Ενας (ακόμα) θρίαμβος του «Digger»
Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Τζώρτζη Γρηγοράκη μονοπώλησε στα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου που δόθηκαν το βράδυ της Τετάρτης 16 Ιουνίου στην αίθουσα Λαϊς.
Καλύτερο ποδαρικό για την ταινία «Digger» δεν θα μπορούσε να γίνει. Λίγες ώρες πριν από την διανομή της στις αίθουσες, το βράδυ της Τετάρτης 16 Ιουνίου, το ήδη διακεκριμένο στην Ελλάδα και στο εξωτερικό φιλμ του Τζώρτζη Γρηγοράκη απέσπασε 10 βραβεία ΙRIS της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Ο ίδιος ο Γρηγοράκης δε, πήρε τρία από αυτά: σκηνοθεσίας, πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη και σεναρίου.
«Digger» και Γρηγοράκης ήταν οι απόλυτοι θριαμβευτές μιας τελετής που πραγματοποιήθηκε κατά την διάρκεια μιας υπέροχης βραδιάς στον θερινό κινηματογράφο Λαΐς της Ταινιοθήκης της Ελλάδος. Για πρώτη φορά μετά από πάρα πολύ καιρό, ο κόσμος βρέθηκε συγκεντρωμένος για μια τέτοια κινηματογραφική εκδήλωση και αυτό από μόνο του ήταν λόγος αρκετός για να νιώσει όμορφα. Ανθρώπινα. Ακόμα και οι βωμολοχίες της παρουσιάστριας Κατερίνας Βρανά, αντανακλούσαν ένα είδος απελευθέρωσης.
Η επέλαση του «Digger» ήταν κυριολεκτικά σαρωτική – σε σημείο μονοπωλίου. Για παράδειγμα, μια ταινία που επίσης συζητήθηκε πολύ πέρσι και είχε επίσης συγκεντρώσει πολλές υποψηφιότητες, η «Μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς» του Γιάννη Οικονομίδη, δεν κέρδισε παρά ένα μόνο βραβείο, το Β’ γυναικείου ρόλου για την Βασιλική Καλλιμάνη.
Ο «Ράφτης» της επίσης πρωτοεμφανιζόμενης σκηνοθέτριας Σόνια Λίζα Κέντερμαν απέσπασε δύο βραβεία, ενώ τα επίσης ακουσμένα «Μήλα» του (πρωτοεμφανιζόμενου και αυτού) Χρήστου Νίκου, δεν διακρίθηκαν πουθενά.
Οι ρίζες της ταινίας «Digger» βρίσκονται σε μια κλασική ιστορία «γεφύρωσης σχέσεων» που προκύπτει ανάμεσα σε δύο εντελώς ανόμοιους άντρες διαφορετικής γενιάς οι οποίοι όμως ενώνονται με τις δικές τους ρίζες, των δεσμών αίματος. Ένας κουρασμένος αλλά επίμονος και αποφασιστικός πατέρας (Βαγγέλης Μουρίκης – βραβείο Ιris Α ανδρικού ρόλου) που οδεύει προς την δύση και ο γιος του (Αργύρης Πανταζάρας), επίσης πεισματάρης που βρίσκεται στην ανατολή. Η επιστροφή του δεύτερου στα μέρη του πρώτου, πυροδοτεί το στέρεο, άψογα δομημένο σενάριο που επίσης βραβεύτηκε,
Τιμώμενα πρόσωπα της φετινής τελετής ήταν η Μαίρη Χρονοπούλου που εμφανίστηκε στην σκηνή της Λαίδας με το γνωστό, εκρηκτικό της στιλ και ο μακενίστας Γιάννης Παπαδάκης, ένας εφευρέτης με συνεργασίες που αρχίζουν από τον Θόδωρο Αγγελόπουλο και φτάνουν ως τον Γιώργο Λάνθιμο.
Τα Βραβεία
Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας: «Digger», παραγωγοί Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, Μαρία Χατζάκου, Χρυσάνθη Καρφή Κώη, Γκαμπριέλ Ντιμόν, Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος, Μάικλ Βέμπερ, Νίκο Κατσαούνη, Ερνστ Φασμπέντερ, Φένια Κοσοβίτσα, Αννα Νικολάου
Βραβείο Σκηνοθεσίας: «Digger» ,Τζώρτζης Γρηγοράκης
Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου: «Digger» ,Βαγγέλης Μουρίκης
Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου: «Παρί» , Μελίκα Φορουτάν
Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου: «Πρόστιμο» , Στάθης Σταμουλακάτος.
Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου: «Η Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς», Βασιλική Καλλιμάνη.
Βραβείο Σεναρίου«Digger» , Τζώρτζης Γρηγοράκης
Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη:«Digge»r στον Τζώρτζης Γρηγοράκης
Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Τεκμηρίωσης (Ντοκιμαντέρ): «Οι Aγνωστοι Αθηναίοι», Αγγελική Αντωνίου
Βραβείο Μοντάζ: «Παρί», Πάνος Βουτσαράς
Βραβείο Φωτογραφίας: «Digger» , Γιώργος Καρβέλας
Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής: «Ράφτης», Νίκος Κυπουργός
Βραβείο Σχεδιασμού Μακιγιάζ, Κομμώσεων και Ειδικών Εφέ – «Digger»,Ιωάννα Λυγίζου.
Βραβείο Ενδυματολογίας – «Ράφτης» , Ζιλί Λεμπρούν.
Βραβείο Σκηνογραφίας – «Digger», Δάφνη Καλογιάννη
Βραβείο Ήχου -«Digger», Λέανδρος Ντούνης, Φρανσουά Αμπντελνούρ, Σάιμον Αποστόλου.
Βραβείο Ειδικών Εφέ και Οπτικών Εφέ –«Digger» ,Ματθαίος Βούλγαρης, Δάφνη Καλογιάννη, Αρνό Σελέτ.
Βραβείο Ταινίας Ελληνικής Μειοψηφικής Συμπαραγωγής: Για την ταινία «Sow the Wind» στην Κωνσταντίνα Σταυριανού και τη Ρένα Βουγιούκαλου
Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας: «Bella»
Βραβείο Μικρού Μήκους Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων & Εμψύχωσης (Animation): «Σεβάραμπες»
Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους Τεκμηρίωσης (Ντοκιμαντέρ): «Τεό, ο Γείτονας μου»
Βραβείο Μικρού Μήκους Σπουδαστικής Ταινίας: «Βιολέττα»
- Κιμ Γιονγκ Ουν: Προειδοποιεί για κίνδυνο πυρηνικού πολέμου
- Ουκρανία: Παρίσι και Λονδίνο υπόσχονται να μην αφήσουν τον Πούτιν να «πετύχει τους σκοπούς του»
- Στα «ΝΕΑ» της Παρασκευής: Μια αλλαγή που ανατρέπει το σκηνικό
- Η βαθμολογία στον όμιλο της Εθνικής μετά την ήττα στο Λονδίνο
- Θα μπουν οι ΗΠΑ στο στόχαστρο των εκδικητών ομολόγων;
- Euroleague: Η βαθμολογία μετά τη νίκη του Ολυμπιακού επί της Μπασκόνια