Οι σχέσεις του Καταλανού καλλιτέχνη Ζουάν Μιρό με την Ιαπωνία βρίσκονται στο επίκεντρο της μεγαλύτερης έκθεσης του έργου του στην ασιατική χώρα, η οποία περιλαμβάνει περισσότερα από 100 έργα τέχνης επηρεασμένα από την ιαπωνική χαρακτική ή καλλιγραφία.

Η έκθεση «Miro, dreaming with Japan» εγκαινιάστηκε στις 11 Φεβρουαρίου και θα διαρκέσει έως τις 17 Απριλίου στο Μουσείο Τέχνης Bunkamura του Τόκιο, όπου φιλοξενούνται 140 έργα, πίνακες, έγγραφα και αντικείμενα του καλλιτέχνη, τα οποία προέρχονται από τη Βαρκελώνη, τη Μαγιόρκα και τη Νέα Υόρκη.

«Το πορτρέτο του Ενρίκ Κριστόφολ Ρικάρ» (1917), ο πίνακας που χρησιμοποιήθηκε ως αναφορά για την απεικόνιση της πρώιμης ιαπωνικής επιρροής στον Μιρό, εκτίθεται μαζί με ένα αντίγραφο της ιαπωνικής εκτύπωσης που ο ζωγράφος ενσωμάτωσε σε ένα κολάζ ζωγραφίζοντας τον συνάδελφό του.

«Ο Μιρό είχε διαρκές ενδιαφέρον για την Ιαπωνία από τα νεανικά μέχρι τα τελευταία του χρόνια. Πιστεύω ότι ανταποκρίθηκε σε υλικά και υφές που δεν υπήρχαν στην Ισπανία ή την Ευρώπη» στοιχείο το οποίο αντικατοπτρίζεται στο έργο του μέσω της χρήσης του παραδοσιακού (ιαπωνικού) χαρτιού «washi» στα καλλιγραφικά στυλ, ακόμη και σε κεραμικά, είπε ο επιμελητής της έκθεσης, Kazuho Soeda στο ισπανικό πρακτορείο ειδήσεων, EFE.

Το έργο του ζωγράφου άρχισε να παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ιαπωνία τη δεκαετία του 1930, αλλά μόλις το 1966 οργανώθηκε η πρώτη αναδρομική έκθεση στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης του Τόκιο, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την πρώτη και πολυαναμενόμενη επίσκεψη του καλλιτέχνη στη χώρα, όταν ταξίδεψε σε πολλές πόλεις για 15 ημέρες.

Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες από την επίσκεψη, η οποία σηματοδοτεί καμπή στην καριέρα του, με τα επόμενα σχέδιά του να αντικατοπτρίζουν μια σαφή επίδραση της ιαπωνικής καλλιγραφίας.

Η έκθεση εστιάζει επίσης στη φιλία του καλλιτέχνη με τον Ιάπωνα ποιητή Shuzo Takiguchi, ο οποίος έγραψε την πρώτη μονογραφία για τον Μιρό, μέσα από αντικείμενα και έργα τέχνης που αντάλλαξαν ή πίνακες που ο Ισπανός ζωγράφος αφιέρωσε στον φίλο του μετά τον θάνατό του το 1979.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ