Το θέμα της έκθεσης προκύπτει από την πολύχρονη σχέση και έρευνα του καλλιτέχνη με την ψηφιακή τεχνολογία και την άποψή του για τη δημιουργική αξιοποίησή της από τον οποιοδήποτε – οποιαδήποτε, αφού αποτελεί ένα σύγχρονο, ισχυρό, δημιουργικό εργαλείο προσιτό πλέον προς όλους –ες.

Ο γενικός τίτλος της έκθεσης είναι ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ αφού η λέξη «τεχνητή», με πολύ μικρά γράμματα σχεδόν εξαφανίζεται.

Σε όλους τους χώρους ενός εγκαταλελειμμένου κινηματογράφου δημιουργείται ένα εικονικό και ταυτόχρονα αφηγηματικό περιβάλλον όπου ο επισκέπτης εντάσσεται μέσα σε αυτό, επικοινωνεί (διαδρά) με τα καλλιτεχνικά δημιουργήματα, ενώ παράλληλα οδηγεί τη δράση πολλών έργων. Ο στόχος της έκθεσης είναι η ένταξη των επισκεπτών στο έργο.

Το προηγμένο αυτό περιβάλλον, αξιοποιεί το χώρο στον οποίο υπήρξε ο κινηματογράφος Άλφαβιλ, το όνομα του οποίου είναι δανεισμένο από την ομώνυμη ταινία Alphaville του Jean-Luc Godard (Ζαν-Λυκ Γκοντάρ). Η ταινία κυκλοφόρησε το 1965 και περιέγραφε μια δυστοπική Πόλη ελεγχόμενη από τον υπερυπολογιστή Α 60 (Alpha Ville = η Πόλη Άλφα). Το όνομα αυτό έδωσε στον κινηματογράφο η οικογένεια κινηματογραφιστών Στεργιάκη η οποία λειτούργησε τον χώρο για περίπου τρεις δεκαετίες.

Αυτή η συγκυρία δίνει το έναυσμα για να δημιουργηθούν, μεταφορικά, με τη συμβολή της ψηφιακής τεχνολογίας, στοιχεία, σκέψεις και ερωτηματικά για τις πόλεις που ζούμε 56 χρόνια μετά την προβολή της ταινίας.

Σήμερα η ψηφιακή τεχνολογία θυμίζει ένα προμηθεϊκό δώρο του οποίου ένα μεγάλο μέρος διατίθεται δωρεάν. Είναι μια ευκαιρία για τον κόσμο να αξιοποιήσει αυτή την ευκαιρία για να δημιουργήσει τον δικό του ελεύθερο κόσμο ενάντια σε κάθε παράλογη εξουσία. Η διάσταση αυτή έχει δείξει θετικά δείγματα σε σχέση με τις κοινότητες που αναπτύσσονται και δρουν με την βοήθεια της τεχνολογίας. Η ιδέα αυτή χαρακτηρίζεται από τη φράση που υπάρχει στον χώρο της έκθεσης που αναφέρει: «Για να διεκδικήσεις έναν καλύτερο κόσμο πρέπει πρώτα να τον φαντασθείς».

Στο ευφυές σενάριο της ταινίας Άλφαβιλ, ο Γκοντάρ προσπαθεί να φέρει σε δύσκολη θέση τον θεατή και να τον προειδοποιήσει για τα δεινά τα οποία μπορεί να φέρει ο κακός χειρισμός της μηχανής από τον άνθρωπο

Στη Νέα Άλφαβιλ η μηχανή ρωτάει τους ίδιους επισκέπτες για το μέλλον;

«Η υπόσταση της γης αλλάζει για ακόμα μια φορά… όμως, συμβαίνει για πρώτη φορά κάτι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό για έναν παρατηρητή. Έχει την ευκαιρία να αξιοποιήσει δυνατότητες που μέχρι τώρα προορίζονταν για ένα περιορισμένο αριθμό ατόμων ενώ από την άλλη μεριά, η ζωή του δεν κινδυνεύει όπως γινόταν σε προηγούμενες εποχές. Για όλα υπάρχει άπλετος χώρος. Κάθε άνθρωπος πλέον, έχει το δικαίωμα να βλέπει τον πλανήτη στον οποίο κατοικεί μέσα από το μάτι του Θεού (google earth), να ταξιδεύει εικονικά σε όλα τα μήκη και πλάτη έχοντας πλήρη επαφή με τα πράγματα που υπάρχουν εκεί, να επισκέπτεται μουσεία, ερευνητικά κέντρα και βιβλιοθήκες αλλά και μεγάλα καταστήματα, να παρακολουθεί δωρεάν μαθήματα σε πανεπιστήμια, να συναντά κόσμο, σχολές, ομάδες, άτομα με τα ίδια προβλήματα με αυτήν/αυτόν, να συζητά και να σκέφτεται μέσα από φιλικά δίκτυα τα οποία τον υποστηρίζουν. Να παράγει ο ίδιος νέους μηχανισμούς και γνώση και να την διαχέει σε όλο τον κόσμο.

Η γη δεν έχει καμιά σχέση με τη γη των προηγουμένων αιώνων. Αξίζει, λοιπόν, να έχει μια καλύτερη εξέλιξη και είναι εύκολο να πραγματοποιηθεί, αρκεί να υπάρξει το εργαλείο έρευνας που θα την περιγράψει …. και αυτό μπορεί να παραχθεί οπουδήποτε…»

Μάνθος Σαντοριναίος

 

Παραγωγή της έκθεσης

Η ομάδα του Φούρνου

Ντοντό Σαντοριναίου

Μυρτώ Καμβύση

Αριάδνη Φυτοπούλου

Αποστόλης Τσατσάκος

Η δημιουργική ομάδα που συμμετείχε στο έργο

Σταυρούλα Ζώη Δρ. Πληροφορικής , Μέλος ΕΔιΠ ΑΣΚΤ , Εργαστήριο Πολυμέσων

Γιώργος Καρυδάκης Αναπληρωτής  Καθηγητής του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας Πανεπιστημίου Αιγαίου, Υπεύθυνος Ερευνητικής Ομάδας Ευφυούς Αλληλεπίδρασης, Εργαστήριο Ευφυών Συστημάτων                                           και οι συνεργάτες: Γιώργος Αλεξανδρίδης   Μεταδιδακτορικός Ερευνητής,  Κώστας Μιχαλάκης Υποψήγιος Διδάκτορας,  Γιώργος Τριχόπουλος  Υποψήγιος Διδάκτορας,  Γιάννης  Αλιπράντης  Υποψήφιος Διδάκτορας,

Άρτεμις Θεοδωρίδη Αρχιτέκτων – σκηνογράφος

Αποστόλης Τσατσάκος Σχεδιαστής φώτων

Γιώργος Αποστολάκος  Καλλιτέχνης νέων μέσων – Μουσικός

Σοφιαλένα Ξεζωνάκη  Καλλιτέχνης νέων μέσων – γραφίστρια

Κατασκευές: Θανάσης  Θαλασσινός

Ειδικές κατασκευές : Άννα Σαντοριναίου

Γενικές εργασίες : Γιώργος  Κολοβός,  Χρύσα Κατσούλη

Αριάδνη Φυτοπούλου :φωτογραφίσεις

Επεξεργασία βιβλίου :Βάσω Αβραμοπούλου