Δημήτρης Σκύλλας: Από το Πήλιο στις πιο μεγάλες σκηνές του κόσμου – Μια πορεία γεμάτη μελωδίες
Ο Σκύλλας είναι το ζωντανό παράδειγμα ενός κλασικού μουσικού που δεν διαφέρει από τους σύγχρονους popstar
Είναι μόλις 35 ετών, κι όμως έχει καταφέρει μέχρι στιγμής όσα απαιτούν για άλλους μια ζωή.
Αυτή τη συναρπαστική διαδρομή καταγράφει το ντοκιμαντέρ AFTERPOP του Δημήτρη Ζιβόπουλου που θα προβληθεί σε παγκόσμια πρεμιέρα στο 24ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τον Μάρτιο. Για πρώτη φορά μουσικός της γενιάς του γίνεται αντικείμενο ενός ντοκιμαντέρ, φωτίζοντας το παρασκήνιο της συναρπαστικής διαδρομής του στη μουσική.
Από το Πήλιο έως τις εμβληματικές σκηνές του BBC, ο 35χρονος ανατρεπτικός συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας φανερώνει τα μυστικά της μουσικής του δημιουργίας. Ο Σκύλλας είναι το ζωντανό παράδειγμα ενός κλασικού μουσικού που δεν διαφέρει από τους σύγχρονους popstar. Ένα πορτρέτο ενός μουσικού της εποχής του που σπάει τα στερεότυπα της κλασικής τέχνης στην ποπ κοινωνία.
Το AFTERPOP έρχεται να δώσει μια νέα, προσωπική ματιά στο ερώτημα «τι είναι η κλασική μουσική»; Ακολουθώντας τη ζωή του genius, provocateur συνθέτη Δημήτρη Σκύλλα, ταξίδι το οποίο ξεκινά από τα βουκολικά τοπία του Πηλίου, απ΄ όπου, μ’ ένα μόνο μολύβι και χαρτί, ξεκινά να γράφει ένα κολοσσιαίο έργο για την συμφωνική ορχήστρα του ΒΒC, ο θεατής αντιλαμβάνεται πως οι νέοι συνθέτες, κι όλοι οι κλασικοί δημιουργοί του τώρα, ζουν ανάμεσά μας. Τρώνε, γελούν, ερωτεύονται, αγωνιούν και χορεύουν δίπλα μας.
Mέσα από τα πλάνα του AFTERPOP, βλέπει κανείς την πορεία του συνθέτη από την πρώτη κιόλας νότα του έργου μέχρι την ολοκλήρωση. Από ένα μπαλκόνι στο Βόλο κάτω από τον ήλιο, σε θάλασσες, εκκλησίες, Λονδρέζικα στενά, soirees με αγαπημένους φίλους και κρασί, μέχρι τα θρυλικά BBC studios όπου ηχογράφησαν οι Βeatles, ο David Bowie και ο Jimi Hendrix, η ταινία απαντά στην πιο κλισέ μα και ειλικρινή ερώτηση του κοινού: πώς γράφουμε ένα έργο κλασικής μουσικής; Πώς ξεκινά κανείς; Τι κάνεις για να έρθει η έμπνευση;
Το παρόν documentary film δημιουργείται με ένα υψηλό όραμα να φέρει ένα άνοιγμα της διαχρονικής τέχνης και των εκπροσώπων της στην αντίληψη της νέας γενιάς. Χρησιμοποιώντας ως κίνητρο τη ζωή και την ενέργεια ενός μόλις 35χρονου καλλιτέχνη με intellectual ψυχή μα και ποπ περσόνα, έχει έμμεσα ως στόχο να προκαλέσει την κοινή γνώμη διεθνώς, να αναρωτηθεί το τί πραγματικά σημαίνει popular. Είναι η διαδεδομένη, αναλώσιμη feel-good τέχνη των εκατομμυρίων views των ημερών, ή μήπως η διαχρονική δημιουργία που καταφέρνει να επιβιώσει ανά τους αιώνες;
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι να τονιστεί πως το documentary πατά πάνω σε 2 παγκόσμιες καινοτομίες. Ο Δημήτρης Σκύλλας είναι πιθανότατα ο πρώτος κλασικός συνθέτης της γενιάς του παγκοσμίως για την οποίο γίνεται ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, γεγονός το οποίο προσφέρει μια τεράστια δύναμη στην προώθησή του.
Είναι επιπλέον ο πρώτος Έλληνας δημιουργός της γενιάς του για τον οποίον γίνεται ντοκιμαντέρ. Η δεύτερη, υπερβολικά ενδιαφέρουσα καινοτομία, είναι πως ο Δημήτρης Σκύλλας, εκτός από τον ρόλο του ως κύριο θέμα της ταινίας, υπογράφει και το original soundtrack του ντοκιμαντέρ (παραγωγή της Στέγης Ωνάση) προσφέροντας στους θεατές μια ακόμα πιο ολοκληρωμένη εμπειρία. Ο ίδιος ο συνθέτης περιγράφει αυτήν την διαδικασία ως εξής:
»Είναι η πιο ψυχαναλυτική εμπειρία της ζωής μου, δεν ξέρω αν περιγράφεται με λόγια, ίσως μόνο με μουσική. Το να βλέπεις τον εαυτό σου σε ένα φιλμ και μετά να γράφεις την ηχητική ψυχογραφία, είναι κάτι το οποίο γίνεται σπάνια, ως και ποτέ, μπορεί να σε τρελάνει, ή να σε οδηγήσει σε αλήθειες τις οποίες αγνοούσες ως τώρα. Είναι σίγουρα όμως ό,τι πιο προσωπικό έχω κάνει μέχρι τώρα στη ζωή μου»
Λίγα λόγια
O συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας (1987) είναι ένας από τους πιο δυναμικούς καλλιτέχνες της γενιάς του. Στην ηλικία των τριάντα, η Συμφωνική Ορχήστρα του BBC τιμά το έργο του προσκαλώντας τον να συνθέσει έργο μεγάλης κλίμακας, ως τον πρώτο Έλληνα στην ιστορία ο οποίος λαμβάνει ανάθεση από την θρυλική ορχήστρα. Η σύνθεση με τίτλο Kyrie Eleison είναι συμπαραγωγή του BBC με τη Στέγη Ωνάση, με παγκόσμια πρεμιέρα στο Barbican (2020).
Κάνοντας το ντεμπούτο του το 2016 στο ιστορικό Αβαείο του Ουέστμινστερ, ακολουθεί μια πορεία εμφανίσεων σε εμβληματικούς χώρους όπως το μουσείο Victoria and Albert (V&A), το Royal Albert Hall και το άνοιγμα της Μπιενάλε Κεραμικής της Μ. Βρετανίας.
Στην Ελλάδα συνεργάζεται με το Ίδρυμα Ωνάση και με το έργο του Abyss πραγματοποιεί την πρώτη παγκόσμια προβολή του πιάνου της Μαρία Κάλλας.
Το 2018 συνθέτει τη μουσική της Ηλέκτρας για το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου σε παραγγελία του Εθνικού Θεάτρου. Παράλληλα, ο Δημήτρης Σκύλλας εμφανίζεται και ως πιανίστας των έργων του, ενώ ποικίλα έργα του ερμηνεύονται διεθνώς από διακεκριμένους ερμηνευτές.
Το 2021 συνέθεσε την μουσική για την παράσταση του Εθνικού Θέατρου «Οι ελεύθεροι πολιορκημένοι» σε σκηνοθεσία Θάνου Παπακωνσταντίνου, ενώ τον Οκτώβριο του 2021 παρουσίασε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το τελευταίο του έργο «Ο χορός του Ζαλόγγου», παραγγελία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης
- Τραμπ: Ονομάζει απεσταλμένο στη Λατινική Αμερική άτομο που είχε αποπεμφθεί εξαιτίας σχέσης με υφισταμένη του
- Βραζιλία: 10 μέλη της ίδιας οικογένειας ήταν οι επιβαίνοντες που σκοτώθηκαν σε συντριβή αεροσκάφους
- Γάζα: Μόλις 12 φορτηγά παρέδωσαν τρόφιμα και νερό τους τελευταίους 2,5 μήνες στη βόρεια Λωρίδα
- Μεξικό: 17 άνθρωποι δολοφονήθηκαν στην πολιτεία όπου σαρώνει το κύμα της βίας
- Κολομβία: Ο ELN κηρύσσει «μονομερή κατάπαυση του πυρός» για την περίοδο των γιορτών
- Δυτική Οχθη: Πυρά παλαιστινιακής οργάνωσης σκοτώνουν μέλος της Παλαιστινιακής Αρχής