρασιού και λαδιού βρήκαν στο πρόσωπό τους τους ιδανικότερους προωθητές των εμπορευμάτων τους.
Το 1765, ο βρετανός Tζοζάια Γουέντζγουντ κατασκεύασε ένα σετ τσαγιού για τη βασίλισσα Καρλόττα, σύζυγο του βασιλιά της Μεγάλης Βρετανίας Γεώργιο Γ’. Σύντομα τα δημιουργήματα του Γουέντζγουντ έγιναν περιζήτητα, σε κάθε ευρωπαϊκό σαλόνι που ήθελε να λέει, ότι έχει τα σερβίτσια της βασίλισσας.
Μία από τις πρώτες influencers του 20ου αιώνα, ήταν η γαλλίδα σχεδιάστρια μόδας, Κοκό Σανέλ, με έναν όμως πολύ πιο βαθύ και σημαντικό τρόπο, απ’ ό,τι οι προαναφερόμενοι, αφού οι ιδέες και οι εμπνεύσεις της άλλαξαν την ιστορία της μόδας και καθόρισαν τη γυναικεία ταυτότητα.
Κι ερχόμαστε στο σήμερα που influencer σημαίνει social media και κυρίως Instagram.
Μεγάλα αστέρια απέκτησαν στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης προφίλ και εκατομμύρια άλλοι χρήστες – θαυμαστές έσπευσαν να γίνουν ακόλουθοί τους, να παρακολουθούν δηλαδή και να αναδημοσιεύουν τις αναρτήσεις – δημοσιεύσεις των ειδώλων τους.
Την ευκαιρία αυτή δεν άφησαν να πάει χαμένη ούτε οι εταιρείες, ούτε οι σταρ.
Έτσι όλο και περισσότεροι πρωταγωνιστές της showbiz ακολούθησαν το παράδειγμα των μονομάχων.
Επιδεικνύοντας, τις περισσότερες φορες, τις πιο ελκυστικές καμπύλες τους (κοιλιακούς, οπίσθια, στήθος) και με σύντομο κείμενο που, αν και σε α’ ενικό, έχει γραφτεί από κειμενογράφο, οι influencers προωθούν προϊόντα (από γιαούρτια και φρυγανιές μέχρι γόβες, μαγιό και αυτοκίνητα) αφήνοντας να εννοηθεί ότι όλα αυτά έχουν παίξει ρόλο στην επιτυχία, την ευεξία και την ευημερία τους.
Εκατομμύρια χρήστες ποθώντας τη φήμη και τις χρηματικές απολαβές των influencers αισθάνθηκαν έτοιμοι να εισέλθουν και οι ίδιοι στον αναπτυσσόμενο, τα τελευταία χρόνια, αυτόν κλάδο.
Μην έχοντας όμως ακόμα εξασφαλίσει κάποια εμπορική συμφωνία και χωρίς προϊόν να προωθήσουν, προωθούν τους ίδιους τους εαυτούς, ελπίζοντας ότι θα προσελκύσουν νέους ακολούθους και εν συνεχεία κάποια εταιρεία που πιθανόν να αναζητά ένα νέο πρόσωπο για την καμπάνια της.
Είναι τα κορίτσια και τα αγόρια, οι γυναίκες και οι άντρες που έχοντας δώσει το κινητό τους σε κάποιον έρμο φίλο ή φίλη τους, γέρνουν σε έναν τοίχο, απλώνονται σε σκαλιά και καναπέδες ή στέκονται μπροστά από ένα ποδήλατο και προτάσσοντας το δυνατότερο και ελκυστικότερο προσόν τους κοιτάζουν πάνω δεξιά, κάτω αριστερά ή την κάμερα με όσο πιο πολλά υποσχόμενο βλέμμα μπορούν.
Το σύντομο κείμενο κάτω από τη φωτογραφία έχει συνήθως κάποιο απόφθεγμα, κατεβασμένο από το internet, που άλλοτε εξυμνεί τη ζωή και τον αυθορμητισμό άλλοτε τη δύναμη της φιλίας και άλλοτε πόσο σημαντικό είναι να έχεις στόχους και να κοπιάζεις μέχρι να τους κατακτήσεις.
Όλος αυτός ο κόσμος όμως των influencers των social media, φτασμένων και επίδοξων περισσότερη σχέση έχουν με έναν νέο τρόπο διαφήμισης παρά με την πραγματική επιδραστικότητα.
Oι διαφημίσεις πολλές φορές, αν είναι πραγματικά πετυχημένες, μπορεί να δημιουργήσουν τάσεις όχι όμως πάντα.
Η πραγματική και βαθιά επιδραστικότητα έρχεται από προσωπικότητες που μέσα από το αντικείμενό τους, έχουν δημιουργήσει τέτοιο θαυμασμό που ακόμα και η πιο μικρή και αυθόρμητη, πολλές φορές, λέξη ή κινήσή τους επηρεάζει τους γύρω τους.
Ο Πορτογάλος Κριστιάνο Ρονάλντο, κορυφαίος ποδοσφαιριστής του πλανήτη μαζί με τον Αργεντίνο Λιονέλ Μέσι, έδειξε χθες τι σημαίνει να είναι κανείς πραγματικός influencer και αυτό δεν το πέτυχε με κάποια από τις πολλές αναρτήσεις του στο Instagram, αλλά με μία απλή και αυθόρμητη, όπως φάνηκε, κίνησή του.
Ήταν λίγο πριν την έναρξη της συνέντευξης τύπου για τον ποδοσφαιρικό αγώνα Oυγγαρία – Πορτογαλία για το Euro 2020, όταν ο Ρονάλντο, μην κρύβοντας τη δυσφορία του για το γεγονός ότι σε περίοπτη θέση μπροστά του είχαν τοποθετηθεί δύο μπουκάλια αναψυκτικού Coca Cola, τα απομάκρυνε και υψώνοντας ένα μπουκαλάκι νερό είπε «Νερό», καλώντας ουσιαστικά όσους παρακολουθούσαν, να πίνουν νερό και όχι αναψυκτικά.
Cristiano Ronaldo doesn’t seem to like Coca-Cola. #Euro2020 pic.twitter.com/a2wAKd6wz6
— SportsRooter.com ⚽️ (@SportsRooter) June 14, 2021
Η κίνησή του αυτή αρκούσε για να προκαλέσει στην πανίσχυρη εταιρεία σοβαρή ζημιά.
Όπως ανέφερε η ισπανική εφημερίδα «Μarca», λίγα λεπτά αργότερα η μετοχή της Coca Cola έπεσε από τα 56,1 δολάρια, ανά μετοχή, στα 55,22. Πρόκειται για πτώση 1,6% που αντιστοιχεί σε απώλεια 4 δισ. δολαρίων καθώς η αξία της εταιρείας από τα 242 έπεσε στα 238.
Αυτό είναι ο ορισμός του influencer: μία μόνο κίνησή σου να επηρεάζει την πορεία ενός οικονομικού κολοσσού.
Τι κι αν πίσω στο μακρινό 2006, ο Ρονάλντο διαφήμιζε το συγκεκριμένο αναψυκτικό. Κανείς δεν το θυμάται.
Η δύναμη της επιδραστικότητάς του, που πηγάζει όχι μόνο από τους μυς του αλλά κυρίως από την επαγγελματική του πορεία, σε συνδυασμό με τη δύναμη του αυθόρμητου ρεαλισμού της χθεσινής του ενέργειας, ξεπερνούν οποιοδήποτε διαφημιστικό σποτ και οποιαδήποτε κολακευτική πόζα και κειμενογραφικό περιεχόμενο στο Ιnstagram.
Ίσως τελικά εκείνη η δημοφιλής ελληνική λαϊκή ρήση περί μεταξωτών εσωρούχων και αντάξιων οπισθίων να αποτελεί έναν από τους βασικότερους κανόνες του παγκόσμιου influencing.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις