McDonald’s – Το τεράστιο περιβαλλοντικό αποτύπωμα των μπέργκερ και το πρόβλημα του μεθανίου
Με περισσότερους από 53 εκατομμύρια μετρικούς τόνους άνθρακα ετησίως, η McDonald’s ευθύνεται για περισσότερες εκπομπές αερίων από τη Νορβηγία
- Ανοιχτά τα μαγαζιά σήμερα - Κορυφώνεται η κίνηση, τι να προσέχουμε όταν αγοράζουμε παιχνίδια και τρόφιμα
- Πώς διαμορφώνονται οι τιμές από το χωράφι στο ράφι
- Χριστουγεννιάτικα μπισκοτάκια για τον σκύλο και τη γάτα μας – Εύγευστες συνταγές
- Ο Τραμπ διορίζει τον παραγωγό του «Apprentice», ως ειδικό απεσταλμένο στη Μεγάλη Βρετανία
Με μια αυτοκρατορία 39.000 εστιατορίων που εκτείνεται σε 119 χώρες, η McDonald’s Corp. σερβίρει περισσότερο βοδινό κρέας από οποιαδήποτε άλλη αλυσίδα εστιατορίων στον πλανήτη – περίπου το 2% του συνόλου σε ολόκληρο τον κόσμο.
Η πώληση εκατοντάδων χάμπουργκερ κάθε δευτερόλεπτο, καθιστά τον γίγαντα των φαστ φουντ ως έναν βασικό παράγοντα που συμβάλλει στην κλιματική αλλαγή.
Όπως γράφει το Bloomberg, τα βοοειδή εκκρίνουν μεγάλες ποσότητες μεθανίου που παγιδεύει τη θερμότητα, καθιστώντας το βοδινό κρέας την πιο επιβλαβή τροφή για το κλίμα, με τουλάχιστον πενταπλάσια θερμοκρασία από το χοιρινό ή το κοτόπουλο και περισσότερο από 15 φορές από την επίδραση των ξηρών καρπών ή των οσπρίων.
Το βόειο κρέας είναι υπεύθυνο για περίπου το ένα τρίτο του κλιματικού αποτυπώματος της McDonald’s. Με περισσότερους από 53 εκατομμύρια μετρικούς τόνους άνθρακα ετησίως, η McDonald’s ευθύνεται για περισσότερες εκπομπές αερίων από τη Νορβηγία — και αυτός ο αριθμός εξακολουθεί να αυξάνεται.
Την τελευταία δεκαετία, η εταιρεία έχει δεσμευτεί οτι θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα της υπερθέρμανσης του πλανήτη.
Πρόγραμμα δεκαετίας
Ήδη από το 2011, βοήθησε στην έναρξη της Παγκόσμιας Στρογγυλής Τραπέζης για το Αειφόρο Βοδινό, μια ομάδα που υποστηρίζεται από τη βιομηχανία με στόχο τη βελτίωση μιας ποικιλίας πρακτικών εκτροφής βοοειδών.
Στη συνέχεια, η εταιρεία υποσχέθηκε να αγοράσει μέρος του βοείου κρέατος της από βιώσιμες πηγές και ακολούθησε αυτή την κίνηση με μια δέσμευση το 2018 να περιορίσει την κλιματική ένταση των τροφίμων και των συσκευασιών της κατά 31% έως το 2030.
Προχώρησε ένα βήμα παραπέρα τον Οκτώβριο, ανακοινώνοντας ότι θα μηδενίσει τις εκπομπές έως το 2050.
«Όταν τρώτε ένα από τα παγκοσμίου φήμης μπέργκερ μας, συμμετέχετε σε ένα κίνημα για ένα πιο βιώσιμο μέλλον», δήλωσε η McDonald’s σε μια από τις εκθέσεις προόδου της.
Αντίθετες απόψεις
Αλλά μια εκ βάθους εξέταση της προόδου της εταιρείας – συμπεριλαμβανομένης μιας ανασκόπησης των πιλοτικών έργων βιωσιμότητας του βοείου κρέατος καθώς και δεκάδων συνεντεύξεων με νυν και πρώην στελέχη της McDonald’s, κτηνοτρόφους, ειδικούς του κλάδου και επιστήμονες – δείχνει ότι η μεγαλύτερη αλυσίδα χάμπουργκερ στον κόσμο μέχρι στιγμής δεν έχει μειώσει τις κλιματικές επιπτώσεις του βοείου κρέατος.
«Δεν φαίνεται να υπάρχει καμία προληπτική ανάμειξη ή σοβαρή επένδυση από τη McDonald’s για να υποστηρίξει τους προμηθευτές της ή να κάνει σημαντικές αλλαγές στην αλυσίδα εφοδιασμού βοείου κρέατος», λέει ο Nic Lees, ανώτερος λέκτορας στη διαχείριση αγροτικών επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Lincoln στο Christchurch της Νέας Ζηλανδίας, ο οποίος μελετά προγράμματα βιωσιμότητας βοείου κρέατος σε πολλές χώρες.
Πρόσφατα έχει ανακοινωθεί μια σειρά φιλόδοξων κλιματικών στόχων και από άλλες αλυσίδες εστιατορίων.
Η μητρική εταιρεία του Burger King, Restaurant Brands International, δήλωσε τον Σεπτέμβριο ότι θα μειώσει κατά το ήμισυ την ένταση άνθρακα του φαγητού που σερβίρει μέχρι το 2030.
Η Yum! Brands, η ιδιοκτήτρια των Taco Bell, KFC και Pizza Hut, δήλωσε ότι θα μειώσει την ένταση άνθρακα των τροφίμων και της συσκευασίας της κατά 46% μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Η Wendy’s, εν τω μεταξύ, εξακολουθεί να μετρά το πλήρες κλιματικό της αποτύπωμα πριν να καθορίσει την πορεία της.
Οι μεγάλες προκλήσεις
Οι δεσμεύσεις ρίχνουν το φως της δημοσιότητας στην τεράστια πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες φαστ φουντ με επωνυμίες που χτίζονται γύρω από ένα βασικό στοιχείο του μενού τους, που είναι επιβλαβές για το κλίμα.
Η McDonald’s δεν αποκαλύπτει πόσο βόειο κρέας πουλά, αλλά αξιωματούχοι της εταιρείας είπαν σε παρουσιάσεις επενδυτών ότι το βόειο κρέας είναι η «μεγαλύτερη κατηγορία στο μενού και αυξάνεται» και ότι τα χάμπουργκερ είναι το κλειδί για την επέκταση των πωλήσεών της.
Οι συνολικές εκπομπές στα McDonald’s έχουν αυξηθεί κατά 7% από το 2015, αλλά η εταιρεία λέει ότι μείωσε την ένταση των εκπομπών των τροφίμων και των συσκευασιών της —μετρούμενη με την ποσότητα αερίων του θερμοκηπίου ανά τόνο προϊόντος— κατά σχεδόν 6% εκείνη την περίοδο. Η εταιρεία αρνήθηκε να παράσχει λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο πέτυχε αυτές τις βελτιώσεις.
Τα στελέχη της McDonald’s λένε ότι η εταιρεία έχει καταβάλει σημαντικές προσπάθειες για να καθαρίσει τις κλιματικές επιπτώσεις της και ότι η περίπλοκη αλυσίδα εφοδιασμού του βοείου κρέατος θα απαιτήσει συνεργασία με πολλές διαφορετικές εταιρείες και βιομηχανίες.
Ένα τεράστιο project
Η μείωση των εκπομπών από μια παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού βοείου κρέατος είναι ένα απίστευτα τρομακτικό έργο. Ενώ η McDonald’s αρνείται να παράσχει συγκεκριμένες λεπτομέρειες σχετικά με την αλυσίδα εφοδιασμού της, στελέχη της εταιρείας είπαν στο παρελθόν ότι αγοράζουν μπιφτέκια χάμπουργκερ από περίπου είκοσι προμηθευτές σε όλο τον κόσμο. Αυτοί οι προμηθευτές χάμπουργκερ προμηθεύονται βόειο κρέας από χιλιάδες σφαγεία, τα οποία προμηθεύονται βοοειδή από εκατομμύρια διαφορετικά ράντζα και κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις.
Ιστορικά, η McDonald’s έχει αλληλεπιδράσει ελάχιστα με τους παραγωγούς βοοειδών στο άλλο άκρο της αλυσίδας εφοδιασμού βοείου κρέατος. «Οι πελάτες θεωρούν λογικά ότι η McDonald’s έχει γνώση και έλεγχο του Big Mac από το αγρόκτημα μέχρι το πιρούνι», έγραψε το πρώην στέλεχος της McDonald’s Bob Langert σε ένα βιβλίο του 2019 σχετικά με τις προσπάθειες βιωσιμότητας της εταιρείας.
«Αλλά η αλήθεια είναι ότι ξέρουμε πώς να ψήνουμε μπέργκερ, να φτιάχνουμε πατάτες και να καθαρίζουμε τα μπάνια – όχι πώς να χρησιμοποιούμε αντιβιοτικά ή να μεγαλώνουμε ζώα».
Ο Langert, ο οποίος αποχώρησε από την εταιρεία το 2015, είπε σε μια συνέντευξη ότι η McDonald’s αξίζει ουσιαστικά εύσημα για αυτές τις μερικές φορές αμήχανες συζητήσεις με τους παραγωγούς βοοειδών, ενώ τους παρακινεί να σκεφτούν περισσότερο τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
«Το να τους κάνουμε να αναγνωρίσουν ότι η βιωσιμότητα είναι μέρος της επιχείρησης είναι ένα μεγάλο πρώτο βήμα», λέει. «Αλλά τώρα είναι η ώρα να σημειώσουμε πρόοδο».
Πηγή: ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις