Από το #boycott στο #cancel
Ποτέ κατά το παρελθόν δεν έχει υπάρξει, νομίζω, τόσο καθολικός αποκλεισμός και τόσο ομόθυμη καταδίκη μιας χώρας από το σύνολο όχι μόνο των χωρών της Δύσης, αλλά και όλων των brands που λειτουργούν ως σήμα κατατεθέν του τρόπου ζωής μας.
Κάπου διάβαζα πρόσφατα πόση ζημιά έχουν υποστεί στις Ηνωμένες Πολιτείες και αλλού επιχειρήσεις που το όνομά τους παραπέμπει στη Ρωσία ή σε οτιδήποτε ρωσότροπο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το διάσημο The Russian Tea Room στη Νέα Υόρκη. Αλλοτε ασφυκτικά γεμάτο, τις τελευταίες ημέρες, μάλλον έρημο. Ρωσικό βέβαια είναι πια, εδώ και δεκαετίες, μόνο κατ’ όνομα. Είναι τέτοιο το πλήγμα που η επιχείρηση έσπευσε να καταδικάσει τον πόλεμο του Πούτιν με επίσημη ανακοίνωση στην ιστοσελίδα της: «όπως οι ιδρυτές του Russian Tea Room, Σοβιετικοί που αυτομόλησαν πριν από 95 χρόνια, στάθηκαν απέναντι στη Σοβιετική Ενωση του Στάλιν, έτσι κι εμείς είμαστε απέναντι στον Πούτιν και στο πλευρό του ουκρανικού λαού» γράφει με μεγάλα κεφαλαία γράμματα η κάρτα που εμφανίζεται με το που πληκτρολογήσει κανείς τη διεύθυνση. Η διευκρίνιση πάντως δεν φαίνεται να έφερε θεαματικά αποτελέσματα.
Στον αντίποδα, σε ουκρανικά εστιατόρια της πόλης δύσκολα βρίσκεις τραπέζι τέτοιες μέρες. Αλλο παράδειγμα η Στολίσναγια – ρωσική στο όνομα, από το Λουξεμβούργο στην πραγματικότητα – που γράφεται πως για να σώσει ό,τι σώζεται σε λίγο θα κυκλοφορεί στα ράφια απλώς ως Στόλι, αφού παρατηρείται ό,τι ακριβώς συνέβη και με την μπίρα Corona όταν πρωτομπήκε στη ζωή μας ο κορωνοϊός. Οπως πάει το πράγμα, σε λίγο θα απαγορευθεί και η ρώσικη από τα σαντουιτσάδικα της Αθήνας.
Απότοκο κι αυτό του σοσιαλμιντιακού μανιχαϊσμού ή μήπως της ευκολίας που έχει για το μυαλό και την ψυχή μας η ασπρόμαυρη θεώρηση ενός κόσμου όλο και πιο γκρίζου;
Ποτέ κατά το παρελθόν δεν έχει υπάρξει, νομίζω, τόσο καθολικός αποκλεισμός και τόσο ομόθυμη καταδίκη μιας χώρας από το σύνολο όχι μόνο των χωρών της Δύσης, αλλά και όλων των brands που λειτουργούν ως σήμα κατατεθέν του τρόπου ζωής μας. Αυτή τη στιγμή, πέραν των κυρώσεων, έχουν γυρίσει την πλάτη στη Ρωσία από τη Visa και τη Μastercard ως την Apple και το Netflix. Aπό την Porsche και τα H&M ως το IKEA. Coca-Cola και Pepsi τα ίδια. Aκόμη και η Διεθνής Ομοσπονδία Γάτων aka International Cat Federation – κι όμως υπάρχει – απαγόρευσε σε ρωσικές γάτες τη συμμετοχή σε επιδείξεις και καλλιστεία.
Οσες αυτοκρατορικές ή τσαρικές φιλοδοξίες κι αν έχει ο ρώσος πρόεδρος, στον 21ο αιώνα και όλη τη Γη να κατακτήσεις, χωρίς Apple και Netflix αυτοκράτορας δεν στέφεσαι. Με τα μέτρα της εποχής μας, μια χώρα που δεν έχει ταυτόχρονα ούτε Pepsi ούτε Coca-Cola μοιάζει βγαλμένη από δυστοπικό σίριαλ του Netflix. Που επίσης δεν έχει.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις