Κλιματική αλλαγή: Δεκάδες χιλιάδες αεροπλάνα πετούν κενά εξαιτίας… ευρωπαϊκών κανονισμών
Η οργάνωση κάνει λόγο ακόμη και για 2,1 εκατομμύρια τόνους εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου από αχρείαστες πτήσεις – ποσότητα που ισούται με τις εκπομπές 1,4 εκατομμυρίων ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων σε ένα χρόνο
- Η τηλεθέαση του debate ΣΥΡΙΖΑ – Ελπίδες για τη συμμετοχή στην κάλπη της Κυριακής – Η σύγκριση με το ΠΑΣΟΚ
- Ο καλλιτέχνης που απείλησε ότι θα κατέστρεφε πολύτιμα έργα τέχνης αν ο Τζούλιαν Ασάνζ πέθαινε στη φυλακή
- Για ποια εγκλήματα κατηγορούνται οι Νετανιάχου, Γκάλαντ και Ντέιφ
- Να απομονώσει τους αποστάτες καλούν οι 87+ τον πολιτικό κόσμο - «Να μην αποδεχτούν έδρες προϊόν συνωμοσίας»
Τουλάχιστον 100.000 «πτήσεις-φαντάσματα» ενδέχεται να πετάξουν φέτος τον χειμώνα πάνω από την Ευρώπη, εξαιτίας των όρων χρήσης της ΕΕ για τις χρονοθυρίδες των αεροδρομίων, καταγγέλλει η Greenpeace.
Οι άδειες, αχρείαστες και ζημιογόνες πτήσεις πραγματοποιούνται προκειμένου οι αεροπορικές εταιρείες να μπορέσουν να κρατήσουν τα δικαιώματα χρήσης των διαδρόμων απογείωσης και προσγείωσης σε κεντρικά αεροδρόμια – όμως ταυτόχρονα θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ακόμη και 2,1 εκατομμύρια τόνους εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, δηλαδή το αντίστοιχο των εκπομπών 1,4 εκατομμυρίων μέσων ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων μέσα σε ένα χρόνο, προειδποιεί η περιβαλλοντική οργάνωση.
Τι καταγγέλλει η οργάνωση
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαιτεί οι αεροπορικές εταιρείες να πραγματοποιήσουν κενές πτήσεις προκειμένου να επιτύχουν ένα ανούσιο ελάχιστο όριο, πράγμα εξαιρετικά υποκριτικό δεδομένης της ρητορικής της για το κλίμα», τονίζει ο Χέρβιχ Σούστερ, εκπρόσωπος της εκστρατείας της Greenpeace «Ευρωπαϊκή Κινητικότητα για Όλους».
«Οι εκπομπές των μεταφορών έχουν εκτοξευθεί», συνεχίζει. «Θα ήταν ανεύθυνο εκ μέρους της ΕΕ να μην εκμεταλλευτεί την εύκολη λύση του να δώσε τέλος στις πτήσεις-φαντάσματα και να απαγορεύσει τις σύντομες πτήσεις σε περιπτώσεις που υπάρχουν διαθέσιμες σιδηροδρομικές συνδέσεις».
Κατά την έναρξη την πανδημίας, η Κομισιόν μείωσε το ελάχιστο όριο πτήσεων που θα πρέπει να πληρούν οι αεροπορικές για να διατηρήσουν τις χρονοθυρίδες τους, από το 80% στο 25%.
Όμως πέρσι τον Δεκέμβριο, οι Βρυξέλλες αύξησαν εκ νέου το όριο στο 50% και έπειτα στο ‘64% τον Μάρτιο.
Αναγνωρίζει το πρόβλημα η Lufthansa
Ο CEO της Lufthansa, Κάρστεν Σπορ. Δήλωσε ότι η εταιρεία του ενδέχεται να αναγκαστεί να πραγματοποιήσει 18.000 «επιπλέον, αχρείαστες πτήσεις» για να συμμορφωθεί στους κανόνες, και κάλεσε για την εφαρμογή «φιλικών προς το περιβάλλον εξαιρέσεων» που ήδη ισχύουν σε άλλα μέρη του πλανήτη.
Εκπρόσωπος της Lufthansa δήλωσε στον Guardian ότι από τον Ιανουάριο μέχρι τον Μάρτιο του 2021, μόλις το 45% των πτήσεων της εταιρείας ήταν γεμάτες.
Ένα 5% ή 18.000 πτήσεις «τις ορίζουμε ως αχρείαστες», πρόσθεσε. «Αν δεν διατρέχαμε τον κίνδυνο να χάσουμε τις χρονοθυρίδες μας σε συγκεκριμένα αεροδρόμια της Ευρώπης, το πιθανότερο είναι ότι θα τις είχαμε ακυρώσει και συγχωνεύσει με άλλες πτήσεις».
Η μέθοδος της Greenpeace
Η Greenpeace εφάρμοσε το δηλωθέν ποσοστό πτήσεων-φαντασμάτων της Lufthansa σε άλλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, λαμβάνοντας υπόψη ότι η εταιρεία έχει μερίδιο 17% στην ευρωπαϊκή αγορά και χρησιμοποιώντας τη συντηρητική εκτίμηση ότι κάθε πτήση εκπέμπει περίπου 20 τόνους αερίων του θερμοκηπίου.
Για τις ανάγκες της έρευνας χρησιμοποιήθηκε επίσης η υπόθεση ότι κάθε πτήση αεροσκάφους 200 θέσεων διαρκεί 90 λεπτά και διανύει απόσταση 800-1.000 χιλιομέτρω.
Ο Τιμ Τζόνσον, διευθυντής της Περιβαλλοντικής Ομοσπονδίας Αερομεταφορών δήλωσε ότι οι υποθέσεις της Greenpeace αντανακλούν την πραγματικότητα.
«Πρόκειται για ένα παράδειγμα σπατάλης στη βιομηχανία και θεωρώ ότι οι άνθρωποι θα ξαφνιαστούν αν συνειδητοποιήσουν την κλίμακά της», επισημαίνει. «Δείχνει ότι υπάρχει πραγματικό πρόβλημα από τις πτήσεις που αναγκάζονται να πραγματοποιήσουν οι αεροπορικέ εταιρείες, είτε χωρίς επιβάτες είτε με χαμηλή πληρότητα, προκειμένου να διατηρήσουν τις χρονοθυρίδες τους».
Ευρωβουλευτές των Σοσιαλιστών στο Ευρωκοινοβούλιο έχουν απαιτήσει απαντήσεις για το πρόβλημα, ενώ η Γκρέτα Τούνμπεργκ έχει σχολιάσει σαρκαστικά στο Twitter ότι «είναι εμφανές ότι η ΕΕ ακολουθεί στρατηγική κλιματικής έκτακτης ανάγκης».
Διαψεύδει η Κομισιόν, πιέζει η Ryanair
Η Κομισιόν διαψεύδει την ύπαρξη πτήσεων-φαντασμάτων, αλλά και το ότι οι κανόνες για τις χρονοθυρίδες έχουν δημιουργήσει προβλήματα.
Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δήλωσε στον Guardian: «Οι κενές πτήσεις είναι ζημιογόνες γα την οικονομία και το περιβάλλον και για αυτό έχουμε λάβει αρκετά μέτρα που επιτρέπουν στις εταιρείες να μην τις πραγματοποιούν. Αν οι αεροπορικές εταιρείες αποφασίσουν να συνεχίσουν τις κενές πτήσεις, αυτό είναι δική τους απόφαση και όχι απόρροια των ευρωπαϊκών κανονισμών».
Οι Βρυξέλλες υποστηρίζουν ότι έχουν ήδη περιορίσει τις απαιτήσεις για τις χρονοθυρίδες και ότι οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να αιτηθούν περαιτέρω μείωσή τους, σε περίπτωση που τα δρομολόγιά τους διαταράσσονται από τα «αυστηρά υγειονομικά μέτρα».
Στις αρχές του μήνα, ο CEO της Ryanair, Μάικλ Ολίρι, διαμαρτυρήθηκε ότι από τις γενναιόδωρς διευκολύνσεις της ΕΕ βγαίνουν κερδισμένες οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες «και τώρα η Lufthansa εξακολουθεί να μην είναι ευχαριστημένη. Δεν θέλουν να πραγματοποιούν κενές πτήσεις επειδή… “Αχ, το περιβάλλον”», δήλωσε στο Politico.
Η οικονομική ιρλανδική αεροπορική εταιρεία θέλει η Lufthansa να ρίξει τις τιμές των εισιτηρίων και η Κομισιόν να την αναγκάσει να παραδώσει τις αχρησιμοποίητες χρονοθυρίδες της.
Αχρείαστη επιβάρυνση του πλανήτη
Η AirFrance από την πλευρά της αναφέρει ότι επιθυμεί μεγαλύτερη ευελιξία στο ζήτημα των χρονοθυρίδων, αλλά εκπρόσωπός της δήλωσε στον Guardian ότι η εταιρεία δεν προτίθεται να δημοσιοποιήσει στοιχεία για τον αριθμό των αχρείαστων πτήσεων που πραγματοποιεί αυτό το διάστημα.
Ο Τζόνσον δηλώνει ότι είναι σωστή η έμφαση στις κλιματικές επιπτώσεις, από τη στιγμή που εκπέμπονται τεράστιες και αχρείαστες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα, όμως υπάρχει μια «ευρύτερη μάχη εντός της βιομηχανίας», παραπέμποντας στην ανάγκη για μεταρρύθμιση των κανονισμών για τις χρονοθυρίδες.
«Χρειαζόμαστε κάτι που πραγματικά να επιβραβεύει την αποτελεσματικότητα», δήλωσε. «Κάποιου είδους μέτρο της αποτελεσματικότητας ως βάση για τη διανομή των χρονοθυρίδων που θα επιτρέπει στις εταιρείες με σύγχρονα, γεμάτα αεροσκάφη να έχουν προτεραιότητα επί των ανταγωνιστών τους, που λειτουργούν με πολύ μικρότερη πληρότητα ή παλιότερες τεχνολογίες».
Με πληροφορίες από Guardian
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις