Τουριστικές μαρίνες – Από τις 62 λειτουργούν μόνο οι 23
Μεγάλη έρευνα της διαΝΕΟσις για τις ελληνικές μαρίνες και τα έσοδα που θα αποφέρει η αναβάθμιση τους τη στιγμή που η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους πολύ μεγάλων σκαφών αναψυχής στον κόσμο.
Tα πολύ μεγάλα περιθώρια περεταίρω ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού αναδεικνύει η νέα έρευνα της διαΝΕΟσις για τις Μαρίνες και τους Τουριστικούς Λιμένες στην Ελλάδα. Μάλιστα παρουσιάζει ένα στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη των τουριστικών λιμενικών εγκαταστάσεων που αναμένεται να αποτελέσει πολύτιμο εργαλείο στη χάραξη στρατηγικών.
Η Ελλάδα είναι ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς στον κόσμο για τα σκάφη αναψυχής, για λόγους που είναι αυτονόητοι. Φαίνεται, όμως, ότι και σε αυτή την περίπτωση, όπως τονίζει η έρευνα, υπάρχει μια ευκαιρία για την ελληνική οικονομία που περνά ανεκμετάλλευτη. Μολονότι το τουριστικό προϊόν της χώρας μας είναι εξαιρετικά υψηλής ποιότητας, υστερούμε πολύ σε υποδομές. Από τους 168 «τουριστικούς λιμένες» που έχουν χωροθετηθεί με τον νόμο 2160/1993 στην Ελλάδα, μόνο οι 37 λειτουργούν. Την ίδια στιγμή, τα έσοδα που χάνουμε από ανταγωνιστικές χώρες όπως η Κροατία, η Τουρκία και η Ιταλία είναι πολύ μεγάλα.
Σύμφωνα με το βέλτιστο σενάριο της έρευνας, με την κατασκευή του 30% των υφιστάμενων χωροθετημένων και μη κατασκευασμένων θέσεων ελλιμενισμού, τη δεκαετία 2022-2031 θα δημιουργηθούν 5.164 νέες θέσεις ελλιμενισμού που θα προκαλέσουν μία οικονομική συνεισφορά της τάξης των 2,9 δισ. ευρώ. Στο μεταξύ από το έτος 2031 και έπειτα, οι νέες θέσεις ελλιμενισμού θα συνεισφέρουν οικονομικά (άμεσα και έμμεσα) 602,7 εκατ. ευρώ και 8.422 θέσεις εργασίας σε ετήσια βάση.
Διαβάστε επίσης: Ο τουρισμός φέτος προσέθεσε 2 επιπλέον μονάδες στο ΑΕΠ – Αισιοδοξία για το 2022
Η έρευνα της διαΝΕΟσις
Στην έρευνα ταυτόχρονα δίνεται και μια σαφής εικόνα της αγορά σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα, η οποία είναι η εξής:
– 170.000 περίπου σκάφη αναψυχής υπάρχουν στη χώρα μας (2019) εκ των οποίων 6.109 είναι επαγγελματικά.
– 3,4% ο μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης του κλάδου την περίοδο 2014- 2018.
– 433,4 εκατ. ευρώ τα έσοδα το 2018.
– 80% της ζήτησης για σκάφη αναψυχής προέρχεται από αλλοδαπούς τουρίστες.
– 83 οι εταιρείες κατασκευής σκαφών αναψυχής και αθλητισμού που υπάρχουν στη χώρα μας (από 45 το 2008).
– Η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους πολύ μεγάλων σκαφών αναψυχής στον κόσμο. Σύμφωνα με έρευνα του 2018, από τα σχεδόν 4.795 τέτοια σκάφη που υπάρχουν στον κόσμο, τα 407 ανήκουν σε πολίτες των ΗΠΑ, με τους Ρώσους να ακολουθούν (168) και τους Έλληνες να βρίσκονται στην τρίτη θέση (107).
Σε ό,τι αφορά τους τουριστικούς λιμένες, τονίζεται ότι μέχρι σήμερα στη χώρα μας έχουν χωροθετηθεί 168 τουριστικοί λιμένες, οι οποίοι με βάση τον σχεδιασμό περιλαμβάνουν 25.712 θέσεις ελλιμενισμού. Όμως, από τους 168 χωροθετημένους τουριστικούς λιμένες μόνο οι 37 λειτουργούν, διαθέτοντας στην πράξη 8.499 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη.
Ημιτελείς και εγκατελειμμένες μαρίνες
– Από τις 62 χωροθετημένες μαρίνες, λειτουργούν μόνο οι 23.
– Από τους 12 χωροθετημένους λιμένες ξενοδοχείων, λειτουργούν οι 9.
– Από τα 72 χωροθετημένα καταφύγια, λειτουργούν μόνο τα 5.
– Από τα 22 χωροθετημένα αγκυροβόλια, δεν έχει λειτουργήσει κανένα.
Τι απέγιναν οι υπόλοιποι ερωτά η έρευνα; Είτε είναι ημιτελείς, είτε δεν έχουν κατασκευαστεί καθόλου, είτε έχουν κατασκευαστεί αλλά δεν έχουν παραχωρηθεί σε φορείς διαχείρισης και εκμετάλλευσης. Τελικά, η Ελλάδα κατατάσσεται τελευταία μεταξύ 16 χωρών σε μια λίστα με τις θέσεις ελλιμενισμού ανά χιλιόμετρο ακτογραμμής. Αν και η νομοθεσία ορίζει ότι οι τουριστικοί λιμένες είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Τουρισμού, στην πράξη οι διάφορες αρμοδιότητες που τους αφορούν κατακερματίζονται σε διάφορα κέντρα λήψης αποφάσεων, σημειώνει πάντα η μελέτη.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις