Σχολεία: Με μπόνους η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Η θετική κρίση θα αποτελεί μοριοδοτούμενο κριτήριο για την επιλογή σε θέση ευθύνης - Μέντορες, συντονιστές τάξης και υπεύθυνοι μαθημάτων οι νέοι θεσμοί που εισάγονται στα σχολεία με το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας
Ελληνική Pisa, με διαγνωστικά τεστ σε Γλώσσα και Μαθηματικά που θα γίνονται ανώνυμα σε μαθητές και μαθήτριες της Στ’ Δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου χωρίς να συνεκτιμάται ο βαθμός τους, έρχεται από τον Σεπτέμβρη στα σχολεία. Παράλληλα, αυτονομία στα σχολεία, αξιολόγηση εκπαιδευτικών και επιλογή από τους ίδιους τους δασκάλους και τους καθηγητές της μεθόδου βαθμολόγησης των μαθητών τους ξεκινούν από την επόμενη χρονιά. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας παρουσίασε χθες και επίσημα το νέο νομοσχέδιο που κατατίθεται σύντομα στη Βουλή για ψήφιση, ανοίγοντας τα χαρτιά της στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και παρουσιάζοντας όλες τις αλλαγές που θα εφαρμοστούν τα επόμενα χρόνια.
Ετσι, όπως αναφέρθηκε ξανά, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, θα οδηγεί σε έμμεσα οικονομικά «μπόνους» μέσω της πρόσβασης σε θέσεις στελεχών εκπαίδευσης, ενώ οι μόνοι που θα έχουν επιπτώσεις σε περίπτωση αρνητικής αξιολόγησης θα είναι τα στελέχη της εκπαίδευσης που θα αντικαθίστανται.
Οι κρίσεις στον κλάδο θα ξεκινήσουν την επόμενη σχολική χρονιά από τα στελέχη και συγκεκριμένα τους διευθυντές Εκπαίδευσης, ενώ θα ακολουθήσουν οι διευθυντές των σχολείων και οι επόπτες τους. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Οι περιφερειακοί διευθυντές Εκπαίδευσης, ωστόσο, δεν θα κριθούν καθώς η θητεία τους λήγει το καλοκαίρι του επόμενου χρόνου. Μεταξύ άλλων, δε, τα σχολεία επανδρώνονται άμεσα με τις κρίσιμες ειδικότητες των ψυχολόγων και των κοινωνικών λειτουργών.
Αλλαγές
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως παρουσιάζοντας το νέο νομοσχέδιο ανέφερε τα παρακάτω:
- Στα σχολεία εισάγονται τρεις νέοι θεσμοί: μέντορες, συντονιστές τάξης και υπεύθυνοι μαθημάτων. Οι μέντορες θα καθοδηγούν τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς και θα μεριμνούν για την προσαρμογή τους στο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Οι συντονιστές θα ασχολούνται με προβλήματα που προκύπτουν στα τμήματα της κάθε τάξης. Οι υπεύθυνοι μαθημάτων θα ασχολούνται με την ενδοσχολική επιμόρφωση. Και οι τρεις αυτές ειδικότητες θα μοριοδοτούνται μελλοντικά για διευθυντικές θέσεις (σχολείου, διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ.ο.κ.). Ακόμη:
- Εισέρχεται για πρώτη φορά στην εκπαιδευτική κοινότητα ο διαχωρισμός διαμορφωτικής και συνολικής αξιολόγησης: οι εκπαιδευτικοί θα κάνουν διαμορφωτική αξιολόγηση και τα στελέχη της εκπαίδευσης συνολική αξιολόγηση.
- Για τους εκπαιδευτικούς, η θετική αξιολόγηση θα είναι μοριοδοτούμενο κριτήριο για την επιλογή σε θέση ευθύνης, ενώ η μη θετική αξιολόγηση θα οδηγεί σε υποχρεωτική επιμόρφωση.
- Θα αξιολογούνται: το διδακτικό και παιδαγωγικό έργο, η υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια.
- Θα αξιολογεί: ο διευθυντής σχολείου, ο σύμβουλος εκπαίδευσης παιδαγωγικήìς ευθύνης και ο σύμβουλος εκπαίδευσης επιστημονικής ευθύνης / ειδικότητας.
- Η αξιολόγηση θα γίνεται ανά δύο χρόνια για την υπηρεσιακή αξιολόγηση και ανά τέσσερα χρόνια για τη διδακτική παιδαγωγική αξιολόγηση.
- Καθιερώνεται για πρώτη φορά η μεταξιολόγηση του συστήματος αξιολόγησης.
Συνεχής έλεγχος
Στην αξιολόγηση των στελεχών εκπαίδευσης, έμφαση θα δίνεται στον συνεχή έλεγχο της αποτελεσματικότητάς τους κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους και στη διάγνωση της αποτελεσματικότητάς τους.
- Σε περίπτωση θετικής αξιολόγησης στελεχών, θα αποτελεί αυτό μοριοδοτούμενο κριτήριο για την επιλογή σε θέση ευθύνης, σε περίπτωση αρνητικής αξιολόγησης, θα λαμβάνεται απόφαση αντικατάστασης του στελέχους που κρίνεται ανεπαρκές (μέσος όρος <50) και μη συμμετοχής σε διαδικασία επιλογής για ίση ή ανώτερη θέση για τέσσερα έτη.
- Η αξιολόγηση των στελεχών θα γίνεται δύο φορές εντός τετραετούς θητείας. Η πρώτη διενεργείται στο μέσον της θητείας και η δεύτερη στο τέλος αυτής.
- Ποιος θα αξιολογεί: οι δύο αìμεσα προϊστάμενοι του στελέχους, ενώ θα λαμβάνονται υπόψη και ανώνυμες αξιολογήσεις από τους υφισταμένους. Πάντως, δεν υπάρχει δυνατότητα συμμετοχής σε διαδικασία επιλογής στελέχους ευθύνης εάν ο εκπαιδευτικός έχει χαρακτηριστεί ως «μη ικανοποιητικός» στις σχετικές εκθέσεις αξιολόγησης κατά την τελευταία τετραετία.
Για την επιλογή των νέων στελεχών της εκπαίδευσης κριτήρια θα είναι η αυξημένη απαιτούμενη προϋπηρεσìα και το μοριοδοτούμενο κριτήριο της αξιολόγησης του υποψηφìου. Θα επιλέγονται από συμβούλια επιλογής στα οποία δεν θα συμμετέχουν αιρετοί εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών, ενώ θα προβλέπεται και προσωπική συνέντευξη.
Οι διευθυντές των σχολείων θα είναι υποχρεωμένοι να διοργανώνουν ετησίως επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών τους που θα γίνονται από τους ίδιους, από εξωτερικούς εκπαιδευτικούς ή πανεπιστημιακούς. Ο διευθυντής σχολείου θα έχει πλέον θητεία τεσσάρων ετών.
Εκκλησιαστική εκπαίδευση
Για τη δευτεροβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση προβλέπεται:
Ενταξή της στη γενική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, υπό την εποπτεία του κράτους, εκπαιδευτικοί αυξημένων προσόντων, επιλογή μαθητών μέσω εξετάσεων (θα εξετάζονται σε τρία μαθήματα: Γλώσσα, Μαθηματικά και Θρησκευτικά, ενώ καταργείται η συστατική επιστολή του μητροπολίτη). Ακόμη, προβλέπεται η σύσταση Εποπτικού Συμβουλίου Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης για τον συντονισμό του συνόλου των δομών εκκλησιαστικής εκπαίδευσης.
Για τους κληρικούς προβλέπεται δημιουργία ειδικής μεταδευτεροβάθμιας δομής εκκλησιαστικής εκπαίδευσης και ίδρυση Σχολών Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών. Το δίπλωμα από τις Σχολές αυτές ή ΑΕΙ θα είναι απαραίτητη προϋπόθεση διορισμού (σήμερα διορίζονται και απόφοιτοι Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης).
- Μαγνήτης για τους επενδυτές τα πράσινα ακίνητα – Τη ανιούσα παίρνουν οι τιμές
- Ολυμπιακός: Οι πέντε πρώτοι σε λεπτά συμμετοχής σε όλες τις διοργανώσεις (pics)
- Ρωσία: Παρακάμπτει τις κυρώσεις με…. Bitcoin
- Αναζητείται (;) αντίπαλος πόλος
- Ευρώπη: Ποιες χώρες της Γηραιάς Ηπείρου έχουν απαγορεύσει τα Χριστούγεννα στο παρελθόν
- Δούκας: Γεύματα αγάπης από τον Δήμο Αθηναίων – «Να βοηθήσουμε όσο περνάει από το χέρι μας»