Δύο ταχυτήτων η Ευρώπη -και- στις υποδομές φόρτισης
O Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών αυτοκινήτου (ACEA) προειδοποιεί για τις έντονες ανισότητες που παρατηρούνται ανάμεσα στα κράτη-μέλη σε ό,τι αφορά τη δημιουργία υποδομών φόρτισης για ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Εξαιρετικά άνιση είναι η κατανομή των κρίσιμων, για τη διάδοση των ηλεκτροκινήτων οχημάτων, φορτιστών μεταξύ των χωρών της γηραιάς ηπείρου προειδοποιεί ο ACEA καλώντας την Ε.Ε. για ένα συντεταγμένο σχέδιο που θα αποτρέψει το σενάριο μιας Ευρώπης δύο ταχυτήτων και στην ηλεκτροκίνηση.
Τα επίσημα στοιχεία είναι ιδιαιτέρως ανησυχητικά καθώς το 70% των φορτιστών στην ευρωπαϊκή επικράτεια συγκεντρώνεται σε μόλις τρεις χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Αναλυτικά την πρωτιά σε απόλυτους αριθμούς κατέχει η μικρή σε μέγεθος Ολλανδία με 66.665 φορτιστές, ακολουθεί η Γαλλία με 45.751 σημεία φόρτισης και την τριάδα κλείνει η Γερμανία με 44.538 φορτιστές.
Οι 5 χώρες με τον μεγαλύτερο αριθμό φορτιστών
- Ολλανδία 66.665
- Γαλλία 45.571
- Γερμανία 44.538
- Ιταλία 13.073
- Σουηδία 10.370
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τρεις παραπάνω χώρες αντιστοιχούν σε μόλις 23% του συνολικού εδάφους της ευρωπαϊκής επικράτειας κάτι που σημαίνει ότι το υπόλοιπο 30% σημείων φόρτισης που υφίστανται αντιστοιχεί στο 77% των ευρωπαϊκών εδαφών με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την «συχνότητά» τους και φυσικά για τις πιθανότητες να συναντήσει κάποιος φορτιστή στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης.
Ενδεικτική της ανισότητας που επικρατεί στην κατανομή των φορτιστών είναι η περίπτωση της Ρουμανίας η οποία αν και εξαπλάσια σε μέγεθος έναντι της Ολλανδίας, μετρά μόλις 493 σημεία φόρτισης τα οποία εκπροσωπούν το 0,2% του συνολικού αριθμού φορτιστών που βρίσκονται στην Ευρώπη.
Τα δεδομένα αποτυπώνουν μια συνήθη, αλλά ανησυχητική πραγματικότητα για την συνθήκη της Ενωμένης Ευρώπης και το μέλλον της ηλεκτροκίνησης, καθώς ο τυπικός διαχωρισμός ανάμεσα, στις δυτικές- βόρειες -και όχι απαραιτήτως μεγαλύτερες σε μέγεθος- χώρες που έχουν υψηλότερο κατά κεφαλή εισόδημα και αυτές της Ανατολικής και Νότιας Ευρώπης αντικατοπτρίζεται και στη διάδοση των φορτιστών στην ευρωπαϊκή επικράτεια.
Έτσι, χώρες αρκετά μεγάλου μεγέθους αλλά με χαμηλό κατά κεφαλή ΑΕΠ όπως η Πολωνία και η Ισπανία φιλοξενούν στο έδαφος τους μόλις το 0,8% και το 3,3%, αντιστοίχως, των φορτιστών που βρίσκονται στην Ευρώπη.
Ακόμα πιο ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί σε ό,τι αφορά την κατανομή των σημείων φόρτισης σε ευρωπαϊκό έδαφος είναι η διαφορά που χωρίζει την τρίτη σε πληθώρα φορτιστών Γερμανία από την επόμενη στην κατάταξη Ιταλία καθώς η πρώτη φιλοξενεί στο έδαφος 19,9% των φορτιστών στη γηραιά ήπειρο ενώ η δεύτερη μόλις το 5,8%.
Οι 5 χώρες με τον μικρότερο αριθμό φορτιστών
- Κύπρος 70
- Μάλτα 96
- Λιθουανία 174
- Βουλγαρία 194
- Ελλάδα 275
Αξίζει να σημειωθεί δε ότι η ψαλίδα που συνεχώς ανοίγει έχει διαπιστωθεί από το 2018 οπότε και ξεκίνησε η επίσημη καταγραφή στοιχείων από τον ACEA που επαναλαμβάνει ότι πρέπει να ληφθούν σημαντικές πρωτοβουλίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο προκειμένου να αναστραφεί η τάση.
«Όποιος επιθυμεί να αγοράσει ένα ηλεκτροκίνητο όχημα εξαρτάται άμεσα και απολύτως από τις υφιστάμενες υποδομές. Για αυτό είναι καιρός οι κυβερνήσεις ανά την Ευρώπη να επιταχύνουν τις εξελίξεις που θα επιτρέψουν την καθιέρωση των πράσινων μορφών μετακίνησης», σημειώνει σε δηλώσεις του ο Γενικός Γραμματέας του ACEA, Mark Huitema.
Εξίσου ενδεικτικό είναι ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκειμένου να μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 50% έως το 2030, θα χρειαστούν έως και έξι εκατομμύρια σημεία φόρτισης ηλεκτροκίνητων σε όλη την ευρωπαϊκή επικράτεια. Με δεδομένο ότι σήμερα υπάρχουν μόλις 225.000 σταθμοί φόρτισης συνολικά, θα πρέπει να αυξηθούν 27 φορές σε λιγότερο από μία δεκαετία προκειμένου να υπηρετήσουν τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις