Το κάλεσμα του μουεζίνη στην Κολωνία
Για πρώτη φορά θα ακουστεί από τα μεγάφωνα 45 τζαμιών της ιστορικής γερμανικής πόλης, η πρόσκληση στους περίπου 120.000 μουσουλμάνους που ζουν εκεί για την προσευχή της Παρασκευής.
Η Κολωνία έχει πρεμιέρα. Για πρώτη φορά θα ακουστεί το κάλεσμα του μουεζίνη για την προσευχή της Παρασκευής σε 45 τζαμιά της πόλης. Είναι η αρχή για το πιλοτικό πρόγραμμα που εφαρμόζει ο δήμος τα επόμενα δύο χρόνια.
Η φωνή του μουεζίνη θα ακούγεται μεταξύ 12:00 και 15:00 το πολύ για πέντε λεπτά της ώρας, η ένταση θα είναι προσδιορισμένη ανάλογα με τη θέση και τον περίγυρο του τζαμιού. Μετά την πάροδο της διετίας θα γίνει η αξιολόγηση και θα αποφασιστεί αν η φωνή του μουεζίνη θα παραμείνει ως μόνιμο χαρακτηριστικό στην εικόνα της ιστορικής γερμανικής πόλης. Περίπου 120.000 μουσουλμάνοι ζουν στην Κολωνία, αποτελούν το 12% του πληθυσμού της πόλης. Είναι ένα «δείγμα σεβασμού» στο τμήμα αυτό των πολιτών αιτιολόγησε την απόφαση η δήμαρχος της Κολωνίας Χενριέτε Ρέκερ.
Η ανεξάρτητη Ρέκερ έπεσε το 2015 θύμα δολοφονικής επίθεσης με ρατσιστικά κίνητρα, τραυματίστηκε βαριά, αλλά δεν πτοείται. Δεν είναι δική της αποστολή, λέει, να αξιολογεί θρησκευτικά μηνύματα και πολύ περισσότερο να τα απαγορεύει. Η Λάμια Καντόρ, βουλευτής των Πρασίνων στην Ομοσπονδιακή Βουλή που πρωταγωνιστεί στην «Φιλελεύθερη Ισλαμική Ενωση» (LIB) θεωρεί το πρόγραμμα «δείγμα ομαλοποίησης, ένταξης και σεβασμού των μουσουλμάνων στη Γερμανία».
Το κάλεσμα του μουεζίνη θα επιτραπεί σε τζαμιά που δραστηριοποιούνται από την πλευρά τους στον διαθρησκευτικό διάλογο, υποστηρίζουν τις δημοκρατικές αξίες και το κράτος δικαίου. Δεν θα ήθελε να ακούσει το κάλεσμα του μουεζίνη από ένα τζαμί σαλαφιστών, λέει η Καντόρ. Η πρωτοποριακή απόφαση του Δήμου Κολωνίας για το κάλεσμα του μουεζίνη δεν έχει μόνο υποστηρικτές, αλλά και πολλούς επικριτές. Ο λόγος δεν είναι μόνον οι φανατικοί σαλαφιστές.
«Οπως και πολλοί άλλοι μουσουλμάνοι δεν θεωρώ επιβεβλημένο το κάλεσμα του μουεζίνη για τη άσκηση των θρησκευτικών μου ελευθεριών», λέει η υφυπουργός Ενσωμάτωσης της Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας Σεράπ Γκιλέρ του Χριστιανοδημοκρατικού κόμματος CDU. Η δημόσια αντιπαράθεση που προκάλεσε η απόφαση του Δήμου «δεν προωθεί την αγαστή κοινωνική συμβίωση, λέει η Γκιλέρ.
Ο προβληματισμός τροφοδοτείται και από την εξάρτηση που έχουν ισλαμικές οργανώσεις όπως η τουρκο-ισλαμική Ενωση Dittib, η οποία θεωρείται μακρύ χέρι του Ερντογάν στη Γερμανία. Επιστήμονες θρησκειολόγοι, όπως ο Φόλκερ Μπεκ από το Μπόχουμ επισημαίνουν «τις αντισημιτικές και πολεμοχαρείς εκτροπές του τούρκου προέδρου Ερντογάν και του επικεφαλής της τουρκικής αρχής θρησκευμάτων», που έχουν τη χρηματοδοτούμενη από τους ίδιους Dittip ως προκεχωρημένο φυλάκιο στη Γερμανία.
Η περίπτωση της Κολωνίας επαναφέρει μία ανοιχτή αντιπαράθεση για τους μουσουλμάνους και τη σχέση της χώρας με το Ισλάμ. «Το Ισλάμ ανήκει στη Γερμανία», δήλωσε το 2010 ο τότε πρόεδρος της Δημοκρατίας Κρίστιαν Βουλφ. Ηταν η πρώτη φορά που η επίσημη πολιτεία έκανε αυτήν την παραδοχή. Περίπου 5,5 εκατομμύρια μουσουλμάνους πολίτες έχει σήμερα η Γερμανία, το 1/3 από αυτούς ζουν στη Βόρεια Ρηνανία – Βεστφαλία. Σε όλη τη Γερμανία λειτουργούν περίπου 3.000 τζαμιά, μόνον σε 30 από αυτά ακούγεται το κάλεσμα του μουεζίνη, για πρώτη φορά ακούστηκε στην πόλη Ντουίρεν το 1985.
Αυτό γίνεται τώρα στην Κολωνία, μπορεί να γίνει και στο Βερολίνο που ζουν περίπου 300.000 μουσουλμάνοι, 9% των κατοίκων της γερμανικής πρωτεύουσας, σχολιάζει η εφημερίδα «Ταγκεσπίγκελ». Η πλειονότητα των Γερμανών, 61% σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση, είναι κατά της γενικής άδειας για το κάλεσμα του μουεζίνη. Αλλά όταν πρόκειται για θεμελιώδη δικαιώματα, όπως η εγγυημένη από το σύνταγμα ελεύθερη άσκηση θρησκευτικής λατρείας, «η πλειοψηφία δεν μπορεί να έχει τον τελευταίο λόγο».
Αλλωστε υπάρχουν και οι άθεοι. Το σατιρικό ηλεκτρονικό περιοδικό «postillion» προτείνει να βγαίνουν κι αυτοί μία φορά την εβδομάδα διαλαλώντας ότι «Θεός δεν υπάρχει».
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις