Παρασκευή 19 Ιουλίου 2024
weather-icon 21o
Είναι νωρίς για νίκες

Είναι νωρίς για νίκες

Θα έλεγε κανείς ότι τώρα αρχίσαμε να φοβόμαστε μήπως χάσουμε...

Τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν την Πέμπτη για τις προοπτικές της κινεζικής μεταποίησης σόκαραν. Εδειξαν σημαντική συρρίκνωση υποχωρώντας κάτω από το όριο των 50 μονάδων που χωρίζει τη ύφεση από την ανάπτυξη για πρώτη φορά από τον περασμένο Φεβρουάριο.

Στη μεγαλύτερη βιομηχανική δύναμη παγκοσμίως, οι καταστάσεις που επικρατούν είναι πρωτόγνωρες. Εδώ και αρκετές μέρες στην Κίνα ολόκληρες περιοχές, κυρίως βιομηχανικές, δεν έχουν ρεύμα. Εργοστάσια όπου παράγονται εξαρτήματα για σημαντικά προϊόντα της δύσης, όπως αυτοκίνητα, κινητά τηλέφωνα και ηλεκτρικές συσκευές έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους.

Η ενεργειακή κρίση στην Κίνα, που προκλήθηκε από τον περιορισμό της χρήσης άνθρακα στην παραγωγή ενέργειας, λόγω των αυστηρότερων ορίων εκπομπών ρύπων, προκαλεί τεράστια ζημιά στις βιομηχανίες σε διάφορες περιοχές της χώρας, θέτοντας σε κίνδυνο τον εφοδιασμό της Δύσης ενόψει των Χριστουγέννων.

Προφανώς αυτή η κατάσταση δημιουργεί εκ νέου ανησυχία για περαιτέρω αναζωπύρωση του πληθωρισμού.

Μειωμένη παραγωγή σημαίνει ελλείψεις. Συνήθως η έλλειψη προσφοράς προϊόντων φέρνει αυξήσεις και οι ανατιμήσεις με τη σειρά τους πληθωρισμό, ο οποίος ροκανίζει το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών.

Οι ελλείψεις, ακόμα και αν δεν σημαίνουν αυτόματα ανατιμήσεις, διαμορφώνουν κλίμα, ξεκάθαρα δυσμενές για μια οικονομία και την ομαλότητα των τιμών. Αυξάνουν τη μεταβλητότητα και εν τέλει μειώνουν τις προοπτικές της ανάπτυξης.

Το παράδειγμα των πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι χαρακτηριστικό των επιπτώσεων που έχει προκαλέσει το ενεργειακό πρόβλημα της Κίνας που πλέον τείνει να γίνει συστημικό, πλήττοντας την παραγωγική της βάση.

Είναι γνωστό ότι προς το τέλος της καραντίνας και μετά το άνοιγμα της οικονομίας υπήρξε μια τεράστια ζήτηση για αγορά αυτοκινήτου. Η «έκρηξη» των πωλήσεων ήταν πρωτοφανής. Το ενδιαφέρον ακόμα μεγαλύτερο.

Τις τελευταίες εβδομάδες, ωστόσο, όσοι δεν έσπευσαν εγκαίρως, βρίσκονται αντιμέτωποι με μια εξίσου πρωτοφανή έλλειψη ετοιμοπαράδοτων αυτοκινήτων. Για την ακρίβεια, οι περισσότερες αντιπροσωπείες αδυνατούν να προσδιορίσουν χρόνο παράδοσης. Οσες το κάνουν μιλούν για έναν μικρό αριθμό διαθέσιμων προς παράδοση αυτοκινήτων τους επόμενους μήνες.

Πολλές άλλες μιλούν για πιθανό χρόνο παράδοσης μετά το Πάσχα του 2022. Βασική αιτία του προβλήματος αποτελεί η παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών, η οποία έχει αναγκάσει τους κατασκευαστές να μειώσουν την παραγωγή αυτοκινήτων, παρά την αυξημένη ζήτηση.

Η επίπτωση άμεση στην Ελλάδα. Μια πρώτη γεύση των επιπτώσεων στις πωλήσεις την πήρε η αγορά τον Αύγουστο όπου οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων κατέγραψαν μείωση – έκπληξη.

Ωσονούπω, λόγω των ελλείψεων σε καινούργια, οι τιμές των μεταχειρισμένων θα τσιμπήσουν προς τα πάνω. Κάπως έτσι δημιουργείται και αναπτύσσεται ο πληθωρισμός.

Προφανώς η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων δεν είναι η μόνη που πλήττεται, δημιουργώντας αμφιβολίες για το αν η Ευρώπη θα καταφέρει να εξέλθει αλώβητη από την κινεζική περιπέτεια.

Επί ελληνικού εδάφους ο επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων Πάολο Τζεντιλόνι, μιλώντας στο διαδικτυακό συνέδριο του ΙΟΒΕ και της Κομισιόν, δεν έκρυψε την ανησυχία του. Εσπευσε μάλιστα να προλάβει όσους θεωρούν ότι η ΕΕ δεν κινδυνεύει.

Ο ίδιος διευκρίνισε ότι τον προβληματίζουν τόσο οι τιμές της ενέργειας και οι σοβαρές διαταραχές στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες όσο και η συνακόλουθη αύξηση του πληθωρισμού.

Πιο σωστά δεν επιτρέπουν σε κανέναν να νιώθει σιγουριά ότι όλα θα πάνε καλά το επόμενο διάστημα. Είναι νωρίς, είπε αναφερόμενος στην μεταπανδημική ανάκαμψη, να φωνάξουμε ακόμα ότι νικήσαμε.

Θα έλεγε κανείς ότι τώρα αρχίσαμε να φοβόμαστε μήπως χάσουμε…

Sports in

Αντετοκούνμπο: «Έλα έτοιμος έτσι ώστε να μην χρειαστεί να προετοιμαστείς» (vid)

Η ανάρτηση του Γιάννη Αντετοκούνμπο ενόψει και του φιλικού της Ελλάδας με τη Σερβία.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 19 Ιουλίου 2024