Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Πάμπλο Πικάσο: Ο κακοποιητής γυναικών με τον πιο διάσημο χρωστήρα

Πάμπλο Πικάσο: Ο κακοποιητής γυναικών με τον πιο διάσημο χρωστήρα

«Κάθε φορά που αλλάζω γυναίκα πρέπει να καταστρέψω την προηγούμενη» συνήθιζε να λέει ο Ισπανός ζωγράφος, μιλώντας για τις γυναίκες της ζωής του

Η ζωγράφος Ντόρα Μάαρ, κάποια στιγμή είχε πει κάποτε στον Πάμπλο Πικάσο: «Μπορεί σαν καλλιτέχνης να είσαι εκπληκτικός, αλλά ηθικά είσαι άχρηστος».

Γυναίκες μούσες, γυναίκες ερωμένες, γυναίκες μητέρες των τεσσάρων παιδιών του. Οι γυναίκες στη ζωή του Πάμπλο Πικάσο αποτελούν μέχρι και σήμερα αναπόσπαστο κομμάτι του μύθου και των έργων του.

Κανένας ζωγράφος δεν είχε τόσες πολλές και επεισοδιακές σχέσεις, ενώ το «φλογερό ταπεραμέντο» του διάσημου ζωγράφου, ήρθε πρόσφατα και πάλι στο επίκεντρο της δημοσιότητας, αυτή τη φορά με τη μορφή διαμαρτυρίας.

Συγκεκριμένα στις αρχές Ιουνίου, το γύρο των διεθνών μέσων ενημέρωσης, έκανε η διαμαρτυρία που οργάνωσε μία καθηγήτρια στη σχολή Καλών Τεχνών της Βαρκελώνης, σκοπεύοντας να ρίξει φως στην αμφισβητούμενη συμπεριφορά του Πάμπλο Πικάσο απέναντι στις γυναίκες.

Η Μαρία Λόπις και επτά φοιτήτριές της εμφανίστηκαν στο Μουσείο Πικάσο φορώντας μπλουζάκια που έγραφαν «Πικάσο, κακοποιητής γυναικών» και φωνάζοντας συνθήματα για την Ντόρα Μάαρ, Γαλλίδα ζωγράφο που πιστεύεται ότι υπέστη κακοποίηση από τον Πικάσο κατά τη διάρκεια της σχέσης τους μεταξύ του 1930 και του 1940.

Η διαμαρτυρία προστέθηκε στον παγκόσμιο διάλογο για τη κακομεταχείριση των ανδρών απέναντι στις γυναίκες, με αποκορύφωμα το κίνημα #MeToo, το οποίο περιλαμβάνει την επανεκτίμηση της συμπεριφοράς των γνωστών προσωπικοτήτων.

Ο Πικάσο συνήθιζε να αλλάζει συντρόφους και ερωμένες, τις απατούσε σχεδόν όλες και χώριζε μαζί τους με επεισοδιακό τρόπο.

Ο ίδιος μάλιστα έλεγε χαριτολογώντας: «Κάθε φορά που αλλάζω γυναίκα πρέπει να καταστρέψω την προηγούμενη».

Το πάθος με το οποίο ερωτευόταν τις γυναίκες, τις περισσότερες φορές γινόταν αντιπάθεια που άγγιζε τα όρια του μίσους και τότε ήταν που ο ίδιος γινόταν απίστευτα σκληρός μαζί τους.

Απόδειξη ότι αρκετές από τις γυναίκες που σχετίστηκαν για καιρό μαζί του, δεν είχαν καλό τέλος.

Δύο από αυτές, η Μαρί Τερέζ και η τελευταία σύζυγός του Ζακλίν Ροκ αυτοκτόνησαν, ενώ η πρώτη του σύζυγος Όλγα Τσέλκοβα και η Ντόρα Μάαρ παραφρόνησαν.

Παρά τη φήμη για τη σκληρή συμπεριφορά του στις γυναίκες, ο Πικάσο δεν έμενε ποτέ μόνος του.

Μια από τις πρώτες μεγάλες και θρυλικές του σχέσεις ξεκινά το 1916, όταν ο Ζαν Κοκτώ, του ζήτησε να ζωγραφίσει το σκηνικό για μια παράσταση μπαλέτου.

Έτσι γνώρισε και ερωτεύθηκε τη Ρωσίδα μπαλαρίνα Όλγα Xoχλόβα.

Το 1918 την παντρεύτηκε. Η ευτυχισμένη περίοδος της σχέσης τους κράτησε λίγο καθώς εκείνος ήταν τύπος μποέμ, αντισυμβατικός και αδιάφορος για την κοινωνική του θέση, εκείνη ήταν αστή, με έντονο ενδιαφέρον για την κοινωνική της θέση και παθολογικά ζηλιάρα. Μαζί απέκτησαν έναν γιο, τον Πάουλο.

Οι συνεχείς απιστίες του Πικάσο την οδήγησαν σε νευρικό κλονισμό. Εννέα χρόνια μετά το γάμο τους ο Πικάσο γνώρισε μία όμορφη ξανθιά κοπέλα, μόλις 17 χρονών, τη Μαρί Τερέζ Βαλτέρ, αν και ο ίδιος ήταν 46.

Η σχέση τους τον έκανε πραγματικά ευτυχισμένο και αληθινά παράτολμο αφού είχε εγκαταστήσει την οικογένειά του σε ένα εξοχικό μέρος και την ερωμένη του λίγο μακρύτερα.

Κάθε πρωί εγκατέλειπε τη σύζυγο και τον γιο του για να συναντηθεί με τη Μαρί Τερέζ με την οποία λίγα χρόνια αργότερα αποκτά μαζί της μια κόρη, τη Μάγια.

Επόμενη κατάκτησή του ήταν μία 29χρονη καλλονή με γιουγκοσλαβική καταγωγή.

Λέγεται ότι οι δύο γυναίκες κάποια στιγμή συναντήθηκαν στο στούντιό του τυχαία και η Μαρί Τερέζ απαίτησε από εκείνον να επιλέξει. Τότε εκείνος τους είπε να παλέψουν εκείνες για το ποια θα τον κρατήσει.

Η Ντόρα Μάαρ κέρδισε και μετακόμισε στο σπίτι του Πικάσο, ενώ η προηγούμενη αγαπημένη του και η κόρη της έμειναν κοντά τους σ’ ένα διαμέρισμα.

Η ιστορία επαναλαμβάνεται σε ένα καφέ στο Παρίσι του 1943 όταν συνάντησε την 21χρονη Φρανσουάζ Ζιλό.

Μόλις η Ντόρα Μάαρ έμαθε για τη νέα σχέση του κατέρρευσε.

Μεταφέρθηκε σε κλινική με νευρικό κλονισμό και δεν ξαναέκανε άλλη σχέση λέγοντας «μετά τον Πικάσο, ο Θεός».

Η Φρανσουάζ Ζιλό του χάρισε δυο παιδιά έναν γιο και μία κόρη, αλλά κουράστηκε γρήγορα καθώς δεν άντεχε τον ερωτύλο σύζυγό της και βυθίστηκε σε απόλυτη μελαγχολία. Το 1951 τον εγκατέλειψε.

Τελευταίο κεφάλαιο Ζακλίν Ροκ

Ακόμα και μετά τα 70 του, ο Πικάσο αποκτά σχέση με μια αρκετά μικρότερή του γυναίκα, την Ζακλίν Ροκ.

Οι δυο τους γνωρίζονται στις αρχές της δεκαετίας του ’60 σε ένα εργαστήριο αγγειοπλαστικής στην πόλη Βαλορίς, όπου ο ζωγράφος έμενε.

Η Ροκ είχε χωρίσει πρόσφατα από τον πρώτο της γάμο και παρά το γεγονός ότι τους χώριζαν 45 χρόνια, ο 72χρονος Πικάσο και η 27χρονη τότε Ροκ έγιναν αμέσως ζευγάρι.

Στις 2 Μαρτίου του 1961 παντρεύτηκαν στο δημαρχείο της πόλης χωρίς την παρουσία φωτογράφων και δημοσιογράφων.

Στην τελετή, εκτός από τον δήμαρχο, ήταν παρόντες μόνο οι δύο μάρτυρες.

Η ιστορία θέλει τον Πικάσο να επιλέγει έναν τόσο αθόρυβο γάμο για να αποφύγει την πρώην σύντροφό του, Φρανζουάζ Ζιλό, η οποία απειλούσε να τον χαλάσει.

Μετά τον γάμο το ζευγάρι μετακόμισε στη βίλα Νοτρ Νταμ ντε Βι στην πόλη Μουζέν.

Το νιόπαντρο ζευγάρι ήταν πολύ αγαπημένο, ενώ κατά τη διάρκεια του έγγαμου βίου τους, ο ζωγράφος πέρασε μια ιδιαίτερα παραγωγική περίοδο.

Ωστόσο, οι ερευνητές αποδίδουν αυτή την καλλιτεχνική έξαρση στο γεγονός ότι ο Πικάσο διαισθανόταν το τέλος του και ήθελε να αφήσει πίσω του, όσο το δυνατόν μεγαλύτερο έργο.

Το σίγουρο είναι ότι η Ζακλίν ήταν πηγή έμπνευσης, καθώς στα περίπου 20 χρόνια που έμειναν μαζί, ο Πικάσο ζωγράφισε περισσότερα από 400 πορτρέτα της. Παρόλο που οι δυο τους ήταν ερωτευμένοι, ο ζωγράφος συνέχισε να έχει περιστασιακές ερωμένες.

Πέντε χρόνια μετά τον γάμο, ο Πικάσο έπαθε καρκίνο του προστάτη, γεγονός που ισοπέδωσε την ψυχολογία του. Η Ζακλίν έμεινε στο πλευρό του, όταν εκείνος επέλεξε να απομονωθεί στο σπίτι τους.

Όσοι τους γνώρισαν, ανέφεραν πως η αγάπη του ζευγαριού έφτανε στα όρια της εξάρτισης και από τις δύο πλευρές.

Το 1973 ο Πάμπλο Πικάσο έφυγε από τη ζωή. Βρισκόταν μαζί με την αγαπημένη του σε ένα φιλικό σπίτι όταν ξεψύχησε και όπως είπαν οι παρόντες, τα τελευταία του λόγια ήταν: «Πιείτε στην υγειά μου».

Η χήρα πια Ζακλίν αν και συντετριμμένη, έδειξε το σκληρό πρόσωπό της στην κηδεία του συζύγου της, αφού δεν επέτρεψε στα παιδιά του, που είχε αποκτήσει με άλλες γυναίκες, να παρευρεθούν.

Η απουσία του, κόστισε τόσο στη Ζακλίν Ροκ, που όχι μόνο δεν ξαναέφτιαξε τη ζωή της, αλλά το 1986 μην μπορώντας να αντέξει άλλο χωρίς τον Πικάσο, αυτοκτόνησε.

Η σχέση τους έμεινε στην ιστορία όχι μόνο λόγω της δυνατής αγάπης, αλλά και γιατί σύμφωνα με τους μελετητές η Ζακλίν εκτός από την καρδιά, κατέκτησε και την τέχνη του Πικάσο.

Must in

Μαθήματα ελληνικής Ιστορίας

Στη μελέτη «Ιστορία, έθνος και μυθιστόρημα στη Μεταπολίτευση» ο Δημήτρης Τζιόβας προσεγγίζει τη σχέση λογοτεχνίας και έθνους μέσα από τις μεταμορφώσεις του λεγόμενου «ιστορικού μυθιστορήματος», της μνήμης και των τραυμάτων

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024