Μεγάλη ρετροσπεκτίβα για τον φωτογράφο Michael Schmidt
Η έκθεση «Michael Schmidt – A New German Perspective», η πρώτη αναδρομική του στο Παρίσι ιχνηλατεί το ταξίδι αυτού του αυτοδίδακτου φωτογράφου που έφυγε από τη ζωή το 2014
- Μιας διαγραφής… μύρια έπονται για τη Ν.Δ.- Νέες εσωκομματικές συνθήκες και «εν κρυπτώ» υπουργοί
- Τι βλέπει η ΕΛ.ΑΣ. για τη γιάφκα στο Παγκράτι – Τα εκρηκτικά ήταν έτοιμα προς χρήση
- Την άρση ασυλίας Καλλιάνου εισηγείται η Επιτροπή Δεοντολογίας της Βουλής
- Οι καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων κατά τη διάρκεια της Black Friday
Φόρο τιμής στον Michael Schmidt, έναν από τους με τη μεγαλύτερη επίδραση Γερμανούς φωτογράφους του 20ού αιώνα, αποτίει το μουσείο Jeu de Paume στο Παρίσι.
Ο Schmidt ήταν ο για δεκαετίες πρώτος Γερμανός φωτογράφος του οποίου ατομική έκθεση φιλοξενήθηκε στο MoMA το 1996 και η «Michael Schmidt – A New German Perspective», πρώτη αναδρομική του στο Παρίσι ιχνηλατεί το ταξίδι αυτού του αυτοδίδακτου φωτογράφου που έφυγε από τη ζωή το 2014.
«Κάθε που ολοκλήρωνε μια σειρά φωτογραφιών, έμπαινε σε περιόδους αναστάτωσης αναζητώντας νέους τρόπους προσέγγισης της πραγματικότητας.
«Περιέγραφε τον εαυτό του ως “φωτογράφο αδιέξοδων”, ο οποίος θα έμπαινε σε ένα σοκάκι και θα χρειαζόταν πολύ χρόνο για να βγει από εκεί» λέει ο επιμελητής της έκθεσης Thomas Weski σύμφωνα με το ΑΠΕ.
Η αναδρομική ανοίγει με τις πρώτες φωτογραφίες του τις οποίες τράβηξε ενώ ήταν ακόμη αστυνομικός, στα μέσα της δεκαετίας του 1960 στο Δυτικό Βερολίνο.
Αιχμαλωτίζει με τον φακό του μια πόλη σημαδεμένη ακόμη από τον πόλεμο καθώς και τις ζωές των συμπολιτών του, όπως στη σειρά 28 φωτογραφιών του στις οποίες καταγράφει μια μέρα δύο εργαζόμενων γυναικών, η μία γιατρός και η άλλη εργάτρια.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1970, με τη σειρά «Berlin-Wedding» επιβάλλει στον εαυτό του μια σειρά αυστηρών κανόνων για να επιτύχει μια μορφή ουδετερότητας, «αν κάτι τέτοιο είναι δυνατόν» όπως σχολιάζει ο Weski.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, χαλαρώνει τους κανόνες, αρχίζει να φωτογραφίζει αυθόρμητα, κρατώντας την κάμερα και χωρίς χρήση τρίποδου.
«Αυτό οδήγησε στη σειρά “Waffenruhe (Κατάπαυση πυρός)”, στην οποία απελευθερώθηκε από αυτούς τους κανόνες. Είχε λιγότερη σημασία το να δώσει μια ακριβή περιγραφή από ό,τι να μεταφέρει ένα συναίσθημα» επισημαίνει ο επιμελητής της έκθεσης.
Η σειρά «Ein-heit (Ενό-τητα)» την οποία δημιούργησε μετά την Πτώση του Τείχους είναι ένα μίγμα πορτρέτων, νεκρών φύσεων και τοπίων.
«Ο άνθρωπος είναι στο επίκεντρο του περιβάλλοντος. Διαμορφώνεται από αυτό και το διαμορφώνει» εξηγεί ο Michael Schmidt.
«Κατά συνέπεια δεν θέλω να τον δείχνω απομονωμένο, αλλά στο περιβάλλον του, θέλω να δείχνω πώς ζει, πού εργάζεται, τι κάνει στον ελεύθερο χρόνο του». Στην τελευταία σειρά του, τη «Lebensmittel (Τρόφιμα)» εξερευνά μια άλλη πλευρά του ανθρώπου, το διαιτολόγιό του. Στα εξήντα του – γεννήθηκε το 1945 – επανεφευρίσκει τον εαυτό του, χρησιμοποιώντας χρώμα για πρώτη φορά.
Η «Michael Schmidt – A New German Perspective» ολοκληρώνεται στο Jeu de Paume στις 29 Αυγούστου.
Ακολούθως, θα φιλοξενηθεί στο μουσείο Reina Sofia της Μαδρίτης από τις 21 Σεπτεμβρίου 2021 έως τον Φεβρουάριο της επόμενης χρονιάς και μετά στο μουσείο Albertina της Βιέννης από τις 24 Μαρτίου έως τις 12 Ιουνίου 2022.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις