Εχει δρόμο ακόμα για να διανύσει το γαλλικό Πανεπιστήμιο προκειμένου να εξασφαλίσει στους νέους μια πιο εύκολη και επιτυχημένη είσοδο στην επαγγελματική ζωή στη Γαλλία ή στο εξωτερικό.

Αυτό είναι το μήνυμα που στέλνουν περίπου 500 διευθυντικά στελέχη επιχειρήσεων σε έρευνα που διεξήγαγε η εταιρεία OpinionWay για λογαριασμό της Συνομοσπονδίας των Προέδρων των Γαλλικών Πανεπιστημίων. Διότι τέσσερις στους πέντε εργοδότες κρίνουν ότι οι νέοι πτυχιούχοι δεν είναι αρκετά προετοιμασμένοι για να μπουν στην παραγωγή.

Το 85% των διευθυνόντων συμβούλων και άλλων μεγαλοστελεχών επιχειρήσεων αναγνωρίζουν το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης και τη θεωρητική επάρκεια κάποιων πτυχιούχων, κυρίως κατόχων μάστερ ή διδακτορικών.

Την ίδια ώρα, όμως, τα ίδια στελέχη επισημαίνουν την ταυτόχρονη έλλειψη επαγγελματικής κατάρτισης που έχουν οι απόφοιτοι, ακόμα και οι κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων.

Συγκεκριμένα, το 81% των συμμετασχόντων στην έρευνα θεωρούν ότι οι νέοι πτυχιούχοι δεν είναι έτοιμοι για να ξεκινήσουν τον επαγγελματικό τους βίο.

Ειδικότερα, οι εργοδότες θεωρούν ότι το 64% των αποφοίτων «είναι ανέτοιμοι για να εργαστούν στο εξωτερικό», ενώ το 44% των αποφοίτων κρίνονται ως «ανεπαρκείς για να εργαστούν υπό συνθήκες αυτονομίας».

Αντίθετα, οι απόφοιτοι τεχνικών και επαγγελματικών σχολών σε ποσοστό 68% κρίνονται από την εργοδοσία ως «άμεσα λειτουργικοί» για μια επιχείρηση.

«Πολλή θεωρία, λίγη πρακτική»

Κληθέντες να προσδιορίσουν τις προτεραιότητες που πρέπει, κατά τη γνώμη τους, να δώσουν οι ανώτατες σχολές, οι εργοδότες σε ποσοστό 80% αναφέρουν την «επαγγελματικοποίηση των ειδικεύσεων», ενώ σε ποσοστό 48% πιστεύουν ότι προτεραιότητα είναι η διευκόλυνση των νέων να έχουν πρόσβαση σε προγράμματα μαθητείας που διοργανώνουν οι επιχειρήσεις.

Σε ποσοστό 25% οι εργοδότες θεωρούν ότι τα βιογραφικά σημειώματα των αιτούντων εργασία αποφοίτων δεν ανταποκρίνονται επαρκώς στις ανάγκες των επιχειρήσεων και σε ποσοστό 22% πιστεύουν ότι πρέπει να δοθεί «μεγαλύτερη έμφαση στην πρακτική και λιγότερη στη θεωρία».

Σημειωτέον ότι μόνο ένας στους τέσσερις εργοδότες θεωρεί ότι πάσχει η ποιότητα της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης που παρέχεται στη Γαλλία.

«Η προσαρμογή των σπουδών στις ανάγκες των επιχειρήσεων είναι απολύτως θεμιτή. Πρόκειται για δύο στοιχεία άρρηκτα συνδεδεμένα κατά τρόπο που απαντούν στις ανάγκες της χώρας και στην προσπάθεια για οικονομική ανάκαμψη» δήλωσε στη «Les Echos» ο πρόεδρος του Πανεπιστημίου του Μπορντό Μανουέλ Τινόν Ντε Λαρά.

Η αξία της μαθητείας

Ενα εξίσου σημαντικό κεφάλαιο στην όλη διαδικασία έναρξης του εργασιακού βίου των αποφοίτων διαδραματίζει η μαθητεία.

Ερευνα της γαλλικής εταιρείας μελετών Astérès έδειξε ότι η πρόσληψη μαθητευομένων από μια επιχείρηση συνιστά μια μείζονα επένδυση γι’ αυτήν – μιλάμε βέβαια για προσλήψεις επ’ αμοιβή.

«Ενας μαθητευόμενος εισφέρει άμεσα από 2.000 έως 5.000 ευρώ στην επιχείρηση επιπλέον εκείνων που εισφέρει ένας απόφοιτος που μπαίνει στην αγορά εργασίας δίχως την εμπειρία της μαθητείας» σημειώνουν οι ειδικοί της Astérès.

Κι αυτό επειδή είναι συγκριτικά πολύ μεγαλύτερη η προστιθέμενη αξία που προσφέρει στην επιχείρηση και εν γένει στην κοινωνία ένας νέος εργαζόμενος μετά από μια περίοδο μαθητείας.

Βασισμένη σε στοιχεία της γαλλικής κυβέρνησης και του Ινστιτούτου Insee, η Astérès υπολόγισε ότι «σε μια περίοδο τεσσάρων ετών η μαθητεία προσφέρει 425.000 νέες θέσεις στη γαλλική αγορά εργασίας, κάτι που μεταφράζεται σε 41 δισ. ευρώ προστιθέμενης αξίας και που αποφέρει έσοδα 11 δισ. ευρώ στα δημόσια ταμεία του κράτους».

Οι ειδικοί καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι «για κάθε ένα ευρώ που επενδύεται στη μαθητεία στο πλαίσιο της αρωγής στους νέους που δεν έχουν ακόμη βρει την πρώτη τους εργασία, η προστιθέμενη αξία για την επιχείρηση φτάνει το 17%, ενώ η αύξηση στα δημόσια έσοδα υπολογίζεται στο 30%».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟ ΒΗΜΑ