Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024
Κοροναϊός: Γενετικοί παράγοντες κινδύνου αναγνωρίστηκαν σε διεθνή μελέτη

Ορισμένα γονίδια φαίνεται πως αυξάνουν τον κίνδυνο μόλυνσης και σοβαρής νόσου.

Μεγάλη κοινοπραξία γενετιστών και άλλων επιστημόνων από πολλές χώρες, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα, εντόπισε 13 περιοχές του ανθρωπίνου γονιδιώματος που αυξάνουν είτε την πιθανότητα λοίμωξης από κορονοϊό (οι τέσσερις) είτε για σοβαρή Covid-19 (οι άλλες εννέα). Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα γενετική μελέτη του είδους της, η οποία ρίχνει φως στο γενετικό υπόβαθρο των ασθενών.

Ορισμένοι παράγοντες (μεγάλη ηλικία, ανδρικό φύλο, παχυσαρκία, υποκείμενα νοσήματα, κοινωνικο-οικονομικές περιβαλλοντικές συνθήκες κ.α.) είναι γνωστό ότι αυξάνουν τη βαρύτητα της νόσου Covid-19, όπως φαίνεται όμως ότι ο κίνδυνος εξαρτάται και από τα γονίδια.

Από τον περυσινό Μάρτιο, χιλιάδες ερευνητές είχαν συνασπιστεί στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας COVID-19 Host Genomics Initiative, με επικεφαλής τον δρ Αντρέα Γκάνα του φινλανδικού Ινστιτούτου Μοριακής Ιατρικής και του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι. Η κοινοπραξία περιλαμβάνει πλέον περισσότερους από 3.300 επιστήμονες από 25 χώρες.

Οι ερευνητές αναφέρουν στο Nature πώς συνέκριναν κλινικά και γενετικά δεδομένα από σχεδόν 50.000 ασθενείς από 19 χώρες, καθώς και δύο εκατομμύρια άτομα χωρίς κορονοϊό ως ομάδα ελέγχου.

Μπόρεσαν έτσι να εντοπίσουν 13 θέσεις του γονιδιώματος που συνδέονται αυξημένο κίνδυνο είτε να μολυνθεί κάποιος από τον κορονοϊό SARS-CoV-2, είτε να αρρωστήσει βαριά εξαιτίας του.

Η ανακάλυψη θα βοηθήσει να εντοπισθούν νέοι γενετικοί στόχοι για μελλοντικές θεραπείες. Από τις 13 γενετικές περιοχές, μία βρίσκεται κοντά στο γονίδιο FOXP4, το οποίο σχετίζεται με τον καρκίνο των πνευμόνων. Οι άνθρωποι με το εν λόγω γονίδιο έχουν αυξημένη πιθανότητα για σοβαρή Covid-19, οπότε είναι πιθανό ότι μια θεραπεία που θα «μπλοκάρει» αυτό το γονίδιο, θα αποτελεί μια εναλλακτική θεραπευτική στρατηγική. Δύο άλλες γενετικές περιοχές, που επίσης αυξάνουν τον κίνδυνο για βαριά Covid-19, σχετίζονται με τα γονίδια DPP9 (εμπλέκεται επίσης στον καρκίνο των πνευμόνων και στην πνευμονική ίνωση) και ΤΥΚ2 (εμπλέκεται σε μερικές αυτοάνοσες παθήσεις).

Στην επόμενη φάση της μελέτης, οι ερευνητές θα προσπαθήσουν να προσδιορίσουν γενετικούς παράγοντες πίσω από τη λεγόμενη μακρά Covid-19.

Only in

«Το μυστικό όπλο του Τσώρτσιλ» στον αγώνα κατά των Ναζί ήταν μια γυναίκα

Η αριστοκρατική νύφη και έμπιστη του Ουίνστον Τσώρτσιλ, Πάμελα Χάριμαν, δεκαετίες μετά τον θάνατό της, εξακολουθεί να διχάζει τις απόψεις -ήταν μια έξυπνη παίκτρια της εξουσίας ή θύμα μισογυνισμού;

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024