Κόντρα Σκυλακάκη – ΣΥΡΙΖΑ για τον έλεγχο των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης
«Με τροπολογία της τελευταίας στιγμής, η κυβέρνηση της ΝΔ νομοθετεί ξανά εν κρυπτώ για το Ταμείο Ανάκαμψης» καταγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ. «Ο ορισμός της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου ως βασικό εργαλείο ελέγχου του Ταμείου Ανάκαμψης συνδυάζει την παράδοση και την αξιοπιστία του Γενικού Λογιστηρίου έναντι των ευρωπαϊκών θεσμών» ανέφερε στη Βουλή ο Θόδωρος Σκυλακάκης
- Τι είναι το shutdown της αμερικανικής κυβέρνησης και τι είναι το ταβάνι του χρέους;
- Όταν ο Μακρόν αποκαλούσε το Πρωθυπουργικό Μέγαρο «το κλουβί με τις τρελές»
- Έκλεβαν πολυτελή οχήματα SUV και τα πωλούσαν στο εξωτερικό – Το αιματηρό επεισόδιο με τον αρχηγό της σπείρας
- Πώς η υπόθεση Πελικό έδωσε άλλες διαστάσεις στη σεξουαλική βία
«Ο ορισμός της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου ως βασικό εργαλείο ελέγχου του Ταμείου Ανάκαμψης συνδυάζει την παράδοση και την αξιοπιστία του Γενικού Λογιστηρίου έναντι των ευρωπαϊκών θεσμών», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης υποστηρίζοντας τη σχετική τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμο του υπουργείου Δικαιοσύνης.
Ο κ. Θ. Σκυλακάκης σημείωσε πως με τις διατάξεις της τροπολογίας εξασφαλίζονται στην ΕΔΕ, η τεχνική βοήθεια που θα χρειαστεί για την εποπτεία των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης που είναι πολύ μεγαλύτερη από την πίεση ελέγχων του ΕΣΠΑ, καθώς στο ΕΣΠΑ ισχύει το ν+3, ενώ εδώ έχουμε ορίσει ένα ν-1, «δηλαδή έχουμε βάλει να τελειώσουν τα πάντα μέχρι 31 Δεκεμβρίου του 2025 και να έχουμε και οκτώ μήνες για καθυστερήσεις, γιατί μετά τα λεφτά χάνονται», επισήμανε χαρακτηριστικά.
Όπως είπε εξάλλου, θεσπίζεται επίσης μια ειδική υπηρεσία η οποία θα έχει ως εργαλείο για τις επιλεξιμότητες και ένα μητρώο με αξιολογητές που θα λειτουργήσει συμπληρωματικά για την επιβεβαίωση αυτών των επιλεξιμοτήτων. Ουσιαστικά, τόνισε, «θα υπάρχει μια διπλή αξιολόγηση. Δηλαδή, επειδή οι τράπεζες θα βάζουν χρήματα χωρίς καμία εγγύηση, θα κάνουν και αυτές αξιολόγηση των επιλεξιμοτήτων και στη συνέχεια, θα κάνουν αξιολόγηση και οι αξιολογητές που θα προέρχονται από το μητρώο που θα ορίσουμε εμείς. Και μόνο εφόσον συμφωνούν και οι δύο, θα προχωρεί η δανειοδότηση». Η μόνη εξαίρεση σε αυτό, ανέφερε ο κ. Θ. Σκυλακάκης «είναι οι δύο ευρωπαϊκοί χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί που είναι οιονεί δημόσιοι, η EIB και η EBRD».
Ο αναπληρωτής υπουργός οικονομικών αναφερόμενος στην στελέχωση των υπηρεσιών που έχουν αναλάβει την παρακολούθηση και υλοποίηση, είπε πως «εδώ δεν μιλάμε για τη στελέχωση της ειδικής υπηρεσίας».
Και συνέχισε: «Αυτή θα παραμείνει στα σαράντα άτομα. Μιλάμε για τις ανάγκες που θα προκύψουν και οι οποίες δεν μπορούν να καλυφθούν από τις υφιστάμενες δομές των υπηρεσιών, οι όποιες έχουν το εξής παράδοξο χαρακτηριστικό: Επειδή το Ταμείο για την ώρα είναι ένα εφάπαξ Ταμείο, θα έχει διαφορετικές ανάγκες στις υπηρεσίες προϊόντος του χρόνου. Άλλες ανάγκες θα πρέπει να είναι αδειοδοτικές, άλλες θα είναι για να βγαίνουν προκηρύξεις, άλλες θα είναι για να προχωράνε με ταχύτητα οι πλατφόρμες. Γι’ αυτό θεσπίζουμε και δύο διατάξεις, μία που προβλέπει αποσπάσεις με πολύ μεγάλη ταχύτητα και μία για έναν ορισμένο αριθμό ανθρώπων, με τα αναγκαία προσόντα για να καλύψουν αυτές τις θέσεις, που θα έρχονται και θα διατίθενται για κάποιους μήνες ή ένα χρόνο στη συγκεκριμένη υπηρεσία».
Ο αναπληρωτής υπουργός οικονομικών υπολόγισε τον αριθμό αυτό σε 100 περίπου άτομα. Στις αντιδράσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι αυτό μπορεί να υποκρύπτει και «ρουσφέτια» ο κ. Σκυλακάκης απάντησε πως «εγώ δεν έχω καμία ανάγκη να υπηρετήσω, πέραν του να επιτύχει το σχέδιο, και προπαντός δεν έχω την ανάγκη να υπηρετήσω καμία τέτοιου είδους εξυπηρέτηση. Ο λόγος που δημιουργήσαμε μία υπηρεσία με ασφυκτικά λίγους υπαλλήλους είναι ακριβώς αυτός».
Ο αναπληρωτής υπουργός οικονομικών ζήτησε να σκεφτούν οι διάφορες κυβερνήσεις «με πόσους ανθρώπους διαχειρίζονται το ΕΣΠΑ» και κάλεσε τον ΣΥΡΙΖΑ να μην συμπεριφέρεται σαν να έχει κενό μνήμης για την διάρκεια της δικής του κυβερνητικής θητείας.
«Προχειρότητα, αιφνιδιασμό και παντελή έλλειψη σοβαρού σχεδίου ακόμη και στη διαχείριση κρίσιμων χρηματοδοτικών πόρων για την ελληνική οικονομία», καταλογίζουν στην κυβέρνηση οι τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Χαρίτσης, Κατερίνα Παπανάτσιου και Τρύφων Αλεξιάδης, με αφορμή την τροπολογία που αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης.
Σε ανακοίνωσή τους αναφέρουν: «Με τροπολογία της τελευταίας στιγμής, η κυβέρνηση της ΝΔ νομοθετεί ξανά εν κρυπτώ για το Ταμείο Ανάκαμψης. Οι συνεχείς νομοθετήσεις μόνο με τροπολογίες (!) για ένα τόσο κρίσιμο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, η ελλιπέστατη και προσχηματική συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στη Βουλή, η παντελής απουσία ουσιαστικής διαβούλευσης με τους παραγωγικούς φορείς και την κοινωνία των πολιτών όλο αυτό το διάστημα, είναι αποκαλυπτικές της αντίληψής της για τη διάθεση των χρηματοδοτήσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης ερήμην της κοινωνίας. Χτες, η κυβέρνηση προχώρησε σε κατάθεση τροπολογίας της τελευταίας στιγμής, σε άσχετο μάλιστα νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης, η οποία αφορά τον τρόπο λειτουργίας του Ταμείου».
Ακολούθως, υποστηρίζουν ότι «ενώ μέσα στις επόμενες βδομάδες αναμένεται η χώρα μας να λάβει την προκαταβολή του προγράμματος, η κυβέρνηση έχει καθυστερήσει χαρακτηριστικά στη δημιουργία των απαραίτητων δομών για τη διαχείρισή του, ενώ οι επιλογές σε σχέση με αυτές τις δομές δεν διασφαλίζουν την αποτελεσματική, συμπεριληπτική και διαφανή αξιοποίηση των πόρων. Μακάρι να μπορούσαμε να πούμε ότι οι ερασιτεχνισμοί της κυβέρνησης μας ξαφνιάζουν».
Προσχηματική χαρακτηρίζει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης, την κριτική της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης για την πορεία του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0».
Σε ανακοίνωσή του τονίζει τα εξής:
«Ο ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να ασκήσει κριτική στην Κυβέρνηση για «καθυστερήσεις και προχειρότητα» στο Ταμείο Ανάκαμψης όταν:
1. Η Κυβέρνηση κατέθεσε δεύτερη στην Ευρώπη το σχετικό τελικό, εξαιρετικά αναλυτικό σχέδιο (άνω των 4.000 σελίδων, μαζί με τις τεχνικές επεξηγήσεις) και έλαβε την τελική έγκριση σε χρόνο-ρεκόρ στην πρώτη ομάδα των 12 χωρών-μελών.
2. Το Εθνικό μας Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0″, εξασφαλίζει στη χώρα την μεγαλύτερη ως ποσοστό του ΑΕΠ ενίσχυση στην Ευρώπη (20% του ΑΕΠ με τις αμέσως επόμενες χώρες να είναι κάτω του 15%), και έχει την μεγαλύτερη επίπτωση στο ΑΕΠ και στην απασχόληση σε σχέση με οποιοδήποτε σχέδιο άλλης χώρας-μέλους.
3. Το σχέδιο αντιμετωπίζεται ως ένα από τα καλύτερα στην Ευρώπη, όπως προκύπτει από τα δημοσιεύματα μερικών από τα πιο έγκυρα οικονομικά μέσα ενημέρωσης στον κόσμο (π.χ. Financial Times, Economist, Bloomberg).
»Είναι προφανές ότι η κριτική αυτή περί «προχειρότητας και καθυστερήσεων» είναι προσχηματική και εκθέτει όσους την ασκούν, ιδίως όταν στη δική της ολιγοσέλιδη πρόταση που δημοσιοποίησε καθυστερημένα (αφού είχε υποβληθεί το τελικό σχέδιο), η Αξιωματική Αντιπολίτευση ήταν τόσο «επιμελής», ώστε δεν περιείχε ούτε έναν αριθμό σε σχέση με την χρήση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης.
»Σε ό,τι αφορά την ειλικρίνεια των ισχυρισμών του ΣΥΡΙΖΑ για ελλιπή διαβούλευση, η Κυβέρνηση, μετά τη δημόσια διαβούλευση για τις στρατηγικές κατευθύνσεις του Σχεδίου που έγινε ήδη από το τέλος του 2020, παρουσίασε το σχέδιο σε κοινή συνεδρίαση τριών Επιτροπών της Βουλής με δεκάδες ομιλητών και διάρκεια-ρεκόρ 9,5 ωρών, στο τέλος της οποίας – όταν ως αρμόδιος Υπουργός έδωσα τις σχετικές απαντήσεις – δεν υπήρχε ούτε ένας βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στην αίθουσα για να τις ακούσει. Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι η κριτική που ασκείται είναι προφανώς προσχηματική.
»Η επιτυχία του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έχει καθοριστική σημασία για την Ελλάδα και το καθήκον της Κυβέρνησης είναι να προχωρεί μπροστά και να κάνει ό,τι είναι αναγκαίο για να απορροφηθούν με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα οι τεράστιοι πόροι που εξασφάλισε για την χώρα».
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις