Ιταλία: Ο ταχυδρόμος δεν χτυπά… ούτε μια φορά
Γιατί στον πλούσιο ιταλικό βορρά σχεδόν κανείς δεν εκδηλώνει ενδιαφέρον για μια σταθερή θέση δουλειάς και μισθό ως ταχυδιανομέας;
Ο πρώτος μισθός είναι 1.100 ευρώ το μήνα, με σύμβαση ορισμένου χρόνου για ένα έτος και παροχή μεταφορικού μέσου, με δυνατότητα ανανέωσης και προοπτική μονιμοποίησης εντός το πολύ μιας τριετίας.
Τουτέστιν, με την εξασφάλιση σταθερού μισθού, άδειας μετ’ αποδοχών, ασφάλισης υγείας και όλων τα δικαιωμάτων που προβλέπονται από την συλλογική σύμβαση εργασίας.
Παρ’ όλα αυτά, σχεδόν κανείς δεν έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για τις κενές θέσεις εργασίας στα ταχυδρομεία της Βερόνας.
Το ίδιο συμβαίνει στο Μπολτσάνο, στο Τορίνο, όπως και σε άλλες περιοχές στον πλούσιο βορρά της Ιταλίας, παρά την προσφερόμενες θέσεις απασχόλησης.
«Οι αιτούντες γίνονται όλο και λιγότεροι», λέει στην εφημερίδα La Stampa η Αλεσάντρα Μπαστιανέλο, στέλεχος της Poste Italiane στην επαρχία της Βερόνας.
«Ίσως δεν έρχονται», εικάζει, «επειδή δεν ξέρουν πόσο εύκολο είναι να υποβάλουν αίτηση ή δεν ξέρουν ότι μπορούμε να προσφέρουμε εργασιακή ασφάλεια και προοπτικές καριέρας».
«Δεν είναι απαραίτητο ότι αυτοί που ξεκινούν ως ταχυδρόμοι, θα κάνουν αυτή τη δουλειά για πάντα», παρατηρεί. Ορισμένοι παλαιότεροι, αναφέρει, έχουν πλέον αναλάβει υπεύθυνοι γραφείων.
Μεγάλες ελλείψεις, τραγικές καθυστερήσεις
Στο μεσοδιάστημα, η ζήτηση για ταχυδρόμους ολοένα και αυξάνεται. Όχι πια μόνο για την παράδοση επιστολών -που λιγοστεύουν σταδιακά- αλλά και πακέτων, μετά και τη μεγάλη αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών με την πανδημία.
Οι ταχυδιανομείς είναι πλέον περιζήτητοι στις πεδιάδες, στις κοιλάδες και στα ορεινά χωριά σε όλες τις βόρειες και κεντρικές περιοχές της Ιταλίας, όπου οι ελλείψεις σε ορισμένες περιπτώσεις είναι τραγικές.
Στην κοινότητα του Σαν Τζιοβάνι Ιλαριόνε για παράδειγμα, περίπου 90 χιλιόμετρα δυτικά της Βενετίας, μερικά νοικοκυριά είχαν εβδομάδες να δουν ταχυδρόμο και ξαφνικά αντίκρισαν τα γραμματοκιβώτιά τους φίσκα με λογαριασμούς που είχαν λήξει ή επείγοντα έγγραφα που παρελήφθησαν με καθυστέρηση μηνός.
Πλέον οι αγγελίες για courier, ικανούς να καλύψουν μεγάλες και δύσκολες διαδρομές και υπεύθυνους στις παραδόσεις τους, φυτρώνουν σαν να μανιτάρια.
Όμως τώρα, καθώς η οικονομία ανακάμπτει, ακόμη και μεγαλύτερες εταιρείες logistics σε αυτές τις περιοχές αγωνίζονται να βρουν ταχυδιανομείς.
Αρκετοί νέοι εκτιμάται ότι προτιμούν άλλες δουλειές, που στην περιφέρεια του Βένετο προφέρουν καλύτερες απολαβές, αλλά δεν είναι σταθερές.
Επιπλέον, «η δουλειά του ταχυδρόμου και του ταχυδιανομέα είναι κουραστική», εξηγεί ο Αντόνιο Λο Πρέστι, γενικός γραμματέας της Ένωσης Ταχυδρομικών Υπαλλήλων της Βερόνας (CISL).
Οι περισσότεροι «μετακινούνται με σκούτερ υπό βροχή, χαμηλές θερμοκρασίες ή αφόρητη ζέστη. Είναι συνέχεια στον δρόμο, πρέπει να είναι οργανωμένοι, να γνωρίζουν καλά την περιοχή».
Φαίνεται ωστόσο ότι οι αντικειμενικές δυσκολίες του επαγγέλματος δεν είναι ο μόνος λόγος που ο κλάδος βρίσκεται σήμερα αντιμέτωπος με τόσο μεγάλες ελλείψεις προσωπικού.
Ένα σύστημα με «αγκυλώσεις»
Η έλλειψη ενδιαφέροντος φαντάζει μάλλον οξύμωρη για πόλεις όπως η Βερόνα των 259.000 κατοίκων.
Μπορεί να είναι μια πλούσια περιοχή της Ιταλίας.
Όμως κατά τη διάρκεια των lockdown λόγω της COVID-19 πάνω από 6.000 άτομα στηρίζονταν στη βοήθεια του δήμου και σε κουπόνια για να ζήσουν.
Εξ αυτών, πάνω από 3.200 συνεχίζουν να έχουν έως και σήμερα ανάγκη από βοήθεια. Κι αυτό, μόνο στη Βερόνα…
Παρ’ όλα αυτά οι διαδικασίες πρόσληψης στα ταχυδρομεία έχουν γίνει πιο περίπλοκες, επισημαίνει ο Λο Πρέστι, και φαίνεται ότι αφήνουν εκτός πολλούς από αυτούς που έχουν ανάγκη για δουλειά.
Στην ευρύτερη περιοχή υπάρχουν πολλοί που έχουν ενταχθεί στο ιταλικό πρόγραμμα «Εισόδημα των Πολιτών», το οποίο εγκαινιάστηκε το 2019 για την υπό προϋποθέσεις παροχή βασικού επιδόματος πρόνοιας σε ανέργους (οι δικαιούχοι πρέπει να παρακολουθούν μαθήματα επαγγελματικής κατάρτισης και δεν έχουν το δικαίωμα να αρνηθούν πάνω από τρεις προτάσεις εργασίας).
«Η Poste Italiane δεν μπορεί να προσλάβει απευθείας αυτά τα άτομα», λέει ο γενικός γραμματέας του CISL. Η διαδικασία, εξηγεί, «πρέπει να γίνει μέσω των κέντρων απασχόλησης. Όμως, αυτό δεν συμβαίνει. Δεν ξέρω το γιατί»…
«Δεν μπορώ να εξηγήσω την έλλειψη ταχυδρομικών υπαλλήλων. Ίσως υπάρχει πρόβλημα με τα κριτήρια επιλογής», λέει η δημοτική σύμβουλος αρμόδια για την κοινωνική πολιτική, Μαρία Ντανιέλα Μαελάρε.
«Στη Βερόνα, η αγορά εργασίας ανακάμπτει σχεδόν παντού, όμως στην εστίαση, στον τουρισμό και στον κλάδο των υπηρεσιών εξακολουθούν να υποφέρουν από ελλείψεις».
Τους επόμενους μήνες, εν τω μεταξύ, αναμένεται να ανοίξουν 59 μόνιμες θέσεις εργασίας στα τοπικά ταχυδρομεία. Οι 57 από αυτές, ανακοινώθηκε, θα καλυφθούν από εργαζόμενους από άλλες περιοχές της Ιταλίας…
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις