Ιβ Μοντάν – Αθεράπευτα γοητευτικός, μαχητικός ιδεολόγος και λάτρης των Ελλήνων
Ο Ιβ Μοντάν, ο κορυφαίος Γάλλος ηθοποιός με τις ιταλικές ρίζες, που μαχόταν σθεναρά για την ιδεολογία του και λάτρευε τους Έλληνες.
- Κύμα οργής από τους κατοίκους της Μαγιότ εναντίον του Μακρόν - «Δεν φταίω εγώ για τον κυκλώνα!»
- Συνελήφθησαν ανήλικοι και οι γονείς τους μετά από επίθεση σε ναυτικό - Τον χτύπησαν με γκλοπ
- Πώς αμοίβονται οι αργίες Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
- Πώς συνδέεται η χρόνια λοίμωξη του εντέρου με το Αλτσχάιμερ - Τι είναι ο κυτταρομεγαλοϊός
Ο Ιβ Μοντάν υπήρξε ένας από τους κορυφαίους ηθοποιούς που ανέδειξε η Γαλλία. Αξιοσημείωτη ήταν βέβαια και η διαδρομή του στο τραγούδι. Σύντομα συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννησή του (13 Οκτωβρίου 1921), οπότε αξίζει να θυμηθούμε την πολύκροτη πορεία του, τους πολιτικούς του αγώνες και την αγάπη του για τους Έλληνες.
Τα πρώτα βήματα
Παρ’ όλο που πολλοί τον θεωρούν ως την πεμπτουσία της γαλλικής γοητείας, στην πραγματικότητα γεννήθηκε στην Ιταλία και συγκεκριμένα στην πόλη Μονσουμάνο Τέρμε της Τοσκάνης στις 13 Οκτωβρίου 1921. Το πραγματικό του όνομα ήταν Ίβο Λίβι και ο κομμουνιστής πατέρας του αναγκάστηκε να καταφύγει με την οικογένειά του στην Γαλλία και να εγκατασταθεί στην Μασσαλία για να γλυτώσει από τους φασίστες του Μουσολίνι. Εγκαταστάθηκαν στη Μασσαλία, ένα φιλικό λιμάνι για την ιδεολογία τους, όπου ο έφηβος Ιβ δούλεψε και στο σαλόνι ομορφιάς της μεγάλης αδελφής του και αργότερα ως λιμενεργάτης.
«Ιvo, monta»
Έπειτα από την απόκτηση της γαλλικής υπηκοότητας κι ενώ ο νεαρός Ίβο έγινε Ιβ και είχε αρχίσει να παλεύει με το τραγούδι, ο ίδιος επέλεξε το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Μοντάν -ίσως για να μην ξεχάσει ποτέ την καταγωγή του, τη μάνα του, που με τη διάλεκτο της Τοσκάνης τού φώναζε «Ivo, monta», για να αφήσει το παιχνίδι και να επιστρέψει στο σπίτι.
Η συνάντηση και ο έρωτας με την Εντίθ Πιάφ
Ο νεαρός Ιβ, λάτρευε το αμερικανικό μιούζικαλ και τον Φρεντ Αστέρ, έμαθε να τραγουδά και να χορεύει, και σε ηλικία 18 ετών άρχισε τις εμφανίσεις του σε τοπικά μιούζικ χολ, συμπληρώνοντας έτσι τα έσοδά του ως λιμενεργάτης. Πέτυχε να κλείσει συμβόλαιο ως τραγουδιστής στο ονομαστό «Αλκαζάρ» της Μασσαλίας, αλλά ο πόλεμος έκοψε την καριέρα του στη μέση.
Μετά το τέλος του Πολέμου, συναντήθηκε με την Εντίθ Πιάφ, που ήταν ήδη σταρ.Ήταν η αρχή ενός μεγάλου έρωτα και μιας μεγάλης καριέρας για τον ίδιο. Ο γοητευτικός νεαρός κάνει πλάι στη μεγαλύτερή του Πιαφ την πρώτη του ταινία «Αστέρι χωρίς φως», ένα δράμα που σκηνοθέτησε ο Μαρσέλ Μπλιστέν το 1946.
Ο έρωτας με τη Σινιόρε και με τη Μονρόε
Σύντομα ο αυτοκαταστροφικός χαρακτήρας της Εντίθ Πιάφ, οδήγησε στο τέλος της σχέσης τους, όχι όμως και στο τέλος της πορείας του γόη Μοντάν. Το 1951 θα έρθει στη ζωή του μία άλλη σπουδαία γυναικεία προσωπικότητα, η Σιμόν Σινιορέ. Μαζί στην τέχνη, στην ιδεολογία και στη ζωή έμειναν 33 χρόνια έως τον θάνατό της το 1985. Ήταν ένα ζευγάρι που σημάδεψε την καλλιτεχνική και πολιτική ζωή της Γαλλίας.
Ο Μοντάν ήταν ένας θυελλώδης χαρακτήρας με πολλές παράλληλες σχέσεις, αυτή όμως που έμεινε γνωστή στην ιστορία ήταν με την εκρηκτική Μέριλιν Μονρόε. Οι δυο τους συνεργάστηκαν στο στο πασίγνωστο μιούζικαλ ”Έλα να Αγαπηθούμε” (1960), που σήμανε την αρχή του έρωτά τους, ο οποίος πλήγωσε ανεπανόρθωτα την Σιμόν Σινιόρε.
Οι ταινίες «σταθμοί» στη ζωή του Μοντάν
Ο ρόλος του στην ταινία «Το μεροκάματο τού τρόμου» του Ανρί-Ζορζ Κλουζό (1953), θα του χαρίσει τη διεθνή αναγνώριση. Οι περισσότερο αναγνωρισμένες ερμηνείες του είναι στις ταινίες «Ο πόλεμος τελείωσε» του Αλέν Ρενέ (1966) και στην τριλογία του Κώστα Γαβρά: «Ζ» (1968), «Η ομολογία» (1970) και «Κατάσταση πολιορκίας» (1973).
Άλλες γνωστές του επιτυχίες είναι: «Ο κόκκινος κύκλος» του Ζαν-Πιερ Μελβίλ (1971) και οι ταινίες του Κλοντ Σοτέ «Ζεράρ και Ροζαλί» (1972) και «Ο Βενσέν, ο Φρανσουά, ο Πωλ και οι άλλοι» (1975). Η αυτοβιογραφία του με τίτλο « Με το κεφάλι γεμάτο ήλιο» («Du soleil plein la tête»), κυκλοφόρησε το 1955.
Η αγάπη για τους Έλληνες και ο αγώνας κατά της χούντας
Το ”Ζ” του Κώστα Γαβρά, είναι το φιλμ με το οποίο θα συνδεθεί στενά και με την Ελλάδα και τον αγώνα κατά της χούντας και του δεξιού παρακράτους. Κράτησε τον ρόλο του Λαμπράκη, έχοντας δίπλα του τον Ζαν Λουί Τρεντινιάν που υποδύθηκε τον Σαρτζετάκη και την Ειρήνη Παπά στο ρόλο της συζύγου τού δολοφονημένου αγωνιστή.
Ο Μοντάν, όμως, θα λάβει ενεργό ρόλο και στην καταδίκη της χούντας σε διεθνές επίπεδο, μαζί με την Σινιορέ. Θα επηρεαστεί από τη γνωριμία του με τον Γαβρά, όταν γύρισαν μαζί τα πολιτικά φιλμ ”Βαγόνι Δολοφόνων”, ”Η Ομολογία” και ”Κατάσταση Πολιορκίας”.
Ο Ιβ Μοντάν πέθανε στις 9 Νοεμβρίου 1991 στην πόλη Σανλί της Βόρειας Γαλλίας ,σε ηλικία 70 ετών. Ο χαμός του ήταν ξαφνικός, χωρίς καμία ένδειξη προβλήματος υγείας. Ο θάνατος του συντάραξε τους Γάλλους και συγκίνησε παγκοσμίως.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις