Καταναλωτές: Νέες κατηγορίες λόγω πανδημίας και πολέμου
Η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία άλλαξαν τις καταναλωτικές συνήθειες σαρωτικά. Πέντε νέες κατηγορίες καταναλωτών εμφανίστηκαν τα τελευταία δύο χρόνια
- Μυστήριο με εκατοντάδες νεκρά πουλιά στην παραλιακή Ναυπλίου - Νέας Κίου
- Υπερδύναμη δισεκατομμυρίων: Τα πέντε K-pop video clips που «έσπασαν» το YouTube χωρίς οίκτο
- Δένδιας στη Βουλή: Λουκέτο σε 137 στρατόπεδα - Το σχέδιο για το «Iron Drone»
- Βαριά καμπάνα στη Meta για αθέμιτη προώθηση του Facebook Marketplace
Οι αλλαγές στις καταναλωτικές συμπεριφορές άλλαξαν μετά από δύο χρόνια πανδημίας με τον πόλεμο στην Ουκρανία αλλά και τις νέες πληθωριστικές πιέσεις να εντείνουν αυτές τις μεταβολές. Νέες κατηγορίες καταναλωτών, διαφορετικές σε σχέση με αυτές που ίσχυαν τον πρώτο χρόνο της πανδημίας εντοπίζει η εταιρεία ερευνών NielsenIQ.
Οι νέες κατηγορίες των καταναλωτών σε παγκόσμιο επίπεδο είναι οι ακόλουθες:
Αυτοί που δυσκολεύονται. Πρόκειται για όσους αντιμετώπισαν οικονομικές δυσκολίες τον πρώτο καιρό της πανδημίας, δυσκολίες, όμως, οι οποίες συνεχίζονται και σήμερα.
Αυτοί που ανέκαμψαν. Πρόκειται για όσους αντιμετώπισαν οικονομικές δυσκολίες όταν ξέσπασε η πανδημία, αλλά τώρα έχουν ανακάμψει.
Οι επιφυλακτικοί. Δεν βίωσαν οικονομική ανασφάλεια, αλλά παραμένουν προσεχτικοί στις δαπάνες τους.
Αυτοί που δεν άλλαξαν. Δεν είχαν καμία συνέπεια στην οικονομική τους κατάσταση λόγω της πανδημίας και ούτε άλλαξαν το επίπεδο των δαπανών τους.
Οι ακμαίοι. Αποταμίευσαν χρήματα στη διάρκεια της πανδημίας και πλέον αισθάνονται οικονομικά πιο ασφαλείς σε σύγκριση με την προ Covid-19 εποχή.
Σε παγκόσμιο επίπεδο η πολυπληθέστερη κατηγορία είναι αυτή των επιφυλακτικών με ποσοστό 38% και ακολουθεί με 23% η φυλή αυτών που βρίσκονται σε δυσκολία, όπως μεταδίδει το moneyreview.gr. Σχεδόν ένας στους πέντε (21%) ανήκει στη φυλή αυτών που ανέκαμψαν, 12% είναι αυτοί που δεν άλλαξαν, ενώ ένα 6% αποτελεί η τελευταία ομάδα, αυτή των ακμαίων.
To 82% των καταναλωτών δείχνουν μεγάλη ευαισθησία σε ό, τι αφορά τις τιμές
Με άλλα λόγια το 82% των καταναλωτών (οι επιφυλακτικοί, αυτοί που ανέκαμψαν και όσοι είναι σε δυσκολία) πρόκειται για καταναλωτές με μεγάλη ευαισθησία σε ό,τι αφορά τις τιμές και γενικότερα το κόστος διαβίωσης, κάτι που συνεπάγεται και σημαντικές αλλαγές στις αγοραστικές τους συνήθειες.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι ακόμη και στις πιο ισχυρές οικονομικά χώρες περίπου τα 3/4 των καταναλωτών είναι αρκετά προσεχτικοί με τις δαπάνες τους. Οι τρεις αυτές κατηγορίες καταναλωτών είναι αυτοί που αντιλαμβάνονται πολύ πιο έντονα και τις νέες πληθωριστικές πιέσεις και ήδη μεταβάλλουν την καταναλωτική τους συμπεριφορά με κινήσεις, όπως η αγορά φθηνότερων προϊόντων, το κυνήγι των προσφορών, η σχολαστική παρακολούθηση των τιμών. Σε ποσοστό μάλιστα 23% -το υψηλότερο μεταξύ των 5 κατηγοριών- οι καταναλωτές που βρίσκονται σε δυσκολία δηλώνουν ότι θα σταματήσουν να κάνουν αγορές.
Ή θα αγοράσω το φθηνότερο ή θα φύγω
Ποια είναι η βασική καταναλωτική συμπεριφορά που χαρακτηρίζει κάθε κατηγορία; «Ή θα αγοράσω το φθηνότερο ή θα φύγω» λένε αυτοί που είναι σε δυσκολία. Η αναζήτηση της καλύτερης ευκαιρίας είτε σε ηλεκτρονικά είτε σε φυσικά καταστήματα είναι η συνήθης πρακτική για όσους ανέκαμψαν, το κυνήγι των προσφορών είναι αυτό που κυρίως κάνουν οι επιφυλακτικοί, η πίστη σε συγκεκριμένες μάρκες χαρακτηρίζει αυτούς που δεν άλλαξαν εισόδημα και συνήθειες και τέλος η ανάγκη της εξοικονόμησης χρημάτων είναι αυτή που χαρακτηρίζει τους ακμαίους.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις