Μαρτιν Παρ – Σαράντα χρόνια κλικ σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση
Η έκθεση «Parrathon» στο Hangar ολοκληρώνεται στις 18 Δεκεμβρίου
«Χρονικογράφο των καιρών μας» αποκάλεσε τον φωτογράφο Martin Parr ο βιογράφος του, Thomas Velski. Τώρα, το κέντρο φωτογραφίας Hangar στις Βρυξέλλες φιλοξενεί σε τρεις ορόφους μεγάλη αναδρομική έκθεση του Βρετανού φωτογράφου, με 15 σειρές φωτογραφιών που καλύπτουν καλλιτεχνική διαδρομή τεσσάρων δεκαετιών.
Στα 23 του, ο Parr εγκαταστάθηκε μαζί με τη σύντροφό του, τη Susie Mitchell στη μικρή πόλη Hebden Bridge στο Yorkshire, το 1975. Επί πέντε χρόνια φωτογράφιζε φύση καθώς και τη ζωή εργατών, ανθρακωρύχων, αγροτών, πιστών που πήγαιναν στην εκκλησία, θηροφυλάκων και ανθρώπων που λάτρευαν τα περιστέρια. Στο πρώτο μεγάλο σώμα φωτογραφιών του έδωσε των επωνυμία «The Non-Conformists», από τα πολλά εκκλησάκια Μεθοδιστών και Βαπτιστών. Ασπρόμαυρες φωτογραφίες, όπως και αυτές του επόμενου πρότζεκτ του που φέρει την επωνυμία «The Bad Weather». Εμμονικός με τον καιρό στην Αγγλία, ο Parr εξομολογείται: «Συνήθως, σου λεν να φωτογραφίζεις μόνον όταν το φως είναι καλό και ο ήλιος λάμπει, αλλά μου άρεσε η ιδέα να φωτογραφίζω μόνο όταν ο καιρός ήταν κακός, ως έναν τρόπο να υπονομεύω τις συμβάσεις».
Το 1982 ήταν χρονιά-κλειδί στη δουλειά του Parr: εγκατέλειψε το ασπρόμαυρο φιλμ και πέρασε στο χρώμα. Αναζητά να διαποτίσει τις φωτογραφίες του με αμφισημία και ειρωνεία. Ο ύμνος στον κόσμο γύρω του μέσα από τον φακό της μηχανής του γίνεται πλέον άσκηση κριτικής. Στη σειρά «The Last Resort» καταδικάζει το τέλος ενός κόσμου – του κόσμου της εργατικής τάξης – και των αξιών του και αποδοκιμάζει τον ερχομό μιας νέας αντίληψης ζωής.
View this post on InstagramΗ δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Blind Magazine (@blind.magazine)
Αγαπημένο του θέμα ήταν η Αγγλία: οι περιφέρειες της χώρας αλλά και το βρετανικό κατεστημένο και οι ελίτ που κυβερνούσαν τη χώρα. «Η παραδοσιακή φωτογραφία επιλέγει ως θέμα τη φτώχεια για να δείξει έγνοια για τον άλλον· εγώ φωτογραφίζω τον πλούτο ως θέμα για το οποίο (οφείλει να) προβληματίζεται ο άνθρωπος» εξομολογείται ο Parr. Η εξερεύνηση αυτού του θέματος τον έφερε στο Ντουμπάι, στο Ντέρμπαν, στο Μαϊάμι και τη Μόσχα· σε show μόδας, σε μεγάλες διεθνείς εκθέσεις τέχνης, σε αγορές ειδών πολυτελείας ακόμη και σε ιπποδρομίες.
Ο μαζικός τουρισμός έγινε ένα από τα αγαπημένα θέματά του και γέννησε πολλές σειρές φωτογραφιών: «The Last Resort”», «Small World» και «Knokke-Le-Zoute». «Μπορείς να μάθεις πολλά για μια χώρα κοιτάζοντας τις παραλίες της: από τη μια κουλτούρα στην άλλη, (η παραλία) είναι ένας από τους λίγους δημόσιους χώρους όπου μπορείς να συναντήσεις τις ιδιορρυθμίες και εκκεντρικότητες που χαρακτηρίζουν ένα έθνος» τονίζει. Στη νέα σειρά του με επωνυμία «Death by Selfie» εστιάζει σε μια πρακτική που ριζικά άλλαξε την τελετουργία του τουρισμού. Ως λάτρης εικόνων, ο Martin Parr συλλέγει όλων των ειδών αντικείμενα, καρτ ποστάλ και εκδόσεις τέχνης. Επιπλέον, είναι και εκδότης. Ως μέλος του Magnum από το 1994, ενθαρρύνει τους φωτογράφους του πρακτορείου να διευρύνουν την αντίληψη που έχουν για τη φωτογραφία κοινωνικού ντοκιμαντέρ, εισάγοντας ριζικές καινοτομίες στο μέσο.
Η έκθεση «Parrathon» στο Hangar ολοκληρώνεται στις 18 Δεκεμβρίου.
- UNICEF: Το μέλλον των παιδιών του 2050 κινδυνεύει
- Η αποκάλυψη του Μάικ Τζέιμς για τη μεταγραφή του στον Ολυμπιακό – Τι είπε για τον Γιαννακόπουλο
- «Σερ: Aπομνημονεύματα»: Οι αυτοκτονικές τάσεις, η παρανοϊκή ζήλια και ο χωρισμός με τον Σόνι Μπόνο
- Κασσελάκης: Όσοι πάνε να ψηφίσουν στις εκλογές του ΣΥΡΙΖΑ συναινούν σε αντιδημοκρατικές πρακτικές
- Είδη πολυτελείας: Γιατί 50 εκατομμύρια άνθρωποι σταμάτησαν να αγοράζουν «μάρκες»
- 15-0 ήταν και… πάει: Οι Σέλτικς έβαλαν τέλος στο σερί των Καβαλίερς (120-117)