Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Ο θάνατος του παραδοσιακού περιπτέρου – Γιατί έχουν κλείσει τα μισά περίπτερα την τελευταία 10ετία

Ο θάνατος του παραδοσιακού περιπτέρου – Γιατί έχουν κλείσει τα μισά περίπτερα την τελευταία 10ετία

Από τα 9.904 περίπτερα που λειτουργούσαν το 2010, το 2020 είχαν μείνει ανοιχτά μόλις τα 4.985

Ξανθή Γούναρη 

Και ενώ στη μικρή λιανική γίνεται μεγάλη μάχη επενδύσεων, με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και τις ψηφιακές πλατφόρμες να διεκδικούν μερίδιο της πίτας του 1 δισ. ευρώ, όσο δηλαδή υπολογίζεται ο τζίρος των «μικρών», τα παραδοσιακά περίπτερα ψυχορραγούν.

Μέσα στη δεκαετία 2010-2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, όπως παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο του Convenience Retailing Conference 2021, ένα στα δύο περίπτερα έβαλαν λουκέτο. Συγκεκριμένα, από τα 9.904 περίπτερα που λειτουργούσαν το 2010, το 2020 είχαν μείνει ανοιχτά μόλις τα 4.985, καταγράφοντας μείωση της τάξης του 50,3%.

Συνολικά, το δίκτυο της παραδοσιακής μικρής λιανικής έχει συρρικνωθεί κατά περίπου 23,5% ήτοι από 30.322 σημεία το 2010, το 2020 λειτούργησαν 23.182.

Καθοριστικό ρόλο στην πορεία των περιπτέρων παίζει η καθίζηση που καταγράφεται στις πωλήσεις καπνικών προϊόντων, οι οποίες στην εξεταζόμενη δεκαετία κατέγραψαν υποχώρηση όγκου κατά 50,3% και αξίας κατά 31,2% ήτοι ο χαμένος τζίρος από τις πωλήσεις στα τσιγάρα ανέχεται στα 1,1 δις ευρώ.

Επιπλέον η αλλαγή της ρυθμιστικής αρχής, καθώς το υπουργείο Εθνικής Άμυνας που ήταν αρμόδιο για τη λειτουργία των περιπτέρων αντικαταστάθηκε από το υπουργείο Εσωτερικών και την τοπική αυτοδιοίκηση, δημιούργησε ένα πιο αυστηρό πλαίσιο όσον αφορά την κατάληψη κοινόχρηστων χώρων.

Σημαντικό ρόλο στη συρρίκνωση έπαιξε και η πανδημία αλλά και η… έλλειψη χώρων στάθμευσης.

Όσα περίπτερα βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας και άλλων μεγάλων πόλεων, λόγω των lockdowns είδαν την πελατεία τους να μειώνεται δραματικά, λόγω των κλειστών καταστημάτων εμπορίου και εστίασης, αλλά εξαιτίας και της εκτεταμένης τηλεργασίας και τηλεκπαίδευσης. Κάπως καλύτερη ήταν η κατάσταση στα προάστια, καθώς και σε σημεία όπου υπάρχει διέλευση πολλών ατόμων, όπως οι σταθμοί του μετρό ή έξω από νοσοκομεία.

Αναφορικά με τους χώρους στάθμευσης, τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτές προτιμούν να κάνουν τα καθημερινά τους ψώνια σε μικρά σημεία πώλησης που διαθέτουν ένα ευρύ κωδικολόγιο προϊόντων και χώρους παρκινγκ.

Για την ιστορία αξίζει να αναφερθεί ότι οι ρίζες των περιπτέρων βρίσκονται στα μικρά καπνοπωλεία του 1828 που εμφανίζονται μετά την απελευθέρωση στο Ναύπλιο και στη συνέχεια στην Αθήνα.

Τα περίπτερα όπως τα γνωρίζουμε σήμερα, ξεκινάνε μετά το 1911, όταν το Ελληνικό κράτος, ψάχνοντας τρόπο για να βοηθήσει όλους όσοι πολέμησαν για την πατρίδα, αποφασίζει να τους δώσει κάποιες άδειες πώλησης καθημερινών προϊόντων ως ευεργέτημα.

Πηγή: ΟΤ

Must in

Το «όραμα» του Μακρόν για το μέλλον της Ευρώπης – Η έκθεση Ντράγκι και οι «πρωταθλητές»

Τι ανέφερε στο Κολλέγιο της Γαλλίας ο Μακρόν αναφορικά με ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα – Η ανάγκη για ατζέντα απλούστευσης

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2024