«Μαϊμού» τακάκια φρένων από πριονίδι
Με τις απομιμήσεις προϊόντων επιτήδειοι εγκληματίες κερδίζουν τεράστια ποσά. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αμύνονται, αλλά η μάχη είναι άνιση. Σφηκοφωλιά το ίντερνετ!
- Μπαίνουν περιορισμοί στη δόμηση κατοικιών και τουριστικών καταλυμάτων στη Σαντορίνη
- 25χρονη στο Ιράν παρενοχλήθηκε σεξουαλικά από οδηγό - Συνελήφθη επειδή δεν φορούσε χιτζάμπ
- Νέοι βομβαρδισμοί του Ισραήλ στην Νταχίγια, στα νότια προάστια της Βηρυτού
- Ένοχος 43χρονος για ενδοοικογενειακή βία - Η σύντροφός του πήδηξε από το μπαλκόνι για να γλιτώσει
Όποιος αναζητήσει αυθεντικά ανταλλακτικά αυτοκινήτων στις γνωστές διαδικτυακές πλατφόρμες αγοροπωλησίας θα εντοπίσει πλήθος προσφορές σε ελκυστικές τιμές.
Από τασάκια τροχών Mercedes μέχρι διακόπτες φώτων BMW. Δυστυχώς όμως είναι σχεδόν αδύνατον για τον αγοραστή να διαπιστώσει με βεβαιότητα ότι αυτό που αγόρασε δεν είναι μια φθηνή απομίμηση.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν λόγο για μάστιγα, μιας και ανταλλακτικά «μαϊμού» έχουν πλημμυρίσει την αγορά και ιδίως τη διαδικτυακή. Οι γερμανικές τελωνειακές αρχές επιβεβαιώνουν όσα υποστηρίζουν οι μεγάλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Η πανδημία έχει εκτινάξει τους διαδικτυακούς τζίρους όσων προσφέρουν γνήσια και μη ανταλλακτικά αυτοκινήτων λόγω των λοκντάουν, των κλειστών συνεργείων και των κλειστών καταστημάτων.
Ο όμιλος Volkswagen, για παράδειγμα, αναφέρει ότι το 2020 πραγματοποιήθηκαν σε διεθνές επίπεδο περισσότερες από 100 αστυνομικές έφοδοι για τον εντοπισμό απομιμήσεων αποκλειστικά της εταιρίας VW και κατασχέθηκαν προϊόντα συνολικής αξίας 6,5 εκατομμυρίων ευρώ. Η Daimler κάνει μάλιστα λόγο για 550 εφόδους και 1,7 εκατομμύρια κατασχεμένα προϊόντα «μαϊμού».
Η υπεύθυνη για νομικά ζητήματα στην Daimler Ρενάτα Γιούνγκο Μπρίνγκερ δηλώνει στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων dpa ότι «τα κέρδη από τις πωλήσεις ανταλλακτικών ‘μαϊμού‘ είναι συγκρίσιμα με τα κέρδη από το εμπόριο ναρκωτικών».
Πλήττονται όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές
Οι περισσότερες απομιμήσεις απευθύνονται στις αγορές της ΕΕ και των ΗΠΑ. Οι έφοδοι και κατασχέσεις απομιμήσεων πραγματοποιούνται ωστόσο στην «πηγή», δηλαδή τους τόπους κατασκευής που βρίσκονται κυρίως στην Ασία, την Εγγύς Ανατολή και τις βορειοαφρικανικές χώρες.
Σύμφωνα με την Daimler πρωταρχικός στόχος στη διεθνή μάχη κατά των απομιμήσεων είναι ο εντοπισμός των προϊόντων «μαϊμού» στον τόπο κατασκευής τους πριν προλάβουν να διοχετευθούν στην αγορά.
Ο εντοπισμός πειρατικών προϊόντων στις διεθνές αγορές και το διαδίκτυο είναι κάθε άλλο παρά εύκολη υπόθεση, μιας και οπτικά είναι σχεδόν αδύνατο να ξεχωρίσει κανείς τις διαφορές μεταξύ ενός γνήσιου ανταλλακτικού και μιας απομίμησης.
Για το λόγο αυτό οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιδιώκουν, όπου είναι εφικτό, να συμμετέχουν στις εφόδους των αρχών και συνεργάτες τους, οι οποίοι είναι σε θέση να αναγνωρίσουν γρήγορα ένα προϊόν «μαϊμού».
Παράλληλα καταβάλλεται προσπάθεια όπου ανακαλύπτονται απομιμήσεις σε διαδικτυακές πλατφόρμες να σβήνονται το ταχύτερο δυνατόν οι σχετικές αγγελίες.
Όταν τα ανταλλακτικά ξεκινήσουν ταχυδρομικά το δρόμο τους προς τους παραλήπτες, οι πιθανότητες εντοπισμού τους θεωρούνται εξαιρετικά περιορισμένες. Κάποια ανακαλύπτονται στα τελωνεία, τα περισσότερα ωστόσο φθάνουν στους πελάτες.
Σύμφωνα με τη Γενική Διεύθυνση Γερμανικών Τελωνειακών Αρχών στη Βόννη το εμπόριο πειρατικών προϊόντων πλήττει πλέον όλους τους μεγάλους κατασκευαστές.
Να εμπιστεύεστε μόνο γνωστά και επώνυμα καταστήματα
Η πλειονότητα των απομιμήσεων αφορούν ανταλλακτικά σχετικά με την εξωτερική εμφάνιση του αυτοκινήτου. Δυστυχώς όμως ολοένα και συχνότερα εντοπίζονται πειρατικά προϊόντα σχετικά με τη λειτουργία και την ασφάλεια του οχήματος, όπως πχ. τακάκια φρένων, φίλτρα, εξατμίσεις, ζάντες.
Η Ρενάτα Γιούνγκο Μπρίνγκερ από την Daimler λέει μάλιστα ότι «έχουν δει ακόμα και τακάκια από πριονίδι».
Πως μπορεί ωστόσο ο καταναλωτής να προφυλαχθεί; Η Daimler συστήνει στους εν δυνάμει πελάτες να αποφεύγουν τις υπερβολικά χαμηλές τιμές.
Η διεύθυνση γερμανικών τελωνείων από τη πλευρά της προτείνει στους καταναλωτές να εμπιστεύονται αποκλειστικά γνωστά και επώνυμα καταστήματα: Η αγορά στο ίντερνετ από μικρές και άγνωστες στο πλατύ κοινό εταιρίες εμπεριέχει συχνά κινδύνους όσον αφορά τη γνησιότητα ενός προϊόντος.
Μίχαελ Μπρέμε, dpa
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις