e-απάτες – Λεία 150.000 ευρώ την ημέρα από τραπεζικούς λογαριασμούς το 2021
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο «ΟΤ» στο εφετινό εννεάμηνο η λεία από τα περιστατικά ηλεκτρονικής απάτης έφτασε τα 40 εκατ. ευρώ, ποσό αυξημένο κατά 515% σε σχέση με πέρυσι.
- Αποκάλυψη in: Έψαξαν τις κάμερες για το ύποπτο «φορτίο» της τραγωδίας στα Τέμπη προ …δύο ημερών
- Αναγκαία η άμεση παρέμβαση του Αρείου Πάγου για το «χαμένο» υλικό από τις κάμερες στα Τέμπη, λέει το ΠΑΣΟΚ
- Η «νέα ελίτ» στη Ρωσία – Από τα πολεμικά μέτωπα στην Ουκρανία, στην πολιτική σκηνή
- Σε ποια χώρα κάνουν θραύση τα κινέζικα αυτοκίνητα
Οργανωμένα κυκλώματα από το εξωτερικό με «βαποράκια» στην Ελλάδα δρουν ανεξέλεγκτα τους τελευταίους μήνες, αποσπώντας μεγάλα χρηματικά ποσά από τραπεζικούς λογαριασμούς ανυποψίαστων πολιτών.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο «ΟΤ» στο εφετινό εννεάμηνο η λεία από τα περιστατικά ηλεκτρονικής απάτης έφτασε τα 40 εκατ. ευρώ, ποσό αυξημένο κατά 515% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Δηλαδή κατά μέσο όρο κάθε ημέρα μέχρι το τέλος του περασμένου Σεπτεμβρίου έκαναν φτερά καταθέσεις της τάξης των 150.000 ευρώ!
Η αλήθεια είναι ότι μετά το ξέσπασμα της πανδημίας και την ανάγκη για εξ αποστάσεως συναλλαγές, οι δράστες είδαν τις 600.000 νέες εγγραφές στις υπηρεσίες e-banking, μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για απατηλές συναλλαγές.
Επιπλέον, σημαντικό ρόλο για τη στροφή τους στις καταθέσεις έπαιξε και το γεγονός ότι οι τράπεζες ισχυροποίησαν τις μεθόδους ταυτοποίησης των πελατών τους στις online συναλλαγές με κάρτες.
Με δεδομένο λοιπόν ότι η δράση των e-ληστών έχει κόστος, στράφηκαν σε πιο εύκολες, λόγω του μεγάλου αριθμού πολιτών με απειρία στα ηλεκτρονικά μέσα, μορφές απάτης. Έτσι, μπήκαν στο στόχαστρο οι λογαριασμοί e-banking και οι καταθέσεις των χρηστών τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μεγάλο μέρος των περιστατικών αφορά διεθνείς εγκληματικές οργανώσεις, που έχουν «μπροστινούς» στην Ελλάδα. Οι τελευταίοι ανοίγουν τραπεζικούς λογαριασμούς, στους οποίους μεταφέρεται η λεία και στη συνέχεια κάνουν αναλήψεις από ΑΤΜ.
Ενισχύονται τα μέτρα ασφαλείας
Για το θέμα συγκάλεσε χθες έκτακτη σύσκεψη ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Τάκης Θεοδωρικάκος, στην οποία συμμετείχαν μεταξύ άλλων ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, ο Αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας Αντιστράτηγος Μιχαήλ Καραμαλάκης και ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ΕΕΤ) Βασίλης Ράπανος.
Η κινητοποίηση αποφασίστηκε μετά την κατακόρυφη αύξηση των καταγγελιών για e-ληστείες τους τελευταίους μήνες, χωρίς τη δυνατότητα αποζημίωσης των θυμάτων, καθώς τα ίδια άνοιξαν το δρόμο για να σηκώσουν οι δράστες τις καταθέσεις τους. Δηλαδή αποκάλυψαν εν αγνοία τους τα στοιχεία εισόδου στο e-banking και επιβεβαίωσαν το απατηλό έμβασμα.
Δεν πρόκειται δηλαδή για περιπτώσεις που παρακάμπτονται τα συστήματα ασφαλείας των τραπεζών.
Ως εκ τούτου κρίθηκε απαραίτητη η λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για την προστασία των πολιτών. Συγκεκριμένα, αποφασίστηκε η δημιουργία ενός κοινού συντονιστικού κέντρου, στο οποίο θα συμμετέχουν ανώτατα στελέχη κρατικών και μη φορέων (υπουργείο, πιστωτικά ιδρύματα, κεντρική τράπεζα κτλ).
Το όργανο που θα συσταθεί με υπουργική απόφαση, θα κινηθεί προς δύο κατευθύνσεις:
Πρώτον, στην προώθηση μίας ενημερωτικής εκστρατείας για την πρόληψη του φαινομένου, μέσω της εκπαίδευσης των πολιτών
Δεύτερον, θα αναβαθμιστούν τα συστήματα με τρόπο που θα επιτρέπει από τη μία πλευρά τον άμεσο εντοπισμό του δράστη και από την άλλη το αυτόματα πάγωμα ύποπτων συναλλαγών μέχρι να διερευνηθεί εάν έχουν ξεκινήσει από τον ίδιο τον πελάτη της τράπεζας.
Μπλόκο στους απατεώνες
Συγκεκριμένα, αμέσως μετά την ενημέρωση από το θύμα του τμήματος εξυπηρέτησης πελατών της τράπεζάς του, θα ενεργοποιείται μία προκαθορισμένη διαδικασία για τον εντοπισμό των δραστών και την απενεργοποίηση του λογαριασμού που χρησιμοποίησαν για την απάτη.
Παράλληλα, οι τράπεζες θα συνεχίσουν την αναβάθμιση των συστημάτων ασφαλείας, ώστε να λειτουργούν προληπτικά όταν επιχειρείται μία επίθεση σε λογαριασμό πελάτη τους.
Ειδικότερα, θα παρακολουθείται η συνήθης συναλλακτική συμπεριφορά του και εφόσον εκτελεστεί μία μεταφορά που δεν την έχει ξανακάνει ή δεν ταιριάζει με το προφίλ, το σύστημα αυτόματα θα την αναγνωρίζει και θα την μπλοκάρει.
Στη συνέχεια μετά από επικοινωνία με τον πελάτη θα ελέγχεται αν ο ίδιος έδωσε την εντολή. Αν όχι τα χρήματα θα επιστρέφουν στο λογαριασμό του, ενώ σε αντίθετη περίπτωση θα ολοκληρώνεται η συναλλαγή.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις