Βαλκάνια – Με πλάνα επέκτασης τα διυλιστήρια, με τα ραντάρ ανοιχτά οι εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας
Τα σχέδια των ενεργειακών ομίλων για την είσοδο τους στα Βαλκάνια.
Ανοικτά έχουν τα ραντάρ για επενδυτικές ευκαιρίες στις βαλκανικές χώρες οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι της χώρας, χωρίς ωστόσο να καταγράφεται κάποιο μαζικό κύμα εισόδου στις γειτονικές αγορές ενέργειας.
Η όποια κινητικότητα διαπιστώνεται κατά κύριο λόγο σε επίπεδο υποδομών, δηλαδή στην ανάπτυξη αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου και γραμμών ηλεκτρικής ενέργειας που διασυνδέουν τις ενεργειακές αγορές της Ελλάδας με αυτές των βαλκανικών κρατών.
Επιπλέον με ελεγχόμενη επεκτατική διάθεση κινούνται και οι δύο πετρελαϊκοί όμιλοι Ελληνικά Πετρέλαια και Motor Oil. Κατά κύριο λόγο διευρύνουν την παρουσία τους στα Βαλκάνια και ιδίως στις χώρες που βρίσκονται δυτικά.
Η ενεργειακή μετάβαση με απώτερο στόχο την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής έχει οδηγήσει τους ομίλους της ΔΕΗ, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, της Mytilineos, των Ελληνικών Πετρελαίων, της Motor Oil και του Κοπελούζου να επικεντρώνονται σε επενδυτικές δραστηριότητες στην εγχώρια αγορά ενέργειας. Όπως στην ανάπτυξη έργων ΑΠΕ και μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο που θα οδηγήσουν την αγορά και τη χώρα στην κλιματική ουδετερότητα.
Πάντως, οι προαναφερόμενες επιχειρήσεις, όπως αναφέρουν πηγές, κοιτάζουν και τις αγορές τις βαλκανικές όπως και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Η έξοδος της ΔΕΗ
Το τελευταίο διάστημα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης έχει κάνει και δημόσιες αναφορές στην ανάγκη η δημόσια εταιρία να στραφεί προς τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Πληροφορίες θέλουν, η διοίκηση να εξετάζει είτε περιπτώσεις εξαγοράς στα Βαλκάνια χαρτοφυλακίων με έργα ΑΠΕ είτε εταιριών που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα. Πάντως το άνοιγμα που έκανε πριν από περίπου τρία χρόνια η προηγούμενη διοίκηση της ΔΕΗ με την εξαγορά της εταιρίας ενέργειας EDS στη Β. Μακεδονία δεν έχει αποδώσει θετικά στις οικονομικές επιδόσεις του ελληνικού ομίλου.
Οι προθέσεις της Mytilineos
Η Mytilineos όπως αναφέρουν πληροφορίες κοιτάζει προς Βουλγαρία μεριά… Για την ακρίβεια προ μηνών εξέταζε το ενδεχόμενο κατασκευής μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο. Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει άλλη κινητικότητα ή ένδειξη που να οδηγεί στην κατάληξη ενός τέτοιου σεναρίου.
Το όραμα των ΕΛ.ΠΕ
Τα ΕΛ.ΠΕ, έχουν αναπτυγμένη εμπορική δραστηριότητα μέσω της ΕΚΟ σε χώρες των Βαλκανίων όπως στη Β. Μακεδονία, τη Σερβία και τη Βουλγαρία. Επενδυτική κίνηση, για την ακρίβεια επαναδραστηριοποίηση, αναμένεται από τον ελληνικό όμιλο στη Βόρεια Μακεδονία. Ο λόγος για την επίλυση των εκκρεμοτήτων που υπάρχουν με τη γειτονική χώρα στο θέμα της επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού που συνδέει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με τις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις του πρώην διυλιστηρίου ΟΚΤΑ στα Σκόπια.
Στο πλαίσιο του ενεργειακού και εταιρικού μετασχηματισμού του ομίλου, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Ανδρέας Σιάμισιης έχει θέσει ως στόχο τα Ελληνικά Πετρέλαια να παίξουν ρόλο στην αγορά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Η επέκταση στα Δ. Βαλκάνια της Motor Oil
Η Motor Oil στις αρχές της χρονιάς μέσω της θυγατρικής της στην εμπορίας των υγρών καυσίμων Coral (σήμα της Shell) εξαγόρασε το 75% της κροατικής Apios, η οποία διαθέτει 26 πρατήρια με μερίδιο 3% στην Κροατία.
Τα διυλιστήρια της Κορίνθου, έχουν πριν από τέσσερα χρόνια συστήσει εταιρίες στις χώρες της Β. Μακεδονίας, της Αλβανίας, του Μαυροβουνίου και της Σερβίας. Η είσοδος στην Κροατία ενεργοποιεί το πρόγραμμα ανάπτυξης του πετρελαϊκού ομίλου στα Δ. Βαλκάνια.
Η αφετηρία είναι η Κροατία, μία χώρα με τις εκτιμήσεις για την οικονομική της ανάπτυξη να είναι ευοίωνες. Ήδη ο τουρισμός στη χώρα τα τελευταία δύο χρόνια κινείται δυναμικά. Κάτι που φέρνει τζίρους στις εταιρίες καυσίμων.
Πέρα από την Κροατία, πληροφορίες θέλουν την Coral να προχωρά σύντομα στο άνοιγμα δύο πρατηρίων στη Β. Μακεδονία με το σήμα της Shell.
Αντίστοιχες κινήσεις σχεδιάζει και για την Αλβανία και το Μαυροβούνιο όπου επίσης έχει τα δικαιώματα χρήσης του σήματος της Shell.
Επίσης, η Coral ήδη λειτουργεί πέντε πρατήρια στη Σερβία κι ετοιμάζεται για το άνοιγμα άλλων έξι.
Ο «αρραβώνας» Κοπελούζου με Β. Μακεδονία
Δραστηριότητα περισσότερο για την προσέλκυση κεφαλαίων από τις χώρες της Βαλκανικής αναπτύσσει και ο όμιλος Κοπελούζου.
Όχημα του αποτελούν το μεγάλο έργο της ανάπτυξης του FSRU στην Αλεξανδρούπολη και η μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο στον ακριτικό νομό του Έβρου.
Ο όμιλος Κοπελούζου έχει συνάψει MoU για την είσοδο της Β. Μακεδονίας μέσω κρατικών εταιριών στο μετοχικό κεφάλαιο της Gastrade που τρέχει το FSRU Αλεξανδρούπολης αλλά και στον σταθμό ηλεκτροπαραγωγής στην Αλεξανδρούπολη
Οι υποδομές
Έντονη είναι η δραστηριότητα στο μέτωπο των υποδομών φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας.
Ο ΔΕΣΦΑ μαζί με την κρατική εταιρία MER προχωρούν στην ανάπτυξη του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, ενώ ο ΑΔΜΗΕ συζητά με τον Ιταλό Διαχειριστή Terna για την ανάπτυξη της δεύτερης ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Ιταλίας.
Πηγή: ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις