Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Πανδημία – Οι influencers στη «μάχη» των εμβολίων

Πανδημία – Οι influencers στη «μάχη» των εμβολίων

Μπροστά στο όργιο παραπληροφόρησης για το εμβόλιο κατά της Covid-19 κι ενώ η παραλλαγή «Δέλτα» σαρώνει, οι αμερικανικές αρχές επιστρατεύουν διασημότητες του Διαδικτύου για να πείσουν τους νέους να εμβολιαστούν. Πολλοί γονείς παραμένουν επιφυλακτικοί

Στη δεκαετία του ‘60, οι υγειονομικές αρχές των ΗΠΑ είχαν επιστρατεύσει τον Έλβις Πρίσλεϊ και το δημοφιλές τηλεοπτικό σόου «The Ed Sullivan Show» να επικοινωνήσουν στο κοινό την ανάγκη εμβολιασμού κατά της πολιομυελίτιδας.


Σήμερα, οι καιροί έχουν σαφώς αλλάξει.

Η παραπληροφόρηση για το εμβόλιο κατά του κοροναϊού διαδίδεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σχεδόν με την ίδια ταχύτητα που μεταδίδεται η παραλλαγή «Δέλτα» του κοροναϊού.

Προ ημερών, αστέρες του YouTube από τη Γερμανία και τη Γαλλία κατήγγειλαν ότι μία «ομιχλώδης» διαφημιστική εταιρεία, καταχωρημένη στα μητρώα Βρετανίας και Ρωσίας, προσπάθησε να τους δελεάσει με παχυλές αμοιβές για να δημιουργήσουν κλίμα αβεβαιότητας και φόβου γύρω από το εμβόλιο των Pfizer/BionTech.


Πρόσφατη, δε, έρευνα του Κέντρου για την Αντιμετώπιση του Ψηφιακού Μίσους (CCDH), που επικαλέστηκε και η αμερικανική κυβέρνηση, κατέδειξε ότι, μεταξύ Φεβρουαρίου και Μαρτίου, τα δύο τρίτα των αναρτήσεων με θεωρίες συνωμοσίας για τα εμβόλια κατά της Covid-19 στις ΗΠΑ έγιναν μόλις από 12 χρήστες των social media (κυρίως του Facebook και του Twitter), με 59 εκατομμύρια ακολούθους και, συνεπώς, τεράστια επιρροή.

Στον αντίποδα, λοιπόν, ο Λευκός Οίκος αποφάσισε να δράσει, ιδρύοντας έναν δικό του μίνι «στρατό» από influencers, με αποστολή να βοηθήσει στη διάδοση του επιστημονικού μηνύματος για την ανάγκη εμβολιασμού, κυρίως δε των νέων.

Ο «στρατός» influencers του Μπάιντεν

Σε αυτό λοιπόν το πνεύμα, οι Ρομπο Φλάερτι και Κλαρκ Χάμφρεϊ, διευθυντές αντίστοιχα ψηφιακής στρατηγικής και ψηφιακής εκστρατείας για την Covid-19 του Λευκού Οίκου, ένωσαν τις δυνάμεις τους με την Village Marketing, μια εταιρεία influencer marketing, και την Made to Save, μία πρωτοβουλία για την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση του κοινού για τον εμβολιασμό.

Τον Ιούνιο, έκαναν σειρά εμπιστευτικών τηλεδιασκέψεων με τους υπό επιστράτευση influencers: περίπου 50 άτομα -γράφουν οι New York Times– που έχουν μεγάλο διαδικτυακό κοινό σε πλατφόρμες όπως το Twitch, το YouTube και το TikTok.

Έκτοτε, ξεχύθηκαν άπαντες στη μάχη.

Το σήμα εκκίνησης δόθηκε με τη 18χρονη ποπ σταρ Ολίβια Ροντρίγκο, που από την κορυφή των chart βρέθηκε στο Οβάλ Γραφείο και στο πόντιουμ του Λευκού Οίκου, καλώντας τους νεαρούς συμπατριώτες της να εμβολιαστούν.

Στο μεσοδιάστημα, ο κορυφαίος λοιμωξιολόγος των ΗΠΑ, Δρ. Άντονι Φάουτσι, έχει επιδοθεί σε έναν μαραθώνιο ενημέρωσης των νέων, μέσα από σειρά διαδικτυακών εμφανίσεων μαζί με influencers, απαντώντας αβίαστα στις πιο απίθανες ερωτήσεις.

Με την 17χρονη Ελι Ζάιλερ -που έχει 10 εκατομμύρια ακόλουθους στο TikTok και ανεβάζει κυρίως βίντεο για τη μόδα και το lifestyle- προσπάθησαν να διαλύσουν διάφορους μύθους για τα εμβόλια κατά της Covid-19, όπως π.χ. ότι προκαλεί υπογονιμότητα.

Η συζήτηση που είχε με την 30χρονη influencer Κριστίνα Ναζάρ ήταν πάντως πιο… ζουμερή.

Στη σύντομη κουβέντα τους, η διάσημη στο TikTok ως Tinx και ο Δρ. Φάουτσι μίλησαν σχεδόν για όλα όσα -πιθανά και απίθανα- μπορεί να απασχολούν τους νέους γύρω από τον εμβολιασμό.

Για το εάν το εμβόλιο προσφέρει ασφάλεια για βόλτες για ποτό εν μέσω πανδημίας. Για το εάν μπορεί να επηρεάσει τα σχέδια μιας εγκυμοσύνης. Για τις εξωφρενικές θεωρίες ότι με τα εμβόλια οι εξωγήινοι προσπαθούν να μπουν στο σώμα μας.

View this post on Instagram

A post shared by Tinx (@itsmetinx)

«Νομίζω ότι λιγάκι φλέρταρα με τον κ. Φάουτσι», σχολίασε η 30χρονη influencer, «αλλά με σεβασμό»…

Παράλληλοι «στρατοί»

Αντίστοιχες εκστρατείες έχουν αρχίσει αμερικανικές πολιτείες και τοπικές κυβερνήσεις, γράφουν οι ΝΥΤ, επιστρατεύοντας κυρίως μικρότερης εμβέλειας διαδικτυακούς διαμορφωτές της κοινής γνώμης.

Σε μερικές περιπτώσεις, αναφέρει το δημοσίευμα, προβλέπονται και αμοιβές, που κυμαίνονται από 400-1.000 δολάρια το μήνα, ανάλογα με τους ακολούθους που έχει στα social media o κάθε influencer.

Για όσους επιστρατεύτηκαν από τον Λευκό Οίκο δεν έχουν γίνει γνωστά σχετικά στοιχεία.

Κατά τον Ρομπ Πέρι, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας ψηφιακού μάρκετινγκ XOMAD, το ενδιαφέρον για τέτοιου είδους εκστρατείες από κρατικούς φορείς των ΗΠΑ γίνεται πλέον όλο και πιο έντονο, καθώς η παραλλαγή «Δελτά» εξαπλώνεται, οι ρυθμοί εμβολιασμού των ενηλίκων παρουσιάζουν κάμψη και το βάρος για την επίτευξη συλλογικής ανοσίας πέφτει τώρα στην ανοσοποίηση νέων, εφήβων και παιδιών.

«Όταν πολλοί influencers κάνουν αναρτήσεις την ίδια περίοδο, αυξάνονται τα ποσοστά των εμβολιασμών», υποστηρίζει.

Το ερώτημα που θέτουν ειδικοί είναι για πόσο…

Αποδίδει η μέθοδος;

«Καλέστε γιατρούς, τοπικούς πολιτικούς, κληρικούς, influencers των social media και άλλους που έχουν επιρροή στις κοινότητες σας να γίνουν δημόσιοι υποστηρικτές των εμβολίων. Τώρα αμέσως», έγραφε προ ημερών σε άρθρο του το έγκριτο επιστημονικό περιοδικό Scientific American, για το πώς τοπικής εμβέλειας διασημότητες μπορούν να βοηθήσουν στο να δημιουργηθεί ανάχωμα στην παραπληροφόρηση για τα εμβόλια.

Κατά την Ρενέ Ντιρέστα, διευθύντρια έρευνας στο Παρατηρητήριο Ίντερνετ του Πανεπιστημίου Στάνφορντ, ανάλογες εκστρατείες με influencers μπορεί να είναι πράγματι χρήσιμες.

Ερώτημα ωστόσο, παρατηρεί, παραμένει εάν θα καταφέρουν να επισκιάσουν τους διαδικτυακούς αρνητές των εμβολίων και την παραπληροφόρηση, που στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συνεχίζει να οργιάζει.

Προς το παρόν, το 30% των ενήλικων Αμερικανών δεν έχει κάνει ούτε μία δόση.

Λιγότεροι από τους μισούς ηλικίας 18-39 ετών έχουν εμβολιαστεί πλήρως, έναντι δύο τρίτων των συμπατριωτών τους άνω των πενήντα ετών.

Περίπου το 58% των ανήλικων ηλικίας 12-17 ετών έχουν κάνει μία δόση.

Πηγή: CDC

Προς εμβολιασμό παιδιών

Η συζήτηση, εν τω μεταξύ, έχει ήδη ανοίξει στις ΗΠΑ για τον εμβολιασμό και των παιδιών ηλικίας κάτω των 12 ετών, για τα οποία λέγεται ότι η διαδικασία μπορεί να αρχίσει μέσα στο φθινόπωρο, κατά τη νέα σχολική χρονιά.

Αυτή η ηλικιακή κατηγορία υπολογίζεται ότι αριθμεί περί τα 48 εκατομμύρια (τριπλάσιος αριθμός από αυτόν των εφήβων ηλικίας 12-15 ετών), αντιστοιχώντας στο 15% επί του συνόλου του αμερικανικού πληθυσμού.

Εξ αυτών, πάνω από τα μισά παιδιά (59,2%) είναι ηλικίας μεταξύ 5 και 11 ετών, που θεωρούνται η επόμενη υποομάδα, η οποία μπορεί να ενταχθεί στην εκστρατεία εμβολιασμού στις ΗΠΑ.


Ήδη, βρίσκονται σε εξέλιξη κλινικές δοκιμές εμβολίου σε παιδιά ηλικίας μεταξύ 6 μηνών και 11 ετών, που αν και συνήθως νοσούν ελαφρά από τον κοροναϊό, μπορούν να μεταδώσουν -εφόσον μολυνθούν- τον κοροναϊό σε άτομα του περιβάλλοντός τους.

Πάντως, έρευνα του ινστιτούτου Kaiser Family Foundation δείχνει ότι οι Αμερικανοί γονείς παιδιών αυτής της ηλικιακής κατηγορίας παραμένουν εξαιρετικά επιφυλακτικοί.

Μόλις το 27% δηλώνει πρόθυμο να δώσει την άδεια για άμεσο εμβολιασμό του ανήλικου τέκνου.

Από το υπόλοιπο 73%, το 33% λέει ότι θα περιμένει. Ένα 11% ότι θα το κάνει εφόσον το απαιτήσει το σχολείο. Το 26% είναι κάθετα αντίθετο.

inView

«Παλεύω χρόνια με την ψυχική μου υγεία» - Ξέσπασε η κόρη της Κάμαλα Χάρις

Οι φήμες θέλουν την κόρη της Κάμαλα Χάρις να να υπέστη νευρικό κλονισμό και να νοσηλεύτηκε σε κλινική.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2024