Ο Θίοντορ Τέιλορ, κάτοικος Πενσιλβάνιας, αδυνατούσε να καταλάβει γιατί στις αρχές του έτους παρέλαβε από το γραφείο ανεργίας του Οχάιο ενημερωτικό είσπραξης 1.300 δολαρίων σε έκτακτα επιδόματα ανεργίας, τα οποία ο ίδιος ουδέποτε είχε ζητήσει ή λάβει.

Τελικά, διαπίστωσε ότι είχε πέσει θύμα απάτης. Κάποιος ή κάποιοι είχαν κλέψει τα στοιχεία του, είχαν κάνει αίτηση στο όνομά του και εισέπραξαν το ποσό.

Φυσικά, η περίπτωση του Θίοντορ δεν ήταν η μοναδική.

Μέχρι και σήμερα, κανείς δεν έχει πλήρη εικόνα για το εύρος της απάτης.

Στο αμερικανικό υπουργείο Εργασίας υπολογίζουν ότι, μέχρι να λήξει τον Σεπτέμβριο το πρόγραμμα έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης ανέργων λόγω πανδημίας (UI), περίπου 87 δισεκατομμύρια δολάρια από τα συνολικά 873 δισ. δολ. του ομοσπονδιακού κονδυλίου «μπορεί να είναι αχρεωστήτως καταβληθέντα».

Εξ αυτών, προσθέτει γενικόλογα το γραφείο του γενικού επιθεωρητή, «ένα σημαντικό μερίδιο μπορεί να αποδοθεί σε απάτη».

Εδώ και μήνες, εν τω μεταξύ, εκατομμύρια δικαιούχοι του έκτακτου βοηθήματος έχουν μπλέξει σε έναν οργουελικό τεχνολογικό κυκεώνα.

Εν μέσω πανδημίας, η μία μετά την άλλη, πολιτείες -που διαχειρίζονται και διανέμουν τα επιδόματα- επέλεξαν τη συνεργασία με ιδιωτικές τεχνολογικές startups για τον έλεγχο στοιχείων, τη διανομή των UI και την αποφυγή περιπτώσεων απάτης.

Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, τη «μερίδα του λέοντος» εξασφάλισε μια ελάχιστα γνωστή ιδιωτική εταιρεία.

Πλέον η ID.me, με ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο έναν βετεράνο του πολέμου στο Ιράκ, τον Μπλέικ Χολ, συνεργάζεται με πάνω από τις μισές αμερικανικές πολιτείες.

Μέχρι τα μέσα Ιουλίου, στο πελατολόγιό της ήταν οι 27 από τις συνολικά 50, ενώ η εταιρεία ανέφερε ότι βρισκόταν σε διαπραγμάτευση με τουλάχιστον άλλες επτά.

Στα «δίχτυα» της AI

Πρακτικά, οι χρήστες των υπηρεσιών της καλούνται να δηλώσουν τα προσωπικά στοιχεία τους και να χρησιμοποιούν το λογισμικό της για αναγνώριση προσώπου, μέσω τεχνητής νοημοσύνης (AI), προκειμένου να γίνει ταυτοποίηση και να ξεκλειδώσουν τα ποσά που δικαιούνται, σε εβδομαδιαία βάση.

Η συνήθης διαδικασία περιλαμβάνει αυτόματες συγκρίσεις με αλγόριθμους μεταξύ λήψεων από κινητά τηλέφωνα και προσωπικών φωτογραφιών σε επίσημα έγγραφα, όπως π.χ. στα διπλώματα οδήγησης.


Ωστόσο, εκατομμύρια αντιμετώπισαν και αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα, σε τουλάχιστον 21 πολιτείες.

Πάρα πολλούς -για παράδειγμα πάνω από 1,4 εκατομμύρια ανέργους μόνο στην Καλιφόρνια- τους «πάγωσε» το σύστημα, για εβδομάδες ή και μήνες, ως υπόπτους για απάτη, παρά το ότι ήταν νόμιμοι δικαιούχοι και είχαν απόλυτη ανάγκη το βοήθημα.

Η βασική αιτία είναι λάθη στο αρχικό στάδιο αναγνώρισης προσώπου και η ελλιπής, χρονοβόρα διαδικασία εξυπηρέτησης, σε δεύτερο χρόνο, από το προσωπικό της εταιρείας ή εξωτερικούς συνεργάτες.

Ένα σημαντικό μέρος όσων αντιμετώπισαν πρόβλημα ήταν μέλη μειονοτήτων και ηλικιωμένοι, τους οποίους η τεχνητή νοημοσύνη αδυνατούσε να ταυτοποιήσει.

Δεκάδες χιλιάδες άλλοι δικαιούχοι βρέθηκαν, για άλλους λόγους, στο περιθώριο και έμπλεξαν στα «γρανάζια» και στη «χαρτούρα» της γραφειοκρατίας.

Είτε λόγω έλλειψης πρόσβασης στο Ίντερνετ ή γνώσεων για τη χρήσης της συγκεκριμένης τεχνολογίας.

Είτε επειδή δεν είναι κάτοχοι smartphone (15% του συνόλου των ενήλικων Αμερικανών), tablet ή υπολογιστή με κάμερα -απαραίτητων για τη διαδικασία αναγνώριση προσώπου.

Είτε γιατί δεν θέλουν να διαχειρίζεται τα προσωπικά δεδομένα τους μία ιδιωτική εταιρεία.

Η συγκεκριμένη μάλιστα αναφέρει στην ιστοσελίδα της ότι τα βιομετρικά δεδομένα παραμένουν αποθηκευμένα, ακόμη και 7,5 χρόνια αφότου ένας χρήσης κλείσει τον λογαριασμό του.

Διλήμματα της επόμενης ημέρας

Μιλώντας στο CNN, ο Μπλέικ Χολ, απέδωσε τα προβλήματα σε λάθη από τους εγγεγραμμένους χρήστες, παρά στην τεχνολογία που χρησιμοποιεί η εταιρεία του.

Οι αλγόριθμοι έχουν «αποτελεσματικότητα 99,9%», τόνισε.

Απέρριψε τα περί… ρατσισμού της τεχνητής νοημοσύνης -αν και υπάρχουν πάμπολλες έρευνες γι’ αυτό.

Και υποστήριξε ότι, σε όσες πολιτείες συνεργάζονται με την εταιρεία του, οι περιπτώσεις απάτης περιορίστηκαν δραστικά.

Στο μεσοδιάστημα, το πελατολόγιο της εταιρείας του μεγαλώνει, περιλαμβάνοντας πλέον και ομοσπονδιακές υπηρεσίες.

Με τη χρήση τεχνολογιών αναγνώρισης προσώπου να έχει πάρει διαστάσεις επιδημίας (και) στις Ηνωμένες Πολιτείες -ακόμη και σε καταστήματα λιανεμπορίου- ειδικοί και οργανώσεις προάσπισης των ατομικών δικαιωμάτων χτυπούν «καμπανάκι».

Πολλώ μάλλον απουσία ενός αυστηρού ρυθμιστικού πλαισίου. Και δη σε μία περίοδο, όπου οι πωλήσεις σχετικών τεχνολογικών προϊόντων και υπηρεσιών «ανθίζουν», εν μέσω πανδημίας.

Η συγκεκριμένη αγορά χαρακτηρίζεται πλέον ταχύτατα αναπτυσσόμενη.

Ειδικά οι πωλήσεις διαδικτυακών υπηρεσιών επαλήθευσης ταυτότητας αναμένεται -σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αγοράς Juniper- να αγγίξουν τα 16,7 δισεκατομμύρια δολάρια το 2025, σημειώνοντας αύξηση 77% μέσα σε μια τετραετία.